ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-10-31, 14:50

Fnulan

Nykomling
Fnulan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Standard Första gången i Thailand - några konkreta frågor.....
Hej!

Jag och min kille samt 4 vänner till oss åker till Phuket i 2 veckor den 29 nov.

Ingen av oss 6 har varit i Thailand, eller Asien överhuvudtaget, tidigare.

Vi kommer att bo på ett synnerligen trevligt hotell vid Kamala Beach och kommer förmodligen att ägna större delen av tiden åt sol, bad och god mat, men kommer även att försöka ta oss till Bangkok ett par dagar.

Några konkreta frågor:

1. Vi tänkte oss att boka Bangkok-utflykten redan i Sverige, men har fått höra att en utflykt Phuket-Bangkok t/r är ungefär lika dramatisk som en pendeltågsresa Sthlm-Jordbro - det går flyg precis hela tiden och biljetter fixar man "såklart" på plats. Stämmer det? Jag är en praktiskt sinnad natur och gör hellre "allt klart" på nätet i Sverige än tillbringar en halv dag i nåt slags flygbiljettkö i Phuket där man kanske inte ens kan göra sig förstådd.....

2. Vad gäller packning så säger samtliga vi har talat med: "Ta med två par underkläder, 1 par badkläder samt 1 klänning/skjorta+byxor samt 1 par sandaler - och en otroligt stor, tom resväska. Ni kommer att shoppa EXTREMT mycket och tänk på att det i princip är gratis att lämna in kläder på tvätt". Stämmer det?

3. Jag är "vitamingalning" och tänkte försöka få med mig åtminstone en del av mitt dagliga vitaminintag. Kan det innebära några tullproblem? I synnerhet om man slänger ned ett antal olika tabletter i olika färger i en ((omärkt) burk för att spara plats i packningen?

4. Jag förmodar att det inte är att tänka på att försöka få med sig piratkopierade produkter hem, typ Mulberry-väskor? Kan tillägga att jag inte är överdrivet förtjust i att ta risker..... :-)

5. Har ni några andra råd av typen "typiska nybörjarmissar som folk gör i Thailand"?

Stort tack på förhand för svar!

Mvh

// Fnulan
Svara med citat

Gammal 2011-10-31, 20:54

alfadis

Medlem
alfadis är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Smile Piratprudukter
Det är nog svårt att inte få med några piratprudukter från Thailand , kopiornas hemland.
Vad är äkta vad är kopia????
Svara med citat

Gammal 2011-11-01, 00:08

Rowexor

Medlem
Rowexor är inte uppkopplad
Rowexors avatar

Reg.datum: sep 2011

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Fnulan Visa inlägg

Hej!

Jag och min kille samt 4 vänner till oss åker till Phuket i 2 veckor den 29 nov.

Ingen av oss 6 har varit i Thailand, eller Asien överhuvudtaget, tidigare.

Vi kommer att bo på ett synnerligen trevligt hotell vid Kamala Beach och kommer förmodligen att ägna större delen av tiden åt sol, bad och god mat, men kommer även att försöka ta oss till Bangkok ett par dagar.

Några konkreta frågor:

1. Vi tänkte oss att boka Bangkok-utflykten redan i Sverige, men har fått höra att en utflykt Phuket-Bangkok t/r är ungefär lika dramatisk som en pendeltågsresa Sthlm-Jordbro - det går flyg precis hela tiden och biljetter fixar man "såklart" på plats. Stämmer det? Jag är en praktiskt sinnad natur och gör hellre "allt klart" på nätet i Sverige än tillbringar en halv dag i nåt slags flygbiljettkö i Phuket där man kanske inte ens kan göra sig förstådd.....

2. Vad gäller packning så säger samtliga vi har talat med: "Ta med två par underkläder, 1 par badkläder samt 1 klänning/skjorta+byxor samt 1 par sandaler - och en otroligt stor, tom resväska. Ni kommer att shoppa EXTREMT mycket och tänk på att det i princip är gratis att lämna in kläder på tvätt". Stämmer det?

3. Jag är "vitamingalning" och tänkte försöka få med mig åtminstone en del av mitt dagliga vitaminintag. Kan det innebära några tullproblem? I synnerhet om man slänger ned ett antal olika tabletter i olika färger i en ((omärkt) burk för att spara plats i packningen?

4. Jag förmodar att det inte är att tänka på att försöka få med sig piratkopierade produkter hem, typ Mulberry-väskor? Kan tillägga att jag inte är överdrivet förtjust i att ta risker..... :-)

5. Har ni några andra råd av typen "typiska nybörjarmissar som folk gör i Thailand"?

Stort tack på förhand för svar!

Mvh

// Fnulan

Jag var i thailand jan - 10 , jag hade med mig alldeles för mycket packning! Nästa gång jag åker tar jag med mig iprincip ingenting, då det går att köpa t-shirts för ca 25:- styck. (kopia såklart) vi lämnade in tvätt också , minns dock ej vad det kostade men kan tänka mig 15:- kilot , det var alltså jätte billigt och det gjorde vi via hotellet vi bodde på! Att ta hem piratkopior gör såklart ALLA som åker till thailand , då det nästan bara finns kopior!(om man inte besöker dom lite "flotta" köpcentrumen.
Jag hade absolut inga problem med att införa kopior , och jag hade med ca 15 kilo nya kläder hem! (t-shirt,pike,tröjor,kortbyxor,badbyxor mm) tshirtarna kan jag använda än idag så det är bra kvalite även fast dom kan ändra lite form och krympa något i tvätten(eller så är det jag som växer så det knakar!
Jag tror att phuket området är dyrare än "centrala thailand" (bangkok,pattaya) om ni ska till bangkok rekomenderar jag MBK som är ett gigantiskt shopping ställe! Osäker på om det är 7 eller 9 våningar med massa piratkopierade saker. Allt finns verkligen här och de håller låga priser.

På andra våningen har de Canada Goose jackor för 600:- styck , jag köpte dock ingen då jag hade dåligt om utrymme i väskan

Kan skriva ner en ungefärlig prislista om det skulle vara intressant!
KOPIOR KLÄDER
Tshirt: 20-50:-
Kortbyxor: 40-100:-
PIKE(lacoste mm) 30-60:-
Jeans(diesel mm) 70-200:-
Jacka(peak,CG) 400-800:-
Skor(converse) 90-300:-

Allt beror naturligtvis hur mycket du prutar!varje liten butiksägare står redo med miniräknare så ni kan förhandla om priserna.
Svara med citat

Gammal 2011-11-04, 23:49

Gäst

Standard
Kopiors finns överallt mest är det importerade då det är ganska strikta regler om man nu inte är redo att betala under bordet för ett ganska högt pris vilken kanske inte värt att sälja.

Att se skillnad på kopior och äkta är ju ganska enkelt... om man kan sin sak. Det finns bra kopior och det finns billiga kopior. Det finns 3 våning inne i MBK som säljer mellan bra kopior t.ex klockor.

Vill man ha dyrare kopior som måste tas isär då är det lite svårare att hitta, då måste man typ känna personer. Lite som att köpa knark ungefär. Det är feta böter på dem.

För övrig, resa där inne i landet köp biljett på plats

Jag åker 5-6 gånger om året, och tar endast med ca 3 byxor, 3 t-shirt etc., resten köper jag där eller så lämnar jag efter jag har använt.

Medicin är nog inga problem., ingen som kollar när jag åker. Mest när man kommer hem, om man stöter på tullen

Enligt tullverket så får du ta med hem ett antal? kör bara det ska nog inte bli någon problem
Svara med citat

Gammal 2011-11-05, 21:04

resamedbarn.eu

Medlem
resamedbarn.eu är inte uppkopplad
resamedbarn.eus avatar

Reg.datum: okt 2010

Standard
Nr. 3 Med vitaminerna skulle jag absolut inte packa ner utan originalförp.
Men behåller du dem i sina ursprungliga förp. så är det inget problem.

Gammal 2011-11-20, 19:16

Fnulan

Nykomling
Fnulan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Standard
Tack ni som svarat!

Lite fler frågor:
Dricks, är det 10-15% som gäller som det brukar vara? Och i vilka sammanhang ger man dricks? Hotellet, restauranger, taxi...?

Det här med prutandet - finns det några "grundregler" för det? Och då menar jag inte hur mycket man prutar, för det är väl snarare upp till var och ens begåvning, utan var och i vilka sammanhang prutar man, och när/var gör man det absolut inte?

Eluttag, hur är det med sådant? Nu kommer i iofs att bo på ett 5-stjärnigt hotell, men ändå.... Ska man ha med sig adapter?

Finns några klassiska nybörjarmisstag som "alla" gör i Thailand? Eller något speciellt som kan vara bra att vara förberedd på? En kollega nämnde att thailändare tar på en hela tiden vilket var bra för mig att veta eftersom jag normalt sett tycker sånt är sådär....

// Fnulan
Svara med citat

Gammal 2011-11-20, 23:07

Thailand_JB

Globetrotter
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 2

Standard Svar
Dricks - behöver man inte ge, men man kan avrunda uppåt till jämnt 100-tal baht om man vill.

Pruta - på det mesta, men inte på restauranger.

Eluttag - samma som hemma funkar.

Klassiskt nybörjarmisstag: Bli upprörd över något. Skäll aldrig på någon även om du är missnöjd. Det hjälper inte i Thailand och anses väldigt ohyffsat. Rätt kul när man ser Svenskar som blir upprörda över alltmöjligt i Thailand... det kommer garanterat leda till att dom får ÄNNU sämre service...

(Sista rådet funkar förvisso även här hemma, men det är det inte så många som tänker på - tyvärr...)

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8