ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-10, 18:24

Gäst

Standard Bort med svennar från Thailand
Kan inte svennebananer som hängde på kanarieöarna i flera decennier börja åka tillbaka dit igen, man blir bara så himla trött på att se svenskar i Thailand överallt.

Ni vill ju ändå bara äta västerländsk mat och umgås med svenskar och titta på SVT, allt det det där har ni ju på kanarieöarna så varför skall ni åka hit och förstöra Thailand med ert beteende.
Svara med citat

Gammal 2011-11-10, 19:28

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard
Kan halle med om att det finns problem med massturism. Men det du skriver ar lite motsagelsefullt, varfor skulle du ha ratt att vistas i Thailand i sanna fall.
Svara med citat

Gammal 2011-11-10, 20:07

resludd

Nykomling
resludd är inte uppkopplad
resludds avatar

Reg.datum: jul 2011

Rykte: 0

Standard
Jag försöker åka till Thailand minst en gång om året. Jag har aldrig varit på kanarieholmarna... Jag äter alltid Thailändsk mat när jag är där... Jag har lärt känna Thailändare och blir alltid hembjuden. Men jag har aldrig kännt att jag har mer rätt att vara där än dig, lr nån annan svenne, lr ryss heller för den delen som beter sig som dom äger hela landet.
Sluta gnäll lr åk till Burma nästa gång, där är det inte så mycket svennar.
Svara med citat

Gammal 2011-11-12, 11:47

cinde_rella

Medlem
cinde_rella är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av tasaray Visa inlägg

Kan halle med om att det finns problem med massturism. Men det du skriver ar lite motsagelsefullt, varfor skulle du ha ratt att vistas i Thailand i sanna fall.
det kanske är så enkelt att personen i fråga inte beter sig som svennebanan. Jag instämmer med TS... anpassa er efter ett lands kultur och lev som en thailändare eller stanna i Sverige.
Svara med citat

Gammal 2011-11-13, 23:31

tasaray

Medlem
tasarays avatar

Standard
cinde_rella sa
Citat:
det kanske är så enkelt att personen i fråga inte beter sig som svennebanan. Jag instämmer med TS... anpassa er efter ett lands kultur och lev som en thailändare eller stanna i Sverige.
Var har jag sagt att man inte ska ta hänsyn till andra kulturer? Jag säger bara att det är hyckleri att säga att andra resenärer inte ska att tillgång till ett resmål utan att man ska "ha det för sig själv" Visst att vi turister har ett ytterst stort ansvar, men också thailändare har ett ansvar över att turismen växt till att bli det monster det är idag. Man kan liksom flera andra länder sätta begränsningar på hur många turister som kan komma, skydda miljön bättre och reglera nyetablering av hotell och bostäder hårdare. Detta har under de senaste 20 åren ALLTID vart sekundärt till de inkomster obegränsad turism bringat i Thailand. Titta på Indien som lyckas kombinera turism med en blomstrande unik kultur, Costa Rica som lyckats med hållbar turism trots många besökare eller på Bhutan som fortfarande har en närmast orörd natur (i jämförelse med Nepal).

Sen allvarligt talat, om man åker utanför de destinationer som finns i charterbroschyrerna så finns det otroligt många ställen som fortfarande inte är överhopade av "svennebananer". Det finns exempelvis fina stränder i Sierra Leone, Honduras, Colombia, Mocambique och Angola som är minst lika fina som de i Thailand.

Är man sedan intresserad av att "uppleva annorlunda kulturer" behöver man inte heller nödvändigtvis besöka en strandorter varje semester, där tenderar kulturen vara mest anpassad efter oss västerlänningar.
Senast redigerad av tasaray den 2011-11-13 klockan 23:35.
Svara med citat

Gammal 2011-11-14, 19:59

cinde_rella

Medlem
cinde_rella är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Standard
Citat:

cinde_rella sa

Var har jag sagt att man inte ska ta hänsyn till andra kulturer? Jag säger bara att det är hyckleri att säga att andra resenärer inte ska att tillgång till ett resmål utan att man ska "ha det för sig själv" Visst att vi turister har ett ytterst stort ansvar, men också thailändare har ett ansvar över att turismen växt till att bli det monster det är idag. Man kan liksom flera andra länder sätta begränsningar på hur många turister som kan komma, skydda miljön bättre och reglera nyetablering av hotell och bostäder hårdare. Detta har under de senaste 20 åren ALLTID vart sekundärt till de inkomster obegränsad turism bringat i Thailand. Titta på Indien som lyckas kombinera turism med en blomstrande unik kultur, Costa Rica som lyckats med hållbar turism trots många besökare eller på Bhutan som fortfarande har en närmast orörd natur (i jämförelse med Nepal).

Sen allvarligt talat, om man åker utanför de destinationer som finns i charterbroschyrerna så finns det otroligt många ställen som fortfarande inte är överhopade av "svennebananer". Det finns exempelvis fina stränder i Sierra Leone, Honduras, Colombia, Mocambique och Angola som är minst lika fina som de i Thailand.

Är man sedan intresserad av att "uppleva annorlunda kulturer" behöver man inte heller nödvändigtvis besöka en strandorter varje semester, där tenderar kulturen vara mest anpassad efter oss västerlänningar.
Instämmer till fullo!
Svara med citat

Gammal 2011-11-15, 09:53

Gäst

Standard
Det här är ett problem som är ungefär lika stort som att varje "svennebanan" nu mera har den sketna Iphone. Så jävla trist och se alltså..
Svara med citat

Gammal 2011-11-15, 13:02

christina

Globetrotter
christina är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard Svennar
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Kan inte svennebananer som hängde på kanarieöarna i flera decennier börja åka tillbaka dit igen, man blir bara så himla trött på att se svenskar i Thailand överallt.

Ni vill ju ändå bara äta västerländsk mat och umgås med svenskar och titta på SVT, allt det det där har ni ju på kanarieöarna så varför skall ni åka hit och förstöra Thailand med ert beteende.
Alla har väl rätt att åka vart man villDu kanske ska åka till Kanarieöarna

Gammal 2011-11-15, 17:42

Gäst

Standard snark!
Utan Svenskarnas turistande i Thailand skulle landet och folket vara betydligt fattigare idag!
Svara med citat

Gammal 2011-11-15, 17:43

christina

Globetrotter

Standard Svennar
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Utan Svenskarnas turistande i Thailand skulle landet och folket vara betydligt fattigare idag!
Håller med

Gammal 2011-11-15, 19:06

tasaray

Medlem
tasarays avatar

Standard
Gäst sa:
Citat:

Det behöver inte alls vara sant, i många fall kan även det motsatta vara sant.
Utveckling har mer att göra med investeringar och utbildning än turism att göra. Exempelvis Sydkorea och Japan byggde upp sina samhälle under kort tid och utan nämnvärt tillskott av turistinkomster. Jag tror även väldigt få skulle tillskriva den utveckling som sker i Kina och Indien idag som en direkt följd av turism. Det som är viktigt är snarare hur mycket investeringar som stannar i landet. Detta är ett av de stora problemen och utmaningarna med turism idag.

På många ställen har turismen koncentrerats till externa företag som flyttar sina vinster utomlands och lönedumpar den lokala arbetsmarknaden. Även skatteinkomster för landet försvinner då många internationella koncerner förhandlar bort det mot att man etablerar sig i området.

Som tidigare nämnt ligger många länder I sydostasien inte på smickrande placeringar när man mäter global korruption. Det är snarast ett fåtal människor som gjort sig rika på den omfattande turismen än det stora flertalet.

Förstår faktiskt inte vad som är kontroversiellt med att förespråka hållbar turism. Något som både skulle gynna lokalbefolkningen och turister genom mer skyddad natur och kultur. Vissa begränsningar visst, men istället får man ett Thailand som är lika fascinerande att besöka om 50 år som nu.
Senast redigerad av tasaray den 2011-11-15 klockan 19:14.
Svara med citat

Gammal 2011-11-17, 12:21

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Standard
Don't feed the troll.

Kan någon moderator låsa tråden?

Gammal 2011-11-17, 14:19

tasaray

Medlem
tasarays avatar

Thumbs down
Citat:
Don't feed the troll.

Kan någon moderator låsa tråden?
Okej, så om man inte håller med dig är man ett internettroll. Tycker du skulle kunna bemöta mina fullt sakliga argument istället för att ropa efter censur.

Jag tycker det är en viktig och inte helt glasklar frågeställning varför det är av betydelse att man för den till ytan istället för att lägga locket på.
Senast redigerad av tasaray den 2011-11-17 klockan 14:21.
Svara med citat

Gammal 2011-11-17, 22:29

christina

Globetrotter

Standard Svennar
Citat:

Okej, så om man inte håller med dig är man ett internettroll. Tycker du skulle kunna bemöta mina fullt sakliga argument istället för att ropa efter censur.

Jag tycker det är en viktig och inte helt glasklar frågeställning varför det är av betydelse att man för den till ytan istället för att lägga locket på.
Lägg ner varför disskutera detta överhuvudtaget vi lever i en fri värld

Gammal 2011-11-19, 23:11

tasaray

Medlem
tasarays avatar

Standard
Citat:
Lägg ner varför disskutera detta överhuvudtaget vi lever i en fri värld
Christina, nu skjuter du val dig sjalv i foten anda! Om det ar en fri varld sa ar det val helt tillatet att diskutera. Dessutom ar detta ett forum vars hela existens bygger pa att forummedlemmar byter tips och vadrar asikter med varandra.

Om man reser till ett annat land maste man ocksa kunna ta ansvar for sitt eget resande och inte blunda for konsekvenserna. Genom att belysa saker som ar mindre bra kan man ocksa gor natt at dem, en battre upplevelse for oss turister samt en dragligare tillvaro for lokalbefolkning.

Men jag tycker du kan bemoda dig att bemota mina sakliga argument istallet for att komma med svepande formuleringar om yttrandefrihet.
Svara med citat

Gammal 2011-11-25, 13:18

Gäst

Standard Typiskt svenskt
Vet inte om det är typiskt svenskt att äta sin egen mat och dryck när man rest till andra sidan jordklotet men varför skulle man byta ut knäckemackan som man ätit varje morgon i 40 år mot curry nam yam ben deng bara för att man är på semester. Jag är på solsemester och inte på någon matkulinarisk resa där jag måste tvinga mig att äta thaimat fem gånger om dagen under två veckor

Inte heller vill jag umgås med ett gäng fnask som står och skriker i en öppen bar med neonljus där det sitter en och annan bitter alkis från något nordeuropeiskt land.

Jag vill istället njuta av kvällen och prata med svenskar eller andra västerlänningar med likasinnade åsikter som behärskar språket precis som jag gör på alla andra resemål

Någon kultur finns ändå inte på dessa turistorter och befolkningen som sökt sig dit för att skinna turister på olika sätt är ändå bottenskrapet av det thailändska folket och några sådana har jag inte intresse av att lära känna eller göra affärer med.

Gillar Thailand som land men undviker att ha något med lokalbefolkningen att göra förutom bli servad av dom.

Thailand klarade sig utan svenska charter turister ända fram till mitten 90 talet och lär även göra det i fortsättningen.
Svara med citat

Gammal 2011-11-28, 18:19

Gäst

Standard
Kultur vore sig finns eller inte, gillar man inte läget det är bara packa dina väskor med knäckerbröd och stick hem.
Svara med citat

Gammal 2011-11-28, 19:20

Gäst

Unhappy Tråkigt men sant...Jag önskar bättring.
Tyvärr beter sig många svenskar som riktiga idioter i Thailand. Billigt ska det vara. Helst gratis att äta och billigt att köpa saker från lokalbefolkningen. När vi kommer dit blir vi plötsligt snåla...baht förvandlas till kronor. Jag vill se svenska turister som ger dricks, slutar skärpa ner, utnyttjar svaga människor sexuellt. En djupare relation med thailand där vi hjälper landet istället för att suga ut landet på tillgångar.
Svara med citat

Gammal 2011-12-22, 21:20

Gäst

Standard Så jävla perfekt inlägg!
Så otroligt bra inlägg. Jag bor själv i ett område med mycket folk från Bosnien, Ryssland MM. Här åker ingen svensk till Thailand. Så otroligt trött på "Svenssons" som åker till Thailand för att fira julafton? Whats the point?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8