Citat:
Ursprungligen postat av Fnulan
Hej!
Jag och min kille samt 4 vänner till oss åker till Phuket i 2 veckor den 29 nov.
Ingen av oss 6 har varit i Thailand, eller Asien överhuvudtaget, tidigare.
Vi kommer att bo på ett synnerligen trevligt hotell vid Kamala Beach och kommer förmodligen att ägna större delen av tiden åt sol, bad och god mat, men kommer även att försöka ta oss till Bangkok ett par dagar.
Några konkreta frågor:
1. Vi tänkte oss att boka Bangkok-utflykten redan i Sverige, men har fått höra att en utflykt Phuket-Bangkok t/r är ungefär lika dramatisk som en pendeltågsresa Sthlm-Jordbro - det går flyg precis hela tiden och biljetter fixar man "såklart" på plats. Stämmer det? Jag är en praktiskt sinnad natur och gör hellre "allt klart" på nätet i Sverige än tillbringar en halv dag i nåt slags flygbiljettkö i Phuket där man kanske inte ens kan göra sig förstådd.....
2. Vad gäller packning så säger samtliga vi har talat med: "Ta med två par underkläder, 1 par badkläder samt 1 klänning/skjorta+byxor samt 1 par sandaler - och en otroligt stor, tom resväska. Ni kommer att shoppa EXTREMT mycket och tänk på att det i princip är gratis att lämna in kläder på tvätt". Stämmer det?
3. Jag är "vitamingalning" och tänkte försöka få med mig åtminstone en del av mitt dagliga vitaminintag. Kan det innebära några tullproblem? I synnerhet om man slänger ned ett antal olika tabletter i olika färger i en ((omärkt) burk för att spara plats i packningen?
4. Jag förmodar att det inte är att tänka på att försöka få med sig piratkopierade produkter hem, typ Mulberry-väskor? Kan tillägga att jag inte är överdrivet förtjust i att ta risker..... :-)
5. Har ni några andra råd av typen "typiska nybörjarmissar som folk gör i Thailand"?
Stort tack på förhand för svar!
Mvh
// Fnulan
|
Jag var i thailand jan - 10 , jag hade med mig alldeles för mycket packning! Nästa gång jag åker tar jag med mig iprincip ingenting, då det går att köpa t-shirts för ca 25:- styck. (kopia såklart) vi lämnade in tvätt också , minns dock ej vad det kostade men kan tänka mig 15:- kilot , det var alltså jätte billigt och det gjorde vi via hotellet vi bodde på! Att ta hem piratkopior gör såklart ALLA som åker till thailand , då det nästan bara finns kopior!(om man inte besöker dom lite "flotta" köpcentrumen.
Jag hade absolut inga problem med att införa kopior , och jag hade med ca 15 kilo nya kläder hem! (t-shirt,pike,tröjor,kortbyxor,badbyxor mm) tshirtarna kan jag använda än idag så det är bra kvalite även fast dom kan ändra lite form och krympa något i tvätten(eller så är det jag som växer så det knakar!
Jag tror att phuket området är dyrare än "centrala thailand" (bangkok,pattaya) om ni ska till bangkok rekomenderar jag MBK som är ett gigantiskt shopping ställe! Osäker på om det är 7 eller 9 våningar med massa piratkopierade saker. Allt finns verkligen här och de håller låga priser.
På andra våningen har de Canada Goose jackor för 600:- styck , jag köpte dock ingen då jag hade dåligt om utrymme i väskan
Kan skriva ner en ungefärlig prislista om det skulle vara intressant!
KOPIOR KLÄDER
Tshirt: 20-50:-
Kortbyxor: 40-100:-
PIKE(lacoste mm) 30-60:-
Jeans(diesel mm) 70-200:-
Jacka(peak,CG) 400-800:-
Skor(converse) 90-300:-
Allt beror naturligtvis hur mycket du prutar!varje liten butiksägare står redo med miniräknare så ni kan förhandla om priserna.