|
Khao Lak eller Koh Lanta?
|

2012-01-11, 14:40
|
Reg.datum: jan 2012
Rykte: 0
|
Khao Lak eller Koh Lanta?
Hej!
Ska i slutet av mars åka till Thailand för att vara där i två veckor. Vi är en familj på två vuxna och ett barn 10 år samt mannens föräldrar och bror. Vi står nu och velar mellan Khao Lak Seaview hotell eller Chada beach resort and spa på Koh Lanta. Båda är Blue Village hotell. Vi är ute efter en relativt lugn semester men med möjlighet att åka på utflykter, fina stränder, fräscht och bra hotell, trevliga människor och ett så bra restaurangutbud som möjligt. Stället ska helst inte vara "för dött".
Någon som har erfarenhet av dessa hotell eller i alla fall av Koh Lanta och Khao Lak? Vad rekommenderas? Vi har tidigare endast varit i Kata Beach, vilket vi gillade, men vill gärna se annat. Under den resan besökte vi bl.a. Phi-Phi och Coral Island, hade varit härligt med möjlighet till liknande utflykter denna gång. Undrar även hur det är med turisttäthet och väder under denna period?
Tacksam för svar!
|
|
|

2012-01-11, 15:57
|
|
|
"Inte för dött" då är det nog att välja mellan pest eller kolera, alltså Khao Lak eller Koh Lanta
|
|
|

2012-01-11, 17:33
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
"Inte för dött" då är det nog att välja mellan pest eller kolera, alltså Khao Lak eller Koh Lanta
|
Jag förstår att det inte är något drag på något av ställena, det är vi inte heller ute efter, men det kan ju vara trevligt om det finns en del restauranger och någonting att hitta på om man inte bara vill sola. Men inget av ställena är alltså sömnigare än det andra?
|
|
|

2012-01-11, 19:13
|
|
|
Jo, Koh Lanta är absolut det sömnigaste stället i Thailand, har varit där och fick nog efter tre dagar, absolut ingenting att göra.
|
|
|

2012-01-11, 20:01
|
Reg.datum: okt 2010
|
khao lak
Hej!
Vi har semestrat i khaol lak 2 gånger och varit där i 1 månad varje gång. Vi bodde på hotellet bredvid Khao Lak Seaview hotell och var mycket nöjda över stranden och att man kunde gå in till centrum. Dock har vi vårat favvo ställe i khao lak och det är en bit bort därifrån vid en nationalpark, kommer inte på vad det heter just nu.
Men det finns mycket bra och fina ställen att äta på i centrum samt runt om, shoppingen är helt okej, inte lika stort utbud som i patong och de större ställena. En gång i veckan tror det är onsdagar är det en lokal marknad som helt klart är värd att gå på. Där serveras mat, vi köper alltid majskolvar där, samt massor med kläder och souvenirer.
Resturang om man tröttnat på thai är resturang viking, där serveras stuvademakaroner och falukorv, kladdkaka, thai, pizza och pasta. där lyxade vi en gång i veckan med öl, dricka, förätt, mat och kladdkaka med glass till efterrätt och det landade för oss 4 per på 400 kr, det är ju dyrt men så god mat.
Vi har aldrig tröttnat på khao lak, det finns massor att göra, elefant trakking, båt turer till andra öar, mini golf, tsunami museum, bada i vattenfall, militärens see turtel reservat, hyra moppe åka runt ön och kika på andra stränder som exempelvis white sand beach..Eller ta en tuck tuck dit där finns det god mat och stranden är jätte fin.
Jag har inte själv varit på koh lanta men våra rese sällskap åkte dit en vecka när vi var där sist och sa att det var jätte bra men att stränderna inte var lika fina.
Om det är något mer du underar eller om jag varit lite otydlig så skriv igen. Hoppas ni får en toppen semester, vart ni nu än åker!
|
|
|

2012-01-11, 20:07
|
Reg.datum: jun 2010
|
Hej! Smaken är verkligen olika och man är ju ute efter lite olika saker på sin semester men jag kan verkligen rekommendera Koh Lanta. Jag och min man var där feb-10 och vi blev väldigt förtjusta. Vi bodde på Southern Lanta Resort som bara låg ca 1 km från Saladan. Det är inget lyxhotell men det var mysiga bongalows och god frukost och framförallt nära till den lilla byn och stranden. Det vi gillade med Koh Lanta är den fina, långa stranden som till skillnad från Kata beach där vi också har varit inte var fullproppade med turister och tjatiga försäljare. Det fanns flera bra restauranger efter stranden och tröttnade man på dom så fanns det flera bra inne i Saladan. Saladan är inte jättestort men fullt tillräckligt med affärer och restauranger tyckte vi. Det finns också några andra stränder i närheten som det är lätt att ta sig till med Tuk-tuk, vi var till Long beach och även till en annan liten strand där vi var helt för oss själva som låg nära Klong Nin, det låg till och med en liten restaurang där som såg ut att falla sönder när som helst men som serverade utmärkt mat, lunch för två med stor öl till kostade 85 kr! En dag åkte vi med en tuk-tuk runt nästan hela ön, killen som körde oss var mycket vänlig och berättade hela tiden om omgivningarna, vi stannade bland annat till vid Old town och vi fick själva bestämma hur länge vi ville stanna på varje plats. Vi var på två båtutflykter genom Apollo som vi åkte med som vi var jättenöjda med. Den första åkte vi bland annat till Emerald Cave en 80 meter lång grotta som vi fick simma in i på led med bra, svenska guider, häftigt!! Vi kom fram till en sagolik lagun. Båtturen gick sedan vidare till ön Koh Hai där vi stannade ett par timmar för bad och sol på en härlig strand. Nästa båtutflykt vi gjorde åkte vi till Maya Bay där vi vandrade med bra guid genom djungen och badade i havet, de som ville snorklade också från båten. Åkte sedan vidare till Pih-Pih Don där vi fick stanna ett par timmar för bad och egna promenader. Ja, det fanns mycket att göra och se om man bara vill men också total avkoppling och lugn på stranden. Vi har varit till Thailand tre gånger och till en hel del andra länder och vi brukar inte åka tillbaka till samma ställe då vi gärna vill se olika platser på vår semester men ett ställe vi gärna återvänder till så är det just Koh Lanta, det va så "lagom" på nått sett! Jag tycker att man bör bo rätt nära Saladan så att man lätt kan ta en tuk-tuk för att åka in och äta eller shoppa ett par timmar. Önskar er en trevlig resa, själv åker jag och min man till Mexiko i februari, en drömresa det också!
|
|
|

2012-01-11, 20:34
|
|
Tack för era svar! Blev dock kanske än mer villrådig  båda ställena verkar bra.. Ni som varit på koh lanta, har ni varit på khlong dao beach och i så fall hur var den? Har hört varierande omdömen..
|
|
|

2012-01-11, 21:34
|
|
|
Hej,
I början till mitten av mars 2010 var vi på Koh Lanta och bodde just på Chada. Det är verkligen ett toppenhotell. Vi var 6 vuxna och 3 barn i sällskapet och hotellet passade alla. Det ligger precis vid stranden så de som vill kan vara vid havet samtidigt som poolområdet (ett av dem) ligger alldeles intill strandkanten.
Det är ju som du skriver ett Blue Village hotell så om man inte vill ha Bamse m vänner runt sig då och då så har man valt fel hotell. Detta gör så klart att det är mycket barn på hotellet och även mycket Svenskar, men det får man ta.
Rummen var också mycket fina, vi hade rum både i hoteldelen samt i de mindre byggnaderna och alla rum var trevliga och bra.
Vi var ute efter en lugn semester men med bra restauranger i närheten. Och vi fick verkligen precis det. Hotellet som ligger precis intill Chada åt vi både lunch och middag på flera gånger. Sen finns väldigt många strandrestauranger där man kan njuta av middagen med fötterna i sanden på kort gång avstånd. När man vill testa något annat så finns Saladan bara någon km bort. Perfekt avstånd. I Saladan finns lite shopping samt flera bra restaurange och flera mataffärer. Precis intill hotellet fanns också en liten minilivs där man kunde handla dricka och snacks.
Vi åkte också på en del utflykter, ungeför samma som någon skrev om tidigare. Det var jättefina och roliga utflykter. Sen hyrde vi också en tuktuk och åkte till en by på östra sidan av ön där de hade en underbar festival. Genuint thailändskt.
Som du förstår så var vi mycket nöjda med vår resa!
Kan inte direkt jämföra med Khao Lak, det var många år sedan vi var där och då bodde vi i norra delen av området. Men det jag kommer ihåg mest från den resan var att jag var lite besviken på vattnet, det var inte alls lika klart och fint som jag upplevt på andra ställen i Thailand. Men vi kanske hade otur. Den utflykt vi gjorde i Khan Lak var till Similian och det var helt underbart men också en tuff och lång resa dit.
Hoppas det kan vara till lite hjälp! Lycka till och trevlig resa!
|
|
|

2012-01-11, 22:48
|
|
Tack för bra information! Hur upplevde ni Khlong dao-stranden? Har hört att den inte är så fin...?
|
|
|

2012-01-11, 22:50
|
|
|
khao Lak
Hej
Jag har inte varit på Koh Lanta men hört att det ska vara helt dött där..Var i Khao Lak förra vintern och det stället kan jag rekommendera. Det finns gott om restauranger och fin strand och många möjligheter att åka på utflykt
Maria
|
|
|

2012-01-12, 08:50
|
|
|
Stranden vid hotellet är inte den bästa Thailand kan erbjuda. Vattnet är ok men inte toppen. Inget som man ligger och snorklar i direkt från beachen.
Själva stranden är ganska bred och har mjuk och skön sand en bit ifrån havet medans det är mer kompakt sand intill havet. Perfekt för oss som drog en barnvagn 
Men till saken hör att längst ner vid hotellet, närmast stranden, så finns de flesta solstolarna så det är där man ligger och sen går man ner och badar i havet. Det är t.o.m sand där dom solstolarna är så det är nästan som att ligga på beachen... Du ser det ganska tydligt på bild nr två om hotellet hos fritidsresor. Det var inte alls många som låg på handduk på själva stranden. Inte vid vårt hotell men heller inte annars.
Sen var även poolen mycket trevlig och med en bra poolbar.
Sen tycker inte jag att Kho Lanta är så dött som flera andra skriver. Visst, är du ute efter party ska du inte åka hit men det verkar det ju inte som om ni är. Vi var ute och åt på restaurangerna nästan varje kväll och ibland satt vi kvar sent och drack drinkar m.m. Ingen fest men mycket trevligt och inte dött runt oss. Inne i Saladan ligger flera restauranger längs vattnet och där var det fullt med folk där varje dag vi var där och det var trevlig stämmning.
Trevlig resa!
|
|
|

2012-01-12, 18:42
|
|
|
Sea View Mycket bra val
Hej!
Vi kom hem i måndags efter 3 veckor på Sea View i Khao Lak. Ni kommer inte ångra er om ni åker dit. Nära till allt och ett fantastiskt mysigt byggt hotell trots sin storlek. Vi var till Khao Sok på elefantridning/kanottur, på dykutflykt till Similan med "slowboat" rekommenderas (fantasisk snorkling tyckte vår 11åring) och sen drog vi och körde 4hjuling en timme en av dagarna - för det gillar hela familjen och det är så KUUUL. Tog en tuktuk till White sand beach en dag och det var mysigt att få lite omväxling, annar räcker det så gott med hotellets alla pooler och stranden där vi spelade volleyboll med andra hotellgäster varje eftermiddag. Precis som reklamen säger är det aldrig trångt trots många gäster i Khao Lak. Gott om affärer och restauranger att strosa runt vid på kvällspromenaden. Har aldrig varit på Koh Lanta, funderar på det nästa gång men gissar att det är något mindre utbud. Khao Lak var dock perfekt för oss som tyckte att det var lite mycket stök från våra Östländska grannar på Karon/Phuket där vi var förra året. Vi har haft en fantastisk jul och nyårsresa och hoppas alla andra får uppleva ett lika härligt Thailand som vi fick denna gång!
|
|
|

2012-01-12, 19:24
|
Reg.datum: jun 2010
|
Hej igen, förstår att du blir förvirrad, jag tror att båda ställena i Thailand som ni funderar på är bra och påminner om varandra. Vi funderar på att välja Koh Lak nästa gång det blir Thailand eftersom det verkar påminna så mycket om Koh Lanta där vi trivdes så bra.
Vi bodde på Khlong Dao beach och vi tyckte mycket om den stranden. Lite folk, inte så många solstolar, ett parasoll köpte vi själva för en billig penning och de solstolar som fanns hörde till vårt hotell så vi behövde aldrig vara utan men vi låg aldrig och trängdes med andra. Vi tyckte mycket mer om den här stranden än om den i Kata. Sedan är det ju jätteenkelt att ta sig till andra stränder och det är ju inga avstånd att tala om. Hoppas ni blir lite klokare på all info ni får och jag tror nog att ni får det toppen oavsett vilket av dessa två ställen ni väljer.
|
|
|

2012-01-12, 21:10
|
|
|
Hej
Mitt minne av khlong dao stranden var att det var väldig skillnad på tidvattnet. På dagarna fick man nästan gå en kilometer (lite överdrivet) kändes det som innan man fick vatten ovan knäna. Det var extremt långgrunt. På kvällen däremot var det jätte högt upp. När vi skulle gå hem på kvällen o korsade stranden fick man bli blöt om fötterna helt enkelt 
Säkert väldigt olika beroende på vilken tid i månaden det är.
Vi var där -03 så jag kan nog inte komma med övriga tips, råd eller synpunkter då det lär ha ändrats väldigt mycket sen dess.
Däremot sjunger jag med i lovsången om Khao Lak Seaview!
Var där nu i dec 2011. Supernöjda med hotellet o lagomheten med orten. Med närhet till Bang Niang, White sand för lite variation om man tröttnar på Khao Lak city(La on village).
I Bang Niang är det ju marknad mån, ons och lör. Lite annat utbud av restauranger tror jag, mer Thailänskt genuina har jag fått för mej ( provade dock ingen).
Resten har ju många andra redan tipsat om i tråden tidigare.
Nästa gånh vi åker dit ska vi åka upp till staden Takua pa och se hur det ser ut där hade vi tänkt.
Lycka till med valet!
|
|
|

2012-02-18, 21:17
|
|
|
Båda bra
Bott på båda hotellen, lite olika men riktigt riktigt bra båda två. Ni blir nöjda vilket ni än väljer.
|
|
|

2012-02-18, 22:26
|
|
|
Khao Lak laguna resort
Nån som bott där och vill dela med sig av erfarenheter??
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|