ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-23, 20:33

inc

Standard Bröllopsresa, tips om resmål i närheten av Phuket
Hej!

Tänkte höra vad ni tror om denna bröllopsresa på 3veckor.

Den 2a april flyger vi med Qatar Airways(Qatars nya flygplats lär väl ha öppnat då också?) till Phuket med byten, framme 3e april 15.20.

Då är det tänkt att vi ska spendera 5nätter(3-8 april) någonstans som inte är bestämt än, förslag? Jag har funderat på något schysst hotel i Ao Nang, är det fint där eller är det värt att sticka ut till någon ö med packningen man har med sig?

Den 8e april sticker vi till Kamala och Cape Senna för att bo där 8-21 april och ha det riktigt mysigt, eller tror ni det är för lång tid att vara där? Hotellet verkar så jävulskt schysst. Jag hoppas även stranden är trevlig och det finns lite mysiga resturangen i byn/området?

Sen den 21 april tar vi flyger till Bangkok och spenderar de 3 sista dagarna där. Tror ni det räcker med en heldag där och två halvdagar? Vi flyger hem den 23e april 20.30 och kommer hem tidigt den 24e april.

Översikt:
2 Vi flyger till Thailand med Qatar Airways
3 Anländer till Phuket, härifrån vet jag inte riktigt vad vi ska hitta på för tillfället.
3-8 Ao Nang eller någon Ö kanske, förslag? (Tänkt mig en budget för hotellet på max 5000kr här.)
8-21 Cape Senna med jacuzzi på balkongen i Kamala
21-23 Bangkok och bo på Novotel on Siam Square, verkar bra och prisvart samt väldigt centralt eller har ni något bättre förslag?
23 Vi flyger hem till Sverige med Qatar Airways
24 Hemma i Sverige!

Vi är först och främst ute att bara sola, bada, mysa, äta gott, shoppa, bo bra och bry oss om varandra. Men självklart kommer vi vilja hitta på lite utflykter m.m

Anledning till varför just Phuket var för hotellet Cape Senna, vi blev otroligt sugna på att åka dit och bo där och vi har ett tag viljat åka till Thailand. Ingen av oss har besökt landet tidigare.
Har ni några tips om kan förgylla får bröllopsresa?
Svara med citat

Gammal 2011-08-23, 21:39

Fossen

Nykomling
Fossen är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Standard
Hej!

Härligt med bröllopsresa! Har varit på ett 10-tal resor till Thailand och ett par av dem har faktiskt varit under April. Det kan vara någon regnskvätt då under eftermiddagarna i de områdena ni tänkt resa om jag inte minns fel, men det är bara någon snabb skur och inget att oroa sig för.

Vet inte om du rest med Qatar tidigare men jag har iaf bara bra erfarenheter av dem. Mellanlandade där senast i feb/mars i år och då höll de på med bygget, tror att det skulle bli klart till nästa år.

Om jag varit er hade jag satsat på en natt i Phuket efter att ni landat där på eftermiddagen och sedan tagit en färja ut till någon ö morgonen därpå. Ao nang ligger ju på Krabi och det känns ju lite dumt att åka dit direkt efter att ni landat i Phuket, då är det ju smartare att flyga direkt till Krabi istället. Jag skulle dock skippa ao nang, stranden är verkligen ingen höjdare och de flesta tar dagligen longtail-båtar ut till småöar runt omkring vilket jag tycker är lite drygt men smaken är ju som baken.

Jag skulle istället satsa på Phi Phi (tar någon timme eller två med båten) eller vidare till Koh Lanta (ytterligare ett par timmar). Båtbiljetterna kostar bara någon hundring / person och går att boka på massa inhemska resebyråer på plats i Phuket. Att resa med packning är inget problem, väldigt lätt att röra sig i thailand överlag.

På Phi phi är det ingen biltrafik och man knatar runt på ön bland stränder, stånd och restauranger. Mkt turister såklart och en del party på kvällarna men väldigt charmigt ändå.

Koh Lanta e väl lite "svenskarnas" ö men gillar skarpt. Lite lugnare, Long beach tycker jag e trevligast att bo på.

Jag tycker det räcker med ett par dagar i Bangkok, själv brukar jag viga de dagarna åt shopping. Finns MASSOR av köpcentrum och marknader och inte bara MBK. Köpcentrumen brukar stänga runt 22 på kvällen. Finns dessutom grymma hotell i Bangkok till bra priser. Vet inte om du känner till sidorna men Agoda, Booking och Hotels.com brukar vara bra att boka igenom.

Hoppas ni får en trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2011-08-24, 10:22

inc

Standard
Jag har läst en del om vädret i thailand och förstått att det kan komma lite regnskurar men överlag ska vara hyffsat om man inte har otur. Någon regnskur har ju ingen dött av.

Nej, har inte flugit med dom tidigare, men jag googlade på dom coh kollade omdömen och dom verkar vara riktigt bra, förrutom att dom blir lite handfallna när planet inte avgår i tid tex. vad jag förstått men man får ju hoppas att det inte strular.

Flyget går att ändra, det är inte bokat än det kommer nu i veckan. Har bara satt upp en resplan och alternativa flyg m.m. Tror vi skippar Ao nang då, dock inte säker på att vi kommer bege oss ut på någon ö även om det hade varit mysigt.
Kikat lite på Kata beach och Bang tao, något som du kan rekommdera eller avråda ifrån? Ska kolla upp Phi phi och Koh Lanta har jag faktiskt kikat lite på tidigare men verkar ta sin lilla stund att ta sig dit, vilket inte känns så kul efter en lång flygtur. Just att det inte är någon biltrafik på Phi phi verkar rätt charmigt i sig.

Det är just shopping vi ska ägna dagarna åt i Bangkok, just därav tänkte vi bo precis vid Siam Square. Yes känner till dom sidorna, kikar även en del på Sawadee.

Tack, det hoppas jag med! Det som återstår i planeringen är att boka allt och bestämma vart man ska spendera dessa 5nätter och lite transfers.
Svara med citat

Gammal 2011-08-24, 11:18

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Khao Lak och därifrån Similan Islands.
Boendet är lite spartanskt men det är verkligen en paradisö.
Googla på bilderna på Similan så ser ni! Det går att spendera ett par nätter där!

Gammal 2011-08-25, 10:06

HasseL

Medlem
HasseL är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av inc Visa inlägg

Kikat lite på Kata beach och Bang tao, något som du kan rekommdera eller avråda ifrån?
Kika också på Nai Yang.

Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8