Den ursprungliga postaren har väl både åkt, kommit hem och åkt igen, men jag skriver vad jag anser iaf. Den siste turisten har väl inte åkt till thailand än.
Man kan säga att priserna i Thailand "motsvarar" de svenska. En enkel t-thirt hemma kostar ca 100kr, medans en likadan i thailand kostar 100bath. En kort resa med lokalbussen: 25kr, i thailand 25bath ett paket cigg 50kr/50bath osv, men det finns också varor med STOR prisskillnad på:
Till exempel mjölk. en liter kostar ca 40b, vilket är dyrare än hemma i sverige. Detta beroende på att den är importerad/svår att tillverka, korna trivs tydligen inte i värmen.
Turistmat är också dyr. om du skall gå på macdonalds eller äta pasta eller pizza så är det svenska priser som gäller. Vin är också dyrt.
Tjänster däremot är billiga. Minimilönen för en vanlig arbetare i Bangkok ligger på 170b/dag vilket motsvarar ca 35kr. Eftersom arbetskraften är så billig så finns det folk vars jobb är att hålla upp dörren åt besökare, eller stå i vägkanten och vifta med flaggor hela dagarna igenom.
Det "Manchett" svarade här innan att en thaifamilj kan leva på 6000b i månaden stämmer. Hans övriga råd var också bra, läs dem!
30 000 bath i thailand motsvarar ca 30 000 kr köpkraft i Sverige.
Det kan låta mycket, men bor du på hotell för 1000/natt en månad så har du ju inte ens råd med mat. Bor du för 400/natt så har du 600 kvar, vilket räcker till 5-15st mål thaimat ELLER en pizza och en öl.
Kan ge några prisexempel ifrån Chiang Mai i Norra Thailand, en stor turiststad men utan stränder.
Hyra enkelt rum 20m2 3000b/mån (minst 6mån)
Hyra ok rum med AC 450b/natt
Öl, Chang, på 7-11/billig/dyr krog 45/55/120b (160!)
Pizza: liten/medium 300/500b
Hyra mitt STORA hus 10min fr centrum 8000 b/mån
Thaimassage/Olje 1tim 150/250b
Tuk-tuk inom centrum 80-120b
"lokalbuss" inom centrum 20b
Laga ett hål hos tandläkaren 500b
Gå på zoo / akvarium 250/580b
Thaimat på gatan/restaurang 35/100b
Tänk priserna i kronor så har du ganska bra koll på om de är rimliga.
Min samlade visdom om Thailand finns i form av en lättsam guide på:
Den Lilla Guiden för Förstagångsresenären till Thailand
Tag en titt den som vill!
//Mathias