ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-31, 23:05

Jeremias

Nykomling
Jeremias är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till Jeremias
Standard 4 månader i Thailand?
Tjena, jag och polaren står i valet o kvalet, vi funderar antingen på om vi ska resa till Bali i november, eller till Thailand. Det som inte gör att vi drar till Bali direkt är pga regnperioden som kan sätta igång runt november december och massa regn är inte det vi är ute efter så nu till frågan (frågorna).

Finns det bra surfställen i Thailand? Ställen där man kan surfa, festa lite samt dyka osv. Visum har jag läst att man endast får 1 månad i taget och att man i vissa fall måste visa upp biljett på utresedatum från landet för att få utfärdat? Jag har tänkt att vara borta i 4 månader medans polaren vill vara borta i 2.

Nu till penga frågan, hur är bäst att dela upp sina pengar på? Ett visa kort och ett mastercard kort samt ha större mängden på ett sparkonto? Räcker 60 ooo för 4 månader i thailand?

Tack för svar! //Jeremias
Svara med citat

Gammal 2011-09-01, 09:05

Gäst

Standard
Hej hej! Inte utan att man blir lite avund...vilken resa du har framför dig. Läste någonstans att de som reser ofta till Thailand öppnar ett konto där och transfererar över pengar dit. Låter tryggt och bra tycker jag. Annars är väl det bästa att ha pengar på ett konto här hemma och föra över till ex ett Visakort allteftersom mer behövs. Räcker 60 000? Vissa dar blir väl riktigt billiga medan andra lite dyrare. 400/dag bör väl räcka.
Ha en härlig resa
Svara med citat

Gammal 2011-09-03, 20:38

Gäst

Standard Pengarna räcker gott och väl
Tjena!
Du skriver att du har 60 000 kr i budget för fyra månader. Det blir en femhundring per dag och enligt mig bör det räcka gott och väl. Detta under förutsättning att du inte väljer det dyraste boendet och de dyraste restaurangerna, men det vet du nog redan.
Du behöver inte oroa dig för regnperioden om du håller dig till västkusten, ställen som Phuket och Krabi är solsäkra under den perioden.
Däremot är surfingen bättre på Bali, som är känt för sin surfing.
Jag tycker du ska dela upp resan på Thailand och Indonesien. Passa på att klämma in lite Malaysia och Singapore när ni ändå är i trakterna.
Om du har tid kan du gå in på www.feria.se där har jag skrivit några rader om Thailand och Malaysia.
Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2011-09-27, 07:10

LiveFreeDieHard

Nykomling
LiveFreeDieHard är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 0

Standard VISUM Thailand 4 månader
Den officiella versionen är att med Turistvisum kan du stanna 60 + 30 dagar. Är du lat, som jag, åker du bara in, får du 30 dagar. Denna kan du förlänga på immigrationskontor med 7 dagar (1900bath). Åker du ut ur landet får du +15 dagar, t.ex Visarun till Kambodja, Laos, Malaysia eller liknande, beroende på vart du är.

Men inoff. är det lätt att förlänga sina 30 dagar med 90 dagar. Gå in till ett VISARUN-kontor, alltså till något av de företag som bedriver visarun-tjänster. De vet EXAKT vilka inofficiella regler som finns.

Jag var inne på ett kontor idag och frågade och då var priserna så här i JOMTIEN/PATTAYA:
90 dagars visa: 11 000 BATH (alltså totalt 4 månader)
180 dagars visa: 22 000 BATH (totalt 7 månader)
1 år: 45 000 BATH

Försöker du göra den officiella versionen MÅSTE du skaffa VISUM 60 dagar först. Denna kan du förlänga 30 dagar och sedan 15+15 dagar genom VISARUN.

Lycka till och happy surfing!
Svara med citat

Gammal 2012-01-04, 23:11

Gäst

Smile
Tjena!

Jag och flickvännen åkte till Khao Lak den 1/12-2011. Underbart fint, bra väder, trevligt folk och det bästa va att det va lungt och skönt där. Vissa dagar kunde vi nästan vara ensamma på stranden. Vi bodde i Superior Bungalow hos Fanari Beach & Spa, 8500kr flyg/transfer/hotell. Stor möjlighet att åka iväg på små resor och utflykter. Jämfört med många andra länder så är Thailand väldigt billigt, en vanlig måltid med dricka kostar ca 80-120 bath (20-30kr). Om man ska äta billigt så kan du komma ner på 40-50 bath och om du ska äta finfint så blir det upp till 500 bath. Riktigt läckert land!

Speedboat till Phi Phi Island, Bamboo Island, Monkey Beach med transfer, mat, dricka och snacks. Snorkelutrustning va inkluderat i pris. kostade ca 2000 bath.

Elefant ridning med bad och matning av elefant kostade 1000bath.

Jag bifogar lite filmer från vår resa, kommentera gärna!

Om ni har några frågor så skriv till mig på youtube!

Go Pro Hero 960 Elephant 720p - YouTube

Thailand Bamboo Island Go Pro 720p - YouTube

Thailand Boat Trip Go Pro 720 - YouTube
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8