ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-01, 18:19

Cattis77

Medlem
Cattis77 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Rykte: 0

Standard Tachai island eller Similan?
Åker till Khao Lak om ett par månader.
Alla tipsar om Similan så dit har vi ju tänkt ta oss.
Men sen dyker det upp lite tips här o där om Tachai island som vad jag förstår ligger närmre och i stort sett samma upplevelse (?).

Ni kunniga i ämnet...För/nackdelar med båda alternativen mottages tacksamt!

Hur lång tid med speedboat tar det att komma ut till de båda.
Prismässigt -samma?
Om man bara vill snorkla lite...Vilket är bäst?
Svara med citat

Gammal 2012-01-04, 22:51

Gäst

Smile Phi Phi Island
Tjena!

Jag och flickvännen va i Khao Lak den 1/12.

Speedboat till Phi Phi Island, Bamboo Island, Monkey Beach med transfer, mat, dricka och snacks. Man fick snorkel utrustning i priset. Kostade ca 2500 bath. Det gick jättebra att snorkla där, fint och klart vatten. Dock så har jag hört att Similan är otroligt fint med stora korallrev etc. Men tror det måste upplevas genom dykning, inte snorkel. Tror att Similan kostade runt 500 bath mer.

Elefant ridning med bad och matning av elefant kostade 1000bath.

Jag bifogar lite filmer från vår resa, kommentera gärna!

Titta och njut!

Go Pro Hero 960 Elephant 720p - YouTube

Thailand Bamboo Island Go Pro 720p - YouTube

Thailand Boat Trip Go Pro 720 - YouTube
Svara med citat

Gammal 2012-02-20, 23:47

Gäst

Standard Lätt val
Lätt val. Similian som vi var på -04 , som vi sov över 1 natt i tält. Speciellt övernattningen gav mycket, med natt vandring och flygande hundar som slog i träden . Förmiddagen innan nästa dags besökare anländer, med lungnet, var minnesvärt. Vi hade våra pojkar 10 och 12 år med. Vi snorklade på bägge sidor av ön. tot 8-10 timmar , vi orkade inre mer.
Gämfört med Tachai -11. Medsye var arrangör.
Ej möjlighet till övernattning. mindre variation på dykplats. Strömmen drev snorklarna långt från båten, 400 m, men båten följde inte med. Dyningar som slog bort cyklop för oss båda. En av oss med flytväst som drev iväg fortare. Var tvungen följa med. Stränder som inte var lämpade för att simma iland och rädda sig. Men okey, kanske dåliga förhållanden, den dagen. Dvs stentufft...1 kallsup till och det hade gått åt h-v Guiderna då, var kanske mer intresserade av att charma söta 17-åringar. Jag tycker att det är tråkigt att inte guiderna i alla fall inte medverkade till att snorklingen blir till en minnesvärd upplevelse ( positiv ) som det normalt är och ett minne för livet. Kaptenen då, han lyssnade på radio, kanske han var fokuserad på tsunamivarning el, ngt sånt. Det var samma dag som Japan drabbades.
Jag har inte orkat klaga , men kommer att göra det snart, på plats 12-03-13.
Jag tycker fortfarande att snorkling är det härligaste man kan gör, men det får jag göra ensam numer, min fru är inte intresserad .. Så åk till Similian.
Svara med citat

Gammal 2012-02-21, 09:05

Gäst

Standard Tachai eller Similan?
Håller inte riktigt med dig "Lätt val". Vi har varit på både Similan mars -10 och Tachai mars -11. Till Tachai åkte vi också med Medeyes. Tyckte att det var ett riktigt bra bolag att åka med. Guiderna var med oss hela tiden och kollade in vad som hände i vattnet.
Som du skriver så kanske ni hade dåliga förhållanden den dagen. Vi hade det väldigt lugnt på vattnet den dagen vi var ute på Tachai.
Om vi skulle välja att åka tillbaka till nån av öarna så blir det absolut till Tachai. Vi tyckte bättre om Tachai än Similan.
Alla är vi olika.
Svara med citat

Gammal 2012-02-21, 20:36

Cattis (1977)

Standard Mest barnvänligt?
Vilket utav dessa är mest barnvänligt för 6,9 åringar?? Är det långgrunt på båda?
Svara med citat

Gammal 2012-02-21, 20:49

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Cattis (1977) Visa inlägg

Vilket utav dessa är mest barnvänligt för 6,9 åringar?? Är det långgrunt på båda?
Tycker att dem är lika barnvänliga bägge två. Men när vi åkte med medseye till Tachai, så åkte båten in till stranden och släppte av dem som bara ville bada och snorkla från stranden. Det fanns barnfamiljer som hoppade av på stranden och badade hela dagen.
Åker man till Similan är man mer låst till båten eftersom man åker till flera snorkelplatser och flera stränder.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8