ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-12-26, 13:13

literoligt

Medlem
literoligt är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Rykte: 0

Smile Thailand eller Grekland, ensam?
Tjena!
Jag planerar att åka på en långsemester ensam(ca 4 veckor) och har funderat på Thailand eller Grekland. Jag har varit i Grekland många gånger förut men aldrig Thailand, dock är jag enormt nyfiken att dra dit! Undrar nu om någon som har erfarenhet om Thailand (gärna som ensam-resenär) vill dela med sig av lite tips och råd?
Tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2011-12-27, 00:27

misssister

Nykomling
misssister är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Standard
Hej!

Jag åkte ensam till Phuket 2010, det var min första resa på egen hand och även mitt första besök i landet. Köpte flygstol via Ving och bokade ett guesthouse i två veckor hemifrån, funkade väldigt bra.

Är det nånstans jag kan tänka mig att resa ensam i och till, så är det Thailand! Superenkelt att ta sig runt och att boka utflykter, finns researrangörer i varje hörn. Gästvänligt och hjälpsamt land, använder man sitt sunda förnuft så kan man känna sig helt trygg. Man möter väldigt många som åker dit på egen hand så det är inga problem med att få sällskap på utflykter eller vid middagen om man vill det. Skulle absolut rösta på att du tar en tripp till Thailand, du får så otroligt mycket för pengarna!

/Therese
Svara med citat

Gammal 2011-12-27, 08:58

literoligt

Medlem

Standard
Tusen tack Therese! Känns skönt att höra så mkt positivt om Thailand! Nu är det bara att börja spara pengar...!

Min plan är att åka ner i Mars/April.
Någon som vet hur priserna på hotell o mat ligger till?
Har förstått att det alltid är billigare än i Sverige men att priserna sjunker en hel del under sommaren... Mars/April då??
Svara med citat

Gammal 2012-01-04, 22:58

Gäst

Smile
Tjena!

Jag och flickvännen åkte till Khao Lak den 1/12-2011. Underbart fint, bra väder, trevligt folk och det bästa va att det va lungt och skönt där. Vissa dagar kunde vi nästan vara ensamma på stranden. Stor möjlighet att åka iväg på små resor och utflykter. Jämfört med många andra länder så är Thailand väldigt billigt, en vanlig måltid med dricka kostar ca 80-120 bath (20-30kr). Om man ska äta billigt så kan du komma ner på 40-50 bath och om du ska äta finfint så blir det upp till 500 bath. Riktigt läckert land!

Speedboat till Phi Phi Island, Bamboo Island, Monkey Beach med transfer, mat, dricka och snacks. Snorkelutrustning va inkluderat i pris. kostade ca 2000 bath.

Elefant ridning med bad och matning av elefant kostade 1000bath.

Jag bifogar lite filmer från vår resa, kommentera gärna!

Titta och njut!

Go Pro Hero 960 Elephant 720p - YouTube

Thailand Bamboo Island Go Pro 720p - YouTube

Thailand Boat Trip Go Pro 720 - YouTube
Svara med citat

Gammal 2012-01-05, 10:38

literoligt

Medlem

Standard
Tack så mkt!
Värkligen roligt att få se videoklipp oxå! En bild säger mer än tusen ord elr va man brukar säga...
Thailand verkar helt perfekt!
Svara med citat

Gammal 2012-01-08, 14:18

resludd

Nykomling
resludd är inte uppkopplad
resludds avatar

Reg.datum: jul 2011

Standard Hej..
Citat:
Ursprungligen postat av literoligt Visa inlägg

Tjena!
Jag planerar att åka på en långsemester ensam(ca 4 veckor) och har funderat på Thailand eller Grekland. Jag har varit i Grekland många gånger förut men aldrig Thailand, dock är jag enormt nyfiken att dra dit! Undrar nu om någon som har erfarenhet om Thailand (gärna som ensam-resenär) vill dela med sig av lite tips och råd?
Tacksam för svar!
Jag kan inte annat än att hålla med Therese inlägg.
2010 åkte jag själv till Thailand och var två månader. Det kan inte finnas nån annanstans i världen det är så lätt att åka och resa runt ensam.

Jag hade bara 30 dagars turistvisa, så jag var tvungen att lämna landet två ggr. Första rundan blev till Burma och andra till Malaysia (burma är väl inget jag rekomenderar)

Att resa ensam kan ju verka lite surt...men det är helt klart bästa resan jag gjort. Man går dit man vill och åker dit man vill. Och vart man än kommer finns det folk som är hjälpsamma.
Ända gången jag var lite osäker lr nervös, var väl innan jag kom iväg från Sverige:=) men sen rullade allt bara på.
Är det nåt speciellt du undrar över så bara fråga, så svarar jag så gott jag kan.
Hoppas du får en lika bra resa som jag fick
Lycka till
Ludde
Svara med citat

Gammal 2012-01-08, 20:42

literoligt

Medlem

Standard
@ Resludd: Tack för svar!
Känns skönt att höra massa positivt om Thailand som ensamresenär! Blir taggad o sugen på att dra iväg redan imorrn.
Jag kommer säkert på saker jag undrar över eller tips på hotell, utfärder osv.
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 07:58

Masse33

Nykomling
Masse33 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
Phi Phi är ett vansinnigt trevligt ställen, Long Beach är min favorit
Finns en bra guide till ön där du kan läsa om de olika stränderna och allt annat
http://www.phiphiportalen.se/
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 09:30

HasseL

Medlem
HasseL är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Standard
Resa ensam till thailand

Hasse
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 09:57

literoligt

Medlem

Standard
Schysst! Ska titta igenom sidan du länkade!
Svara med citat
Svara

« koh lanta | Maneter »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8