ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-20, 13:00

fume

Medlem
fume är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard utfärder
Hej
Åker till khao lak med familj i december och undrar en del över utfärder.
Om man vill åka till någon nationalpark, vilken ska man välja då khao sok eller khao lak lam roo, vi ska bara var där under dagen? Ska man boka med någon researrangör eller kan man själv ta sig parken och boka en tur där?

Om man ska göra båtutfärder till olika öar förutom Similan och Surin måste man då utgå från phuket eller finns det andra ställen typ vid phang nga området och isåfall vilket är bäst?
Var på phuket går båtutfärder ifrån om man vill åka runt i phang nga-viken? och vilka ställen är värda ett besök?

Hur tar man sig till phuket bäst och snabbast ifrån khao lak för 6 personer och vad kostar det ungefär enkel tur?

Om någon har några förslag på andra utfärder dela då gärna med er, tacksam för alla förslag.

Hälsningar Jonas
Svara med citat

Gammal 2011-11-20, 19:05

Cattis77

Medlem
Cattis77 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Smile Undrar jag med....
Puffar då jag undrar lite jag med!
Precis sutti o kollat runt på resejättarnas sidor ang utflykter.
Khao Sok - är det så långt bort från Khao Lak som 3 timmars bussresa???
Då lär det gå bort för knappast att barnen blir glada över en så lång roadtrip bara så där...

Finns det alltså en mer närliggande nationalpark i Khao Lak eller är jag helt ute o cyklar nu??

Nåt som jag oxå undrar är om man ska välja nåt speciellt "bolag" vad gäller utflyk till Similan. Fritidsresor o Ving lär ju ta redigt extra betalt. Vågar man bara ta vilket som av de mer inhemska man stöter på?

F´låt TS ifall jag stal din tråd till andra frågor men de rör utflykter iallafall!
Svara med citat

Gammal 2011-11-20, 20:10

fume

Medlem
fume är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Standard
Helt ok vi kan ju förhoppningsvis dra nytta av varandras frågor och eventuella svar.
På vilket hotell ska ni bo på och när åker ni iväg?
Själva ska vi till khao lak seaview Resort den 8/12.
Första gång för oss i Thailand så man känner sig väldigt spänd inför resan och det stora utbudet av utflykter, man hoppas att någon kan svara!
Svara med citat

Gammal 2011-11-20, 21:55

Cattis77

Medlem

Standard
Vi åker i mars och ska bo på Khao Lak Laguna Resort!
Svara med citat

Gammal 2011-11-20, 23:28

Thailand_JB

Globetrotter
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 2

Standard Utflykter
Om du är i Phuket behöver du inte oroa dig för hur du ska hitta utflykter. Folk står på trottoaren och försöker övertyga dig om att köpa utflykter etc.

Gå in på valfri lokal resebyrå o jämför lite priser. Dom hämtar upp dig utanför ditt hotell, så du behöver inte oroa dig för vart ifrån utflykterna går.

Glöm inte att jämföra priser och pruta!

Gammal 2011-11-21, 21:05

Gäst

Standard Utflykter
När vi var till Khao Lak i mars -11 gjorde vi en utflykt till Khao Sok. Det tog ungefär 1-1½ timme att åka dit med bil. Vi köper alltid våra utflykter på någon lokal resebyrå. Priserna blir mycket lägre då än om man bokar dem hos tex Ving.
Jag kan även rekomendera er att åka ut med båt till en ö som heter Tachai island. Där var det betydligt mycket mindre med folk än det är på Similan Island.
Svara med citat

Gammal 2011-11-26, 12:34

Gäst

Standard
jag undrar precis samma sak. Vi åker den 6/12, 2 vuxna och 1 barn till khao lak och funderar över om man ska förlita sig på lokala resebyråer eller om man ska betala "lite" extra och välja ving..
Svara med citat

Gammal 2011-11-26, 12:56

Katarina M

Medlem
Katarina M är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard Ni kan absolut åka med lokala arrangörer!
Ni kan absolut förlita er på lokala resebyråer. Om man har barn under tonår rek jag också Tachai som tidigare nämnts. Det är kortare resa än till Similan- och Surin. Allt finns ombord på båtarna - vätska, flytvästar, snorklingsutrustning, lite kex o sötsaker! Lunch brukar tillredas på stranden. De har allt med sig! Jag är skaldjurs- och jordnötsallergiker men det har aldrig varit några problem. Särskilda redskap för att tillreda särskild mat har funnits med till mig De företags om kör de lokala resorna är bra på engelska.

Jag tänkte jag skulle bif en bild på båtarna, men lyckades inte då den var för stor. Min kunskap sträcker sig tyvärr inte så långt att jag kan ändra formatet Får vänta till min son kommer hem senare idag!
Bif en länk istället till en arrangör som åker från Khao Lak: De har även Tachai på sitt program.
Medsye Travel & Tours
Svara med citat

Gammal 2011-11-26, 19:15

Cattis77

Medlem

Standard Måste kollas!
Ja, det får allt kollas upp. Är ju smidigt med lite lättillgängliga utfärder just med barnen.

Hur lång tid tar det till Tachai?
Hur lång tid till Similan?

Och sen det där med deras lunchbuffé....Vågar man äta allt som serveras???
Har lite känslig mage o är ju således en aning rädd att äta nåt olämpligt!
Svara med citat

Gammal 2011-11-26, 19:52

Gäst

Smile
Det tar ungefär en timme att åka ut till Similian och Tachai, något längre tid om det är mycket vågor. Man utgår oftast från olika pirer.

Jag har också en mage som är lite känslig, men det har aldrig varit något problem när vi varit på utflykter att ätit maten som serverats. Mat, dryck och frukt har alltid varit fräscht. När vi åkte ut till Tachai åkte vi med Medsye Travel & Tours.
Vi har alltid bokat på lokala resebyråer.
Rekommenderar att ha egna snorklar och cyklop med sig trots att den finns att låna.
Svara med citat

Gammal 2011-11-26, 21:30

Katarina M

Medlem
Katarina M är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Har inte varit några problem för oss att äta maten! Den lagas till på plats och är alldeles fräsch och nygjord! Vi har också åkt med medsey som jag visade med länken. Vi har använt deras snorklingsutrustning utan problem! Det finns många storlekar att välja på och utrustningen är väl rengjord! Om man är orolig kan man ju alltid skölja av snorklingsröret själv!
Svara med citat

Gammal 2011-11-27, 22:45

Thailand_JB

Globetrotter
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 2

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

jag undrar precis samma sak. Vi åker den 6/12, 2 vuxna och 1 barn till khao lak och funderar över om man ska förlita sig på lokala resebyråer eller om man ska betala "lite" extra och välja ving..
Det blir förmodligen samma slags utflykt, bara det att du betalar förmodligen mycket extra.

Lokala resebyråer finns i varje gathörn. Jag har bara bra erfarenheter av att boka utflykter av dom. Då har du ofta även möjlighet att skräddarsy utflykten precis som du vill ha den.

Ett bra tips är att be om att få frukt&vatten att ingå i priset. Det är inte alltid det gör det om man inte säger till om det.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8