Hej! Jag har varit och rest runt ett flertal gånger i thailand och har ni 30 dagar på er hade jag verkligen rekomenderat att åka runt lite.
Jag är lite småföräldskad i Koh tao som är en liten mysig ö med kanon snorkling och lugn, mysiga restauranger som på kvällarna har filmvisning. koh samui är det lite mer drag i på chaweng stranden om man gillar fest och shopping fin strand men den känns väldigt "charter". Fanns en grym utflykt där, som man får åka linbana i djungeln mellan träden. Läskigt men sjukt kul för den lite mer äventyrliga.
Krabi är bra utgångspunkt att göra utflykter ifrån, då det går många båtutflykter till öarna runt om. Väldigt vacker natur med de höga bergen.
Phi phi island är en riktig party ö men det finns vackra lugna platser även här, härifrån kan man lätt besöka the beach stranden. Vi åkte med på en utflykt där vi fick tälta på den stranden, äta grillat och njuta av en egen alldelles strand då den stängs för allmänheten om kvällarna!
Phuket är ingen favorit hos mig, men det är väldigt bra för shopping i patong, dock mycket prostitution. Kamala på Phuket är fint och väldigt lugnt och familjevänligt.
Även Khao lak är väldigt lugnt och familjevänligt, där kan du göra en underbar utflykt till similian island som är en riktigt litet paradis med bra snorkling.
Så har du lite kort info av min upplevelse av de olika ställena