ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-12-21, 20:29

Gäst

Standard Maneter
Hej alla! Vänder mig till er som är vana "phuketresenärer" och frågar om det här med maneter. Är inte speciellt orolig, men att ha riktig information känns bra. När vi besökte Hua Hin för många år sedan fanns maneter stora som bildäck som låg uppspolade på morgonen. Då hade jag aldrig hört talas om maneter som skulle vara rent livsfarliga, typ kubmaneten.
Hur är det ställt i Phuket? Är det vid vissa tillfällen maneter kommer in och vilken typ i så fall? Kan vara bra att veta, framför allt om man reser med barn som tillbringar hela dagarna i vattnet. Kan tillägga att min son blev illa bränd när vi var på Curacao. Hela kroppen var eldröd, men personalen på dykklubben var vana och där var det inte några "farliga" maneter.
Vinäger i massor och smärtan lindrades snabbt.
Tack på förhand för era erfarenheter!

Trevlig jul till alla på forumet//Lotta
Svara med citat

Gammal 2011-12-21, 21:57

resludd

Nykomling
resludd är inte uppkopplad
resludds avatar

Reg.datum: jul 2011

Rykte: 0

Standard
Hej
Jag har varit på Phuket sommar, vinter och vår och aldrig sett lr hört nåt om maneter. Dock inte hela sommaren så jag vet ju inte säkert hur d är då, kanske nån annan som vet. Men vinter o vårmånaderna när ja varit där har d aldrig varit nåt prat om maneter.
Trevlig o god jul på dig me
Svara med citat

Gammal 2011-12-21, 22:21

Gäst

Standard
Hua Hin ligger ju mot sydkinesiska sjön och det är den sidan som maneterna håller till. Var själv i Hua Hin 1994 och då blev vi varnade för att bada på grund av maneter. Har varit på Phuket i mer än tio gånger under olika tider på året, ligger ju mot Indidska aceanen, och har aldrig sett eller hört något om maneter.
Svara med citat

Gammal 2011-12-23, 15:21

Thailand_JB

Globetrotter
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 2

Standard Manter
När jag varit i Thailand under januari-mars så har det vid vissa tillfällen funnits maneter. Vissa gånger i stora mängder.

Det är ofta den "stora sorten" halvorangea. Har dock aldrig blivit allvarligt bränd, men dessa maneter är i alla fall inte de som är farliga för människor.

De som är farliga är tack o lov ganska ovanliga. Det är väl 2 svenskar på 5 år som dött av det om jag inte minns fel. Av ca 450,000 som åker varje år....

Förmodligen har det dött 100-tals svenskar i trafiken i Thailand under samma period....

Gammal 2011-12-27, 15:29

Gäst

Standard
Jag blev bränd av en manet i Hua Hin för 10 år sen, sen dess har jag lite manet-fobi... Det gör ju riktigt ont. Men det var uppenbarligen inte någon av de farligaste varianterna som jag stötte på. Numera har jag alltid ättika med mig, just in case... Jag har varit i områden kring Phuket (typ Krabi) flera gånger och där har jag klarat mig. Har bara sett några små maneter och de brändes inte.
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 10:03

literoligt

Medlem
literoligt är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Rykte: 0

Standard Maneter
Vet inte hur det är i Phuket men i Khao lak området finns det maneter. Min kusin är där just nu och blev bränd av en manet igår. Dock tror jag inte det var så farligt men man ska nog ta det lite lugnt när man simmar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8