ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-15, 12:56

Lucaselin

Nykomling
Lucaselin är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Rykte: 0

Standard Dags att resa utan charter.... Khao Lak
Hej,
Är helt ny här....
Vi är en familj på 4. Har varit i Thailand 3 ggr, Khao Lak x 2 och i Koh Lanta. Har bara åkt med charter (trötta på dessa höga priser) och håller nu på att titta runt på att ordna resan själv denna gång. Vi vill tillbaka till Khao Lak, Nang Thong beach.

Fundrar på att åka till Koh Lipe några dagar. Vi har redan varit på Similian, 4 Island trip mm.

Kan någon ge oss tips på hur man bokar hotell, vad man ska tänka på och eventuella tabbar man ska akta sig för?
Svara med citat

Gammal 2012-02-15, 22:13

linnp73

Nykomling
linnp73 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard
Åkte på första chartern till Thailand förra året- dyrt tyckte jag med. Van vid backpacking bara jag o sambon. Började därför inför årets resa fundera på om vi inte skulle flyga reguljärt och boka boende själva igen. Men numera har vi ju 2 barn 4resp5 år. Vilket var anl till charter förra gången.
Med våra nya krav, sängplatser till 4, Pool, liiiite bättre standard än tidigare tex så tycker jag det verkar svårt att komma ner såååå jättemycket i pris :-( i allafall för 2-3 v typ. Trist.
Hotell av lite bättre standard med pool verkar ligga runt 1000 sek pet natt, minst. Flygbilj för 4 om man vill slippa mellanlandingar med långa väntetider sticker oxå iväg tycker jag.
Jättebesviken :-(
När sambon o jag reste själva förut bodde vi iof enkelt o utan pool och då kom vi ju undan med en 100-ing per natt ibland, lite skillnad. :-D
Så när jag jämfört 2 v. Charter med fritidsresor eller boka själv med liknande standard- så blir skillnaden liten.

Så- kommer du på några bra tips dela gärna med dej :-).
Ska följa tråden mef stort intresse! Dock är det ju ganska klent med aktivitet på detta forum tycker jag, vet inte om man här får tipsa om ett annat... Så jag låter bli , men du kanske finns på andra forum redan...?
Svara med citat

Gammal 2012-02-20, 11:03

MaeRumphung

Nykomling
MaeRumphung är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Standard
Provat på östra Thailand?
Jag och min fru har tillbringat många semestrar på Phuket och de vackra omgivningarna. Tyvärr, har vi tröttnat på den enorma exploatering och prisstegring som har skett där.
För sex år sedan började vi istället utforska de östra delarna av Thailand. Platsen vi reser till heter Mae Rumphung Beach och ligger ca 20 mil sydost om Bangkok. Här känns det fortfarande som det gjorde att komma Phuket för 15 år sedan. Priserna här är betydligt lägre jämfört med Phuket och Krabi.

Ni finner mer information på Mae Rumphung beach, Rayong
Svara med citat

Gammal 2012-04-20, 16:55

Gäst

Standard Mycket prisvärd semester
Jag är lite inne på samma linje som förra inlägget. Det är svårt att komma ner i pris om man vill bo runt Phuket och på hotell. Vi själva ÄLSKAR Khao Lak, har spenderat 4 semestrar där, men nu i mars hyrde vi ett hus i Ban Phe (samma område som Mae Rumphung) och vi blev tok-förtjusta. Vissa saker saknar man från Khao Lak men Ban Phe-området har andra fördelar, framför allt den familjära stämningen överallt. Vädret är bättre också, det regnar normalt 30 minuter per vecka. Men det viktigaste är att det blir bra mycket billigare av två anledningar. Först att flyga till Bangkok istället för Phuket, och sedan att hyra hus istället för hotellrum. Det normala priset för ett hus på 85 kvm + 28 kvm terass (alltså mycket bättre med plats än på ett hotell) är 2700:- per vecka. Detta ger för en 2-veckors resa för 4 personer totalt ca 25 000:- för flyg och boende. Med charter är det ju nästan omöjligt att komma under 40 000:-. och detsamma gäller nog tyvärr om man försöker sy ihop det själv också på ett hotell på västkusten. Lite mera om våra erfarenheter av Ban Phe kan ni läsa i följande tråd: Någon som varit i Ban Phe?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8