ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-05, 14:15

Gäst

Standard 1 månad i thailand, hur mycket klarar man sig på?
Hej, jag funderar på att resa till Thailand 1 månad i februari. Men jag har lite svårt att hajja hur mycket man kommer att behöva exkl flygbiljetten?
Nu tänker jag inte bo på värsta fina hotellen utan jag vill åka runt å besöka olika delar utav Thailand så jag kanske bor 1-2 nätter per hotell och därmed är det bara något ställe jag kommer sova å äta frukost på liksom. Så behöver inte vara värsta äckliga hotellet men inte heller jätte exklusivt!
Men fickpengar då, hur mycket kan man tänkas behöva om man vill äta ute, shoppa lite, göra utflykter, festa osv under en månad?
Jag tycker det är supersvårt att uppskatta ett vettigt pris...... Så någon kanske har lite erfarenhet å kan hjälpa mig

Mvh Amanda
Svara med citat

Gammal 2011-09-07, 11:42

Gäst

Smile thailand
hej
jag hade med mig 10000 kr när jag reste runt i thailand i 2 v. då levde jag flott, med fin mat , bra hotell massage, anstiktsbehandlignar , shopping och dryck,,,, så vill du leva gott 15-20000 , men man klarar sig på hälften !!!
Svara med citat

Gammal 2011-09-07, 12:06

Gäst

Standard
Har svårt för dessa underliga ekonomifrågor "hur mycket behöver jag??". De flesta människor har idag ett betalkort och med det kan man ju ta ut pengar i automater, så jag förstår inte problemet, behöver man mer pengar så får man väl ta ut med kortet, svårare kan det väl inte vara, eller kan det vara så enkelt så att man reser med de sista slantarna man har och därmed inte har något till sitt kort, hemska tanke.
Svara med citat

Gammal 2011-09-07, 13:13

Jesman

Medlem
Jesman är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Standard
När en tjej skriver, "lite shopping" då är variabeln oändlig.

Frågan är omöjlig att svara på, vi har ingen aning om du väger 56 kg och äter som en kanariefågel eller om du är 120 och äter som en bodybuilder, vi har ingen aning om du tycker att stark thaimat är grejen eller om du helst kör västerländsk mat, vi har ingen aning om du gillar alkohol eller om du tycker att vatten är toppen, vi har ingen aning om vad du menar med sunk eller lyx eller okej hotellrum, vi har ingen aning om du tycker att en buss utan luftkonditionering är helt okej eller om du hela tiden måste hyra plats på lyxbussar... osv osv.

Som någon skrev, ha med dig ett kort, ha med dig en bankdosa, ha 20 000 kr att tillgå.

Lycka till.
Svara med citat

Gammal 2011-09-07, 17:00

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Som de andra skrev. Någon stans mellan 10-25 tusen. När jag var där för några år sedan så kostade hela min resa ungefär 30000. Men då led de ingen nöd på mig om man säger som så.

Gammal 2011-09-07, 17:02

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Har svårt för dessa underliga ekonomifrågor "hur mycket behöver jag??". De flesta människor har idag ett betalkort och med det kan man ju ta ut pengar i automater, så jag förstår inte problemet, behöver man mer pengar så får man väl ta ut med kortet, svårare kan det väl inte vara, eller kan det vara så enkelt så att man reser med de sista slantarna man har och därmed inte har något till sitt kort, hemska tanke.
En del personer, jag är en av dem, föredrar att se till att man har pengarna innan man åker så man slipper "nalla" på de "vanliga pengarna". Dvs, jag lägger undan till hela resan innan jag åker och förlitar mig inte på någon semesterlön eller andra inkommande pengar. På så vis behöver jag varken äta havregrynsgröt i veckor före eller efter resan.

Gammal 2011-09-26, 10:23

LiveFreeDieHard

Nykomling
LiveFreeDieHard är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Smile 1 månad i Thailand, resa, boende, mat + lite lyx = 10 000:-
Citat:
Ursprungligen postat av Jesman Visa inlägg

När en tjej skriver, "lite shopping" då är variabeln oändlig.

Frågan är omöjlig att svara på, vi har ingen aning om du väger 56 kg och äter som en kanariefågel eller om du är 120 och äter som en bodybuilder, vi har ingen aning om du tycker att stark thaimat är grejen eller om du helst kör västerländsk mat, vi har ingen aning om du gillar alkohol eller om du tycker att vatten är toppen, vi har ingen aning om vad du menar med sunk eller lyx eller okej hotellrum, vi har ingen aning om du tycker att en buss utan luftkonditionering är helt okej eller om du hela tiden måste hyra plats på lyxbussar... osv osv.

Som någon skrev, ha med dig ett kort, ha med dig en bankdosa, ha 20 000 kr att tillgå.

Lycka till.
Frågan är absolut inte dålig. Ditt svar är dåligt. Att du ens orkar att skriva et svar med så lite av intresse för frågeställaren. Vi kan förutsätta att denna person inte är någon extrem lyx-spender för då hade frågan inte ställts, utan förmodligen en person som har ett vanligt jobb, vanliga intressen, vanlig shopping, vanlig ekonomi etc. Hon vill bara veta vad saker ungefär kostar.

SVAR:
En billig natt i Thailand på ett enkelt hotell kan du få från 100:-. För 200:- bor du på ett riktigt hotell. Har du tur får du också kabel-TV, frukost, pool och annat. Vill du bo riktigt snålt så fråga en Thailändare... de har ibland riktigt fyndiga förslag från 10:- och uppåt. Då ingår ingen dusch.... TIPS: Kommer du sent, efter 20.00 så PRUTA! Kostar ett rum 800-1000BATH så visa en 500BATH (120:-) och säg att det är det enda du har kvar. Är inte hotellet fullt så går det hur enkelt som helst.

Resa med buss i Thailand är riktigt billigt. Räkna med 50-70BATH per 10 mil. Du åker således Thailand runt, Bangkok, Hua Hin, färjplats Phuket/Krabi, tillbaks till Bangkok, Till Udon Thani, Chiang mai, Ner till Chon puri/Pattaya, Sattahip, Rayong, Kambodja och tillbaks igen till Bangkok och lite till för 3000 BATH eller 700:- om du nu skulle orka det. Äter du steetfood får du dagens energibehov med 3 mål mat om dagen för 200BATH eller under 50:-. Så boende och mat en hel dag/natt blir cirka 200-250:-. Då äter du helt ok och bor bra.

SÅ: Reser du 10 mil/VARANNAN DAG, bor på nytt hotell varje dag, shoppar övrigt för 100:-/dagen äter bara street-food och lyxar sushi 1 gång i veckan så blir det totalt EXKL flygbiljett ner och hem 10000:-.

Övriga priser:
Bacardi Breezer på en finare nattklubb: 45:- (170-200BATH)
Bacardi Breezer på Seven Eleven: 12:- (55Bath, 105B för 2-pack)
Halv liter vatten Seven Eleven: 1.50:-, Halv liter läsk: 4:-
Frukost på McDonalds med kaffe, bagels, omelett och en juice: 27:-
Manikyr + Pedikyr: 60:-
Klippa håret i en professionell studio: 50-75:-
9 bitars sushi, + 6 bitars gyoza, sallad, misu, Mango Shake och Grönt Te på lyxig Sushi-restaurang av typen Fuji, Zen, Sukishi m.fl (finns inte så fina restauranger i Sverige någonstans så svårt å jämföra. Dessa är State-of-the-art, lika bra som de bästa i tokyo): 80:-

En stor Caffe Latte / Capuccino på Starbucks: 25:- (110BATH)

Köpa 1-års VISUM hos den lokala polischefen: 10 000:-

Då har du lite riktpriser

Mvh M
(6:e gången i Thailand.)
Senast redigerad av LiveFreeDieHard den 2011-09-26 klockan 10:39. Anledning: Komplettering
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 10:37

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard 10-12 tusen
10-12 tusen kronor lever du ockej på en månad,sedan beror det på vart i Landet du ska vara, på de större turistorterna är det dyrare med både mat ,hotell, transporter som tuk-tuk och båtfärder, senast jag var i Thailand en månad så brände jag ca 15000sek,men då bodde jag på lite dyrare hotell och flög inrikesflyg endel och gjorde en del organiserade dagsutflykter. (har varit 10ggr i Thailand)
Senast redigerad av Brynolf den 2011-09-26 klockan 16:34.
Svara med citat

Gammal 2011-09-27, 03:22

Jesman

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av LiveFreeDieHard Visa inlägg

Frågan är absolut inte dålig. Ditt svar är dåligt. Att du ens orkar att skriva et svar med så lite av intresse för frågeställaren. Vi kan förutsätta att denna person inte är någon extrem lyx-spender för då hade frågan inte ställts, utan förmodligen en person som har ett vanligt jobb, vanliga intressen, vanlig shopping, vanlig ekonomi etc. Hon vill bara veta vad saker ungefär kostar.

SVAR:
En billig natt i Thailand på ett enkelt hotell kan du få från 100:-. För 200:- bor du på ett riktigt hotell. Har du tur får du också kabel-TV, frukost, pool och annat. Vill du bo riktigt snålt så fråga en Thailändare... de har ibland riktigt fyndiga förslag från 10:- och uppåt. Då ingår ingen dusch.... TIPS: Kommer du sent, efter 20.00 så PRUTA! Kostar ett rum 800-1000BATH så visa en 500BATH (120:-) och säg att det är det enda du har kvar. Är inte hotellet fullt så går det hur enkelt som helst.

Resa med buss i Thailand är riktigt billigt. Räkna med 50-70BATH per 10 mil. Du åker således Thailand runt, Bangkok, Hua Hin, färjplats Phuket/Krabi, tillbaks till Bangkok, Till Udon Thani, Chiang mai, Ner till Chon puri/Pattaya, Sattahip, Rayong, Kambodja och tillbaks igen till Bangkok och lite till för 3000 BATH eller 700:- om du nu skulle orka det. Äter du steetfood får du dagens energibehov med 3 mål mat om dagen för 200BATH eller under 50:-. Så boende och mat en hel dag/natt blir cirka 200-250:-. Då äter du helt ok och bor bra.

SÅ: Reser du 10 mil/VARANNAN DAG, bor på nytt hotell varje dag, shoppar övrigt för 100:-/dagen äter bara street-food och lyxar sushi 1 gång i veckan så blir det totalt EXKL flygbiljett ner och hem 10000:-.

Övriga priser:
Bacardi Breezer på en finare nattklubb: 45:- (170-200BATH)
Bacardi Breezer på Seven Eleven: 12:- (55Bath, 105B för 2-pack)
Halv liter vatten Seven Eleven: 1.50:-, Halv liter läsk: 4:-
Frukost på McDonalds med kaffe, bagels, omelett och en juice: 27:-
Manikyr + Pedikyr: 60:-
Klippa håret i en professionell studio: 50-75:-
9 bitars sushi, + 6 bitars gyoza, sallad, misu, Mango Shake och Grönt Te på lyxig Sushi-restaurang av typen Fuji, Zen, Sukishi m.fl (finns inte så fina restauranger i Sverige någonstans så svårt å jämföra. Dessa är State-of-the-art, lika bra som de bästa i tokyo): 80:-

En stor Caffe Latte / Capuccino på Starbucks: 25:- (110BATH)

Köpa 1-års VISUM hos den lokala polischefen: 10 000:-

Då har du lite riktpriser

Mvh M
(6:e gången i Thailand.)
Såklart frågan är dåligt ställd, shopping är en oändlig variabel oavsett inkomst, dåligt, bra, äckligt osv är helt subjektiva ord, vad som är bra för dig behöver absolut inte vara bra för mig. Mat är en stor kostnad, gillar inte personen thaimat då stiger kostnaderna.

De du vill peka på, "vanlig människa" är också en variabel som blir helt fel i det här sammanhanget, tittar jag på de svenskar jag har mött i Thailand som är "helt vanliga svenskar" då har det helt olika "bra begrepp", "äckligt begrepp" osv.

Det är fint att du slänger upp något skumt riktpris hur en polischef ska kunna ge ett visum till någon och att den summan skulle på något sätt vara en standard om man "mutar" någon inom immigrations visar väl att du inte har någon större koll.

Om folk ger mer bakgrundsfakta då kan de slippa svar som dina dvs svar som antar att personen är precis som du, det är inte för mycket begärt att folk tar upp sin ålder, vart i Thailand de vill resa, vad de avser att köpa, vad de vill göra. För det är en otroligt stor skillnad på att ge råd till en 20 åring eller en 65 åring. Det är en stor skillnad mellan folk som vill fylla upp 2-3 resväskor med kläder än de som vill köpa några t-shirts. Det är en stor skillnad mellan folk som inte tål thaimat eller ris och de som kan käka allt.
Svara med citat

Gammal 2011-09-27, 06:57

LiveFreeDieHard

Nykomling
LiveFreeDieHard är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Standard Happy holiday!
JESMAN: Låt oss fortsätta att gnälla på varandra i en annan tråd.

Till Amanda vill jag önska henne lycka till och du får mer än gärna ställa fler frågor. Oavsett hur de är ställda så ska jag försöka ge dig ett så bra svar jag bara kan!

Happy Holiday!

Mvh
M
Svara med citat

Gammal 2011-09-27, 08:46

Gäst

Standard En femhundring om dagen
Jag kan nog hålla med LiveFreeDieHard att det går bra att ge goda råd på den beskrivning som tråden startar med, samtidigt kan jag hålla med Jesman att ju bättre man beskriver sig själv och sitt syfte med resan desto bättre svar får man. Men om frågan nu är ställd som den, är kan man väl åtminstone försöka att hjälpa till.
Är det inte det ett forum är till för?

Under mina resor i Thailand har jag klarat mig på en ganska låg budget utan att för den delen ha behövt göra avkall på åtminstone hyfsad komfort. Och som frågeställaren har beskrivit sin resa kan jag tänka mig att 500 kr per dygn täcker resor och uppehälle.
Du skriver "lite shopping" och med tanke på att du ska resa runt så får vi väl utgå från att det inte handlar om kappsäckar fulla med thaisiden och t-shirts.
Billiga hotell hittar du överallt, men ett tips är att du tar och bokar åtminstone första natten hemifrån så att du inte behöver börja med att leta hotell när du är ny i landet, jatlagad och trött.
Jag har skrivit en del praktisk information om Thailand på www.feria.se ,där kan du få lite tips. Annars är det här forumet mer än välfyllt av goda råd och tips, surfa runt så ska du se att du blir klok.
Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2011-12-07, 04:59

Gäst

Standard Lite mer
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej, jag funderar på att resa till Thailand 1 månad i februari. Men jag har lite svårt att hajja hur mycket man kommer att behöva exkl flygbiljetten?
Nu tänker jag inte bo på värsta fina hotellen utan jag vill åka runt å besöka olika delar utav Thailand så jag kanske bor 1-2 nätter per hotell och därmed är det bara något ställe jag kommer sova å äta frukost på liksom. Så behöver inte vara värsta äckliga hotellet men inte heller jätte exklusivt!
Men fickpengar då, hur mycket kan man tänkas behöva om man vill äta ute, shoppa lite, göra utflykter, festa osv under en månad?
Jag tycker det är supersvårt att uppskatta ett vettigt pris...... Så någon kanske har lite erfarenhet å kan hjälpa mig

Mvh Amanda

Tja jag skulle rekomendera att räkna med lite högre än va övriga har skrivit, ca 1000:- om dan. Beror givetvis på hur mkt du shoppar, festar, reser mm.
Men tyckte själv att det blev mer än planerat förra gången man va där
Flyger man inrikes några gånger och gör lite dagsutflyckter, nån massage mm så plockar det på.

Ska du festa så kan jag rekomdera chang beer och sang som - coke. ( deras rom och cola). Båda är billiga, har för mig typ 80 bath (ca 20:- högt räknat) för rom å colan, å då e dom starka me.

Hotellrummet kan man ju spara ner på som du skriver, men man kan la räkna me ca 100-150:-per natt om man ska bo hyffsat me ac. Beror lite på vart du är me..

Men ca 1000:- om dagen tycker jag du kan räkna med, inkl. boendet då. Det e min erfarenhet om man ska resa me flyg inrikes några gånger, åka på dagsutflykter, festa å äta gott + shopping. Allt e billigt, men ska man gör mkt så plockar de på.

Beror som sagt på många saker, men bättre å ha en för hög budget än tvärtom.
Svara med citat

Gammal 2012-01-20, 19:18

Manschett

Nykomling
Manschett är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard Jag har inte läst alla svar tyvärr
Men jag kanske kan svara lite mer objektivt.

Jag bor i Thailand sen 23 år tillbaka.

Om du tänker på att en normal thaifamilj på 2 vuxna och 3 barn lever hyfsat på 6000baht/ månad så har du lite att jämföra med.

Vad du som turist måste tänka på att allt är minst dubbelt så dyrt för dig, speciellt om du inte kan tal- och kropps språket.

Det är viktigt att du beter dig rätt för att få respekt och får du respekt så kan du få närmare thaipriser än en vanlig turist.

Fundera också på vad du tänker göra i Thailand, ska du bara vila och inte göra så mycket så blir det såklart billigare, men det är väl troligt att du vill festa lite.

Tänk på att om du kommer ensam så bör du inte till 100% lita på alla thailändare. De kommer att försöka lura av dig pengar om de får möjliget, därför är det smart att du i alla fall första gången du åker själv till Thailand håller dig i turistområden.

Ordna också en bra reseförsäkring innan du åker.

Behåll pengarna på ditt svenska visa/mastercard kort, ta bara ut det du gör av med per dag, uttaget kostar 150bath per uttag, men det är lite om du blir rånad på alla kontanter.

Välj inte det sämsta hotellet, och byt inte så ofta utan ha ett hotell som bas och gör dagsturer ut därifrån. Ta en kopia på passet som du har med dig, men passet bör du lägga i safebox på hotellet. Skriv upp telefonnummer till ambasaden och be dem på hotellet att skriva hotellets adress och adressen till svenska ambasaden på thailändska, Thailändska taxi kan sällan läsa på engelska. Får du problem som du inte kan lösa så kan du alltid få hjälp på
7 Eleven. Bor du på samma hotell hela månaden så får du ner priset, 700baht/dygn blir ofta 15000/ 30 dagar alltså betydligt billigare.

Jag har vänner i Pattaya och norra Surin som har bra hotel om du vill känna dig säker. Själv bor jag i Korat.

Du kan roa dig och ha kul utan problem, men vifta inte med mycket pengar, spela inte rik i onödan. Något som är lätt att göra om allt är väldigt billigt. Försök smälta in och känn dig som thailändare.

Om du är i Pattaya, Bangkok eller neråt Phuket och öarna så får du räkna med ett högre grundpris på det mesta.

Kommer du till Esan så blir allt betydligt billigare.

Betala inga överpriser, TukTuk & MC taxi 20-60 baht, inte mer, de kör bara i små områden och försöker få mycket av turisterna.

Vanlig taxi ska köra på taxameter, men fastpris mellan Suvarnabhumi Airport i Bangkok till Pattaya är 1500 baht, mer ska du inte betala.

Öl priser i Pattaya är jag inte 100% på för det var länge sedan jag var där, men gissar på runt 50-60baht flaskan på krog.

I Esan runt 20-40baht.

Jag har bil men jag kör bara i min närmiljö, ska jag långt så tar jag taxi, Korat-Bangkok ca 3500baht

Mat kan du klara dig på 60baht per dag om du äter på marnader, men ska du äta på thairestauranger så räkna med 120baht och ska du äta på MacDonald od så får du lägga på lite till.

Och följ inte med hem till thailänska ungdommar som du blir kompis med på krogen. Säg att ni kan träffas på samma krog dagen efter istället.

Och fixa ett kontantkort på telefonen redan på flygplatsen, du kan åka på en otrevlig överaskning när du kommer hem om du använder ditt svenska abonemang.

Lycka till.
Svara med citat

Gammal 2012-03-11, 13:31

Mia007

Nykomling
Mia007 är inte uppkopplad

Standard
Intressant läsning! Tackar för den ! (Manschett:s och LiveFreeDieHard:s alltså)
Senast redigerad av Mia007 den 2012-03-11 klockan 13:51.
Svara med citat

Gammal 2012-03-12, 09:43

Manschett

Nykomling

Standard
haha jag kollade lite på vad konsumentverket i Sverige anser att ett traktamente för arbete i Thailand är idag. Det var 301 skr och det är intressant för det är beräknat för att kunna leva en dag i Thailand, inkl. Mat och hotell.
Svara med citat

Gammal 2012-03-14, 12:33

Jesman

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Manschett Visa inlägg

haha jag kollade lite på vad konsumentverket i Sverige anser att ett traktamente för arbete i Thailand är idag. Det var 301 skr och det är intressant för det är beräknat för att kunna leva en dag i Thailand, inkl. Mat och hotell.
Traktamente är något som ska täcka merkostnader. Dvs du har dina vanliga kostnader om du är i Sverige sen ska traktamentet täcka kostnader utöver detta om du befinner dig i utlandet.

Sen ingår väl inte boendet i den summan? På mina arbetsplatser så har alltid företaget bokat och betalt hotellrum, traktamentet är för mat och annat. Är man där under en längre tid då får man själv lösa boendet med lönen.

Tänkte även på ditt svar angående kostnader i Thailand, min erfarenhet är att boende på en ort/land gör en inte lämplig att svara på kostnader. Det är en helt annan sak att bo fast i tex Stockholm och att bo där i en månad, man har helt andra kostnader, rutiner mm. Däremot kan boende oftast tipsa om saker utanför turistsfären.
Svara med citat

Gammal 2012-03-15, 00:20

Manschett

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Jesman Visa inlägg

Traktamente är något som ska täcka merkostnader. Dvs du har dina vanliga kostnader om du är i Sverige sen ska traktamentet täcka kostnader utöver detta om du befinner dig i utlandet.
.
Ja detta med traktamenten är väl kanske olika på olika arbetsplatser, när jag var anställd och arbetade utomlands så täckte traktamentet boende och mat, övriga kostnader fick man klara själv.

Men det spelar ingen roll, för orsaken till att jag kollade var för att se vad man räknas klara sig på enligt svenska normer i Thailand.

Och ja självklart är det skilda saker att bo permanent på en plats eller vara turist, och jag nämner också att i om man är turist och inte kan språket så får man räkna med högre kostnader. Likaså var man väljer att vara.

Men 300 kr per dag är ca 40000baht per månad och det bör man klara sig väldigt bra på om man inte ska leva i riktig lyx.

Första gången jag var i Thailand brände jag 200000baht på en månad, och det är mer än 20 år sedan. Idag tar ut 20000baht per månad, och lever i samma lyx som då, men nu är jag ju fastboende.
Svara med citat

Gammal 2012-03-16, 00:03

Jesman

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Manschett Visa inlägg

Ja detta med traktamenten är väl kanske olika på olika arbetsplatser, när jag var anställd och arbetade utomlands så täckte traktamentet boende och mat, övriga kostnader fick man klara själv.

Men det spelar ingen roll, för orsaken till att jag kollade var för att se vad man räknas klara sig på enligt svenska normer i Thailand.

Och ja självklart är det skilda saker att bo permanent på en plats eller vara turist, och jag nämner också att i om man är turist och inte kan språket så får man räkna med högre kostnader. Likaså var man väljer att vara.

Men 300 kr per dag är ca 40000baht per månad och det bör man klara sig väldigt bra på om man inte ska leva i riktig lyx.

Första gången jag var i Thailand brände jag 200000baht på en månad, och det är mer än 20 år sedan. Idag tar ut 20000baht per månad, och lever i samma lyx som då, men nu är jag ju fastboende.
Du har missförstått traktamente, det är till för att täcka merkostnader inte att täcka alla kostnader. Tex, jobbar du i Sverige går du och äter lunch, den betalar du själv. Däremot kanske du måste äta middag då går de 300 kronorna in. Boendet är helt klart företagets kostnad om vi inte snackar 4 månader på samma ställe, då får du själv fixa det, men det är å andra sidan en förhandlingsfråga.

300 kronor per dag är otroligt lågt räknat, en turist gör inte samma saker som en fastboende, turisten vill uppleva saker, inte gå och skrota i morgonrock under en dag osv. Vi snackar djungel-turer, båt-turer, tempelbesök, klappa tigrar, äta på spännande restauranger, se uppvisningar osv, när var det senast du fick för dig att ett turist tempel besök vore schysst? :-) Sen har vi transporter, shopping osv som pålägg på allt annat, 300 kronor är i min värld för lite om vi snackar om en turist som är runt 20-40 år gammal.

Sen finns det såklart undantag, de som bara vill ligga på stranden och köper sina grejer på Tesco, när dagen är slut då går de hem och sover tills nästa dag. Men hur många gör de?

Nu säger jag inte att man svälter ihjäl på 300 kronor men jag tror de flesta vill göra lite andra saker än äta, bo och köpa lite krims krams.
Svara med citat

Gammal 2012-03-16, 06:41

Manschett

Nykomling

Standard Ja du knatte, du har helt snöat in på oviktiga uppgifter.
Jag har väl troligen missuppfattat DINA traktamenten, men minna har jag full koll på, och dessa är för mat och boende, om du vill kan jag skicka dokumenten till dig, om det är viktigt för dig att du får rätt.

Men jag skiter i vad pengarna ska gå till, 301 kr är konsumentverkets reomenderade summa för att vara i Thailand 1 dygn, vad jag ville ha fram med detta är inte vad traktamentet är tillför, något du helt hakat upp dig på. Utan att det är en bra fingervisning om vad man kan behöva i thailand.

Så för allas trevnad kan du väl försöka lägga ner detta nu, är det någon som missuppfattat diskussionen så är det du.

Skicka din adress så ska jag skicka över gamla dokument sen jag var anställd och arbetade i Thailand. Så du kan sova gott om natten sen. För detta verkar ju ha satt sig som en spik i skallen på dig, och jag vill inte vara orsak till din infarkt.
Svara med citat

Gammal 2012-03-31, 14:53

Jesman

Medlem

Standard
Traktamente är en ersättning som man som anställd kan få av sin arbetsgivare när man reser i tjänsten. Traktamentet ska täcka de ökade levnadskostnaderna under tjänsteresan, dvs. utgifter för logi, högre måltidskostnader än vanligt och diverse småutgifter.

(Ovan är från skatteverket)

Visserligen står det logi där men majoriteten av alla bolag i Sverige hanterar boendet separat, dvs de tar hela hotellkostnaden. Funkar inte att skicka iväg anställda och låta dom stå för en del av boendet, men samtidigt är det skillnad på långvarig resa och kortvarig.

Men nyckeln till ovanstående är ökade levnadskostnaderna under resan, dvs jobbar du på ett jobb och inte reser så betalar du för lunch osv, traktamentet är till för att täcka eventuella merkostnader inte att bjuda den anställde på mat.

Vet inte varför du blir så sur över att jag påpekar att traktamente inte är likvärdigt med totala kostnaderna utan ska täcka eventuella merkostnader, därför är inte traktamente = vad en turist kan tänkas lägga ut, det blir helt fel om man tänker så.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8