|
|

2011-10-16, 09:00
|
Reg.datum: okt 2011
Rykte: 0
|
Koh Chang.
Hej!
Vi är ett sällskap på 4 vuxna och 2 tonåringar som flyger till Bankok i Januari.
Planen är att åka ner till koh Chang med omnejd i 3 veckor.
Skulle gärna få lite tips av någon som varit där tidigare, typ hotel och missa inte samt varningar.
Tack på förhand!
|
|
|

2011-10-16, 09:23
|
|
|
Här finns info ...
|
|
|

2011-10-16, 09:54
|
|
Ju tack, har redan kollat på den sidan en del, vore kul att få tips från någon som varit på plats och bott på ön. Jag har en syster som bott på KC Grande och tyckte det var toppen, tyvärr är det fullbokat 
Vi kommer att resa med ryggsäckar och vill alltså ha flera tipps och kanske inte websidor då det kan bli en överaskning vid ankomst.
En helt vanlig" vi bodde på" och åkte till kommentar vore toppen
|
|
|

2011-10-17, 19:08
|
|
första två
Nu har vi bokat in de första två nätterna på cookies, verkade ok på nätet.
Någon som kan tipsa om något annat ställe att bo och kanske något att se alt. Uppleva?
|
|
|

2011-10-23, 01:41
|
|
Var på Koh Chang för nästan precis ett år sedan. Gillade Kai Bai Beach bäst. Lagom lugnt men fanns ändå nått att titta på. Minns dock inte namnet på hotellet vi bodde på. Var på White sand beach ett par nätter men det kändes som en vanligt "turkietcharter"... Men det beror ju på vad man är ute efter.
Många rosar Lonely Beach... När vi var där var det dock skitigt och bestod mer eller mindre av en byggarbetsplats.
Något som jag skulle säga missa INTE till, är ön Koh Kood! Går båtar dagligen från Bang Bao ( längst ner på ön ). Superfin ö med otroligt fin strand!!! Fanns dock inget att göra alls på kvällarna så det beror ju på vad ni är ute efter. Vi hyrde moped och åkte runt, kollade på fiskebyarna och hade det allmänt skönt. Minns inte heller vad det hette där vi bodde men låg tre väldigt fina resorter i närheten. Peter Pan resort, Tingeling resort och Away Resort. Vi bodde dock i billigare bungalowser bakom dessa.
En ö ni kan hoppa över är Koh Mak... på nått konstigt sätt var vi dock där en vecka trots att vi inte tyckte det var något märkvärdigt alls. Inga fina ständer, inget att göra/se på dagarna. På kvällarna var det dock intressant att vara på Monkey Island...
Snorklingturer går från båda dessa öar, men till samma ställe! Betydligt kortare båtresa från Koh Mak i så fall.
Det blev långt och kanske lite rörigt... skyller på nattarbetet. Fråga om det är något mer specifikt du vill veta. Om du vill kan jag kolla upp namnet på hotellet på Kai Bai Beach, vet att vi ska ha det uppskrivet hemma. Betalade 1000 Baht för ett superfräscht rum med a/c. Nära stranden.
|
|
|

2011-10-23, 08:59
|
|
Tack för ditt svar
Verkar som att ni trivdes bra överhuvudtaget.
Koh kood är nu inbokat på färden, var ni ute på några bra turer typ dyk, snolkling, trakking eller liknande?
Hur som helst, tack för svaret :-)
|
|
|

2011-10-23, 20:45
|
|
Ja, ska dock medge att det var våran första resa till Thailand så vi har inget att jämföra med. Men vi fick då mersmak och ska iväg 11 veckor i vinter ( inte bara Thailand ).
Så, nu har jag kollat upp lite... Kai Bae beach grand vill hette hotellet vi bodde på. De fanns både Bungalows och hotellrum. De som har hotellet har även elefanter ( en bit därifrån ) som man kan åka och besöka/rida om man vill, lite uthyrning av kajaker mm.
Vi var på 3 snorkelturer, en från Koh Kood, en från Koh Mak och en från Koh Chang. Turerna från Koh Kood och Koh Mak åkte till samma ställe; Koh Maping och Koh Yak/Yah och Koh rong. Var superfint ( men återigen, vi har inget att jämföra med ). Dock var vi där första gången en Lördag och det var jättemycket andra båtar där... Snorkelturen från Koh Chang borde inte få räknas som snorkeltur ens. Den gick till Koh Yuak och där skulle man snorkla från stranden. Men det var riktigt kasst! Mest sten... Så åk för allt i världen inte på den!
Koh Kood: Relax bar och sunset bar är två suveränt mysiga ställen Relax bar drivs av ett par ( som borde ha en bebis på snart ett år ). Supergod mat och där kan man även hyra moped och de har en liten kiosk. Sunset bar ägs av en Thailandska och hennes Franska man. Han fixar biljetter till snorkelturer. Båda dess ligger i närheten av Peter Pan resort som jag skrev ovan. Det är även den stranden vi tyckte var finast på ön.
Dålig koll på Trekking dock, inget vi var på. Fanns dock en del vattenfall på Koh Kood som man kan gå till. Vi åkte moped en bit och gick sista.
När åker ni?
|
|
|

2011-10-23, 21:17
|
|
resdatum
Hej och tack för informationen, vi åker för tredje gången nu, andra januari från Arlanda till bangkok, vet inte om vi flyger till trat eller tar buss/taxi. Från början tånkte vi åka till koh samui och sedan luffa upp mot koh chang. Nu blir det mer semester och mindre luffande. Hemresan blir den 24/1, inga elva veckor här inte tyvärr.
Tidigare har vi varit på västra sidan, Lipe till koh koh kao. Misstänker dock att ni ska mot kambobja och vietnam.
|
|
|

2011-10-24, 02:08
|
|
Okej, härligt!
Nej, vi tänkte faktiskt testa andra sidan. Landar i Phuket och tänkte först ta oss upp, faktiskt mot Koh Koh kao... Du får gärna berätta vad du tyckte?! Några tips? Sen ner, koh lanta, koh lipe och öarna där omkring för att tillslut ta oss via Malaysia, Borneo och Filippinerna. Man kan säga att vi fick väldigt mersmak av sist.
|
|
|

2011-10-24, 19:46
|
|
västra sidan
Vi var ett sällskap på tretton personer som åkte ihop ifjol, planen var att landa på phuket och sedan ta båt ner till lipe och sedan upp till kkk (khokhokhao) där vi hade hyrt två hus.
Första natten bodde vi på bang bao på phuket och tog dag två båt till phiphi, väl på phiphi märkte vi att hotellet låg uppe i bergen, mycket varm promenad dit och inget vidare boende, motian wive resort. Kul att varit på phiphi fast vi klarade oss gott och väl med en dag.
Dag tre åkte vi till lipe, en skön båttur till hat yang sedan en het guppig jobbig resa till lipe.
Måste ha varit femtio grader varmt i färjan och ingen fick öppna dörr eller fönster, tigerline hette rederiet.
Lipe var en fin ö och det var sköna dagar där, vi bodde på sunrise beatch och det var ganska smutsigt på stranden, en del glas, och annat otrevligt, flera lösa hundar gick oxå omkring, en var rätt så stor och snodde våra pringels, vågade inte ta tillbaks den inte.
Lipe i sin helhet var ett fantastiskt ställe, go stämning och bra turer.
Kkk var nästa mål på resan och det funkade bra med skjuts från lipe till kkk, chaffören hade tyvärr ingen aning om vart kkk låg och kunde bara säja yes på engelska, är dom inte underbara dessa thailändare:-) . Vi kom fram och tog färjan över sundet till kkk.
Ön är ca två mil lång och antalet bilar är lågt, stränderna långa, folktomma och långgrunda. Hela tiden kom ca en meter höga vågor in riktigt kul badgrej. Gillar ni ensliga stränder med fin sand och palmeroc blommor är kkk för er. Koa lak har vi varit på tidigare och det är inte lika fint som kkk fast utbudet av resturanger är större. Missa inte, snorkling på surin, jättefint grundrev, helt otrolig snolkling, bättre än dykning. Similin island, otroligt vackert med bakpulversand och dykning i världsklass, super bra:-)
|
|
|

2011-10-25, 09:20
|
|
Tack för infon!  Kkk låter perfekt för oss och vi ska absolut ut och snorkla på similin island. Går det båtar från kkk? För visst är det så att man inte kan bo där utan får åka på dagsturer?
Åh, att det är grått och några minus ute gör ju inte att man längtar mindre direkt...
|
|
|

2011-10-25, 13:23
|
Reg.datum: feb 2007
|
djungel
Koh chang var trevligt, men dess natur var den sämsta av alla de öar jag har besökt i Thailand. Jag hade som vana att ge mig ut och springa upp på närmaste berg, och snårigare skog har jag aldrig träffat på i mitt liv. När jag kom tillbaks frågade hotellpersonalen ifall jag råkat ut för en trafikolycka för jag var så blodig, och hade skrapsår på benen och armarna.
Jag var på koh chang en vecka, år 2004.
|
|
|

2011-10-25, 14:42
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna
Koh chang var trevligt, men dess natur var den sämsta av alla de öar jag har besökt i Thailand. Jag hade som vana att ge mig ut och springa upp på närmaste berg, och snårigare skog har jag aldrig träffat på i mitt liv. När jag kom tillbaks frågade hotellpersonalen ifall jag råkat ut för en trafikolycka för jag var så blodig, och hade skrapsår på benen och armarna.
Jag var på koh chang en vecka, år 2004.
|
Ett märkligt sätt att förmedla ett resetips. Att det är snårigt när man är ute och springer under sin Thailandsresa tycker jag är ett konstigt sätt att avfärda Koh Chang som resmål på. För dom flesta människor kanske ett bra joggingställe inte är det viktigaste när man reser till andra sidan jordklotet utan man kan söker andra upplevelser.
Jag var på Koh Chang för några år sedan och trivdes utmärkt. Det finns något för alla där. Vill man ha lite mer fart så är det White Sand Beach som gäller, vill man ha det lugnare så finns andra ställen och även andra små öar i närheten.
|
|
|

2011-10-25, 16:41
|
Reg.datum: feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Ett märkligt sätt att förmedla ett resetips. Att det är snårigt när man är ute och springer under sin Thailandsresa tycker jag är ett konstigt sätt att avfärda Koh Chang som resmål på. För dom flesta människor kanske ett bra joggingställe inte är det viktigaste när man reser till andra sidan jordklotet utan man kan söker andra upplevelser.
|
Var har jag avfärdat koh chang som resetips? Jag började med att skriva att det var trevligt. Anledningen till att jag skrev nåt överhuvudtaget var för att trådskaparen frågade efter "trakking" vilket jag tolkade som naturupplevelse, "ut och gå i djungeln grejor", men jag kanske har helt fel...
Ja, jag gillade thailand och mina bästa minnen därifrån är just naturupplevelserna. Exempelvis har jag aldrig sett en solnedgång vackrare än den från toppen på phi phi island.
|
|
|

2011-10-27, 20:55
|
|
tar emot alla tips
Kan lunga er alla med att vi inte kommer att springa i jungeln, blir små utflykter endast, springturerna blir längs stranden om det blir några.
Längtar nu i höstmörkret efter en dundrande yanmar motor och en solvarm mango smask!
Senast redigerad av fredberg den 2011-10-28 klockan 06:10.
|
|
|

2011-10-27, 21:29
|
|
Ja, det går båtar från kkk till både similin och surin, båda turererna är bra.
Det finns turistinfo i byn som fixar allt runtomkring bara att njuta.
|
|
|

2011-11-30, 19:10
|
|
|
|

2011-12-13, 21:39
|
|
den tackar jag för
Mycket bra länkar. Det blir ett besök på koh mak och säkert fler öar. Något som du kan rekomendera lite extra?
|
|
|

2011-12-28, 10:21
|
Reg.datum: okt 2010
|
Ja, dessa guider är suveräna, jag också rekommendera att boka hotell från dem då de jämför och ger dig bäst priser från de två största bästa organisationerna, Agoda och R24. Har bokat via dem under mina två senaste resor och det har funkat perfekt
http://www.kochang.nu
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|