ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-27, 11:49

Hyperbo

Nykomling
Hyperbo är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Rykte: 0

Exclamation Valuta
Jag brukar växla till mig en "grundpott" av bath när jag åker till Thailand (Forex), sedan tar jag ut mer vid behov genom mitt kort på min svenska bank på en ATM.(Alltför mycket kontanter vill jag ju inte bära med mig).

Vilket är egentligen billigast? Visserligen tar min svenska bank (ICA-banken) ingen särskild avgift men ATM-ägaren brukar ta 150 bath per uttag. Dessutom beror det ju på vilka kurser de olika bankerna använder.

Är det någon som har kollat vilket som egentligen är bäst, dvs billigast?
Svara med citat

Gammal 2012-01-27, 11:54

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperbo Visa inlägg

Jag brukar växla till mig en "grundpott" av bath när jag åker till Thailand (Forex), sedan tar jag ut mer vid behov genom mitt kort på min svenska bank på en ATM.(Alltför mycket kontanter vill jag ju inte bära med mig).

Vilket är egentligen billigast? Visserligen tar min svenska bank (ICA-banken) ingen särskild avgift men ATM-ägaren brukar ta 150 bath per uttag. Dessutom beror det ju på vilka kurser de olika bankerna använder.

Är det någon som har kollat vilket som egentligen är bäst, dvs billigast?
Kommer Du inte undan de 150 Bathen så beror det ju på hur mycket Du växlar eller tar ut, kolla den officiella kursen och se hur mycket Forex lägger på. Utan att kolla kurserna just nu, så gissar jag att Forex lägger på kanske 3-4 %, alltså om Du tar ut en knappt 1000:- eller mer så blir uttags-automaten billigare än Forex.

Gammal 2012-01-30, 15:02

Thailand_JB

Globetrotter
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 2

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Kommer Du inte undan de 150 Bathen så beror det ju på hur mycket Du växlar eller tar ut, kolla den officiella kursen och se hur mycket Forex lägger på. Utan att kolla kurserna just nu, så gissar jag att Forex lägger på kanske 3-4 %, alltså om Du tar ut en knappt 1000:- eller mer så blir uttags-automaten billigare än Forex.
Jag tror att Forex lägger på betydligt mer än 3-4% men har inte kollat exakt. Framförallt är det ju en säkerhetsaspekt att inte gå omkring med hela reskassan heller. Så ta ut ur bankomater på plats i lagom doser skulle jag rekommendera.

Jag brukar ta ut ca 10,000-15,000 baht i taget.

Gammal 2012-01-30, 15:12

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Thailand_JB Visa inlägg

Jag tror att Forex lägger på betydligt mer än 3-4% men har inte kollat exakt. Framförallt är det ju en säkerhetsaspekt att inte gå omkring med hela reskassan heller. Så ta ut ur bankomater på plats i lagom doser skulle jag rekommendera.

Jag brukar ta ut ca 10,000-15,000 baht i taget.
Har bara tittat på Euro och där brukar det liggapå 3-4% men nu kollade jag THB och det ser ut som de lägger på en 10-11%! Stämmer det så är det ju närmast skandal och ännu större anledning att inte anlita Forex! De köper THB för 20 öre och säljer för 24, 20% skillnad (officiell kurs jag hittad nu är 0,217) så det stämmer nog faktiskt :-(
Senast redigerad av floridasidan den 2012-01-30 klockan 15:15.
Svara med citat

Gammal 2012-01-30, 15:16

Thailand_JB

Globetrotter
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 2

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Har bara tittat på Euro och där brukar det liggapå 3-4% men nu kollade jag THB och det ser ut som de lägger på en 10-11%! Stämmer det så är det ju närmast skandal och ännu större anledning att inte anlita Forex!
Exakt! Då spelar "ingen växlingsavgift" mindre roll, men det låter ju billigt...

Gammal 2012-01-30, 15:24

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Thailand_JB Visa inlägg

Exakt! Då spelar "ingen växlingsavgift" mindre roll, men det låter ju billigt...
Ja precis, otroligt att de får påstå något sådant, hur många blir inte lurade av det påståendet.

Gammal 2012-01-31, 19:41

Gäst

Standard Dricks
Ge man dricks i thailand, och isf hur mycket?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8