ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-21, 19:28

halle7

Nykomling
halle7 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Rykte: 0

Standard Lugn thailandsresa om ett år, hur göra?
Hej!

Jag (25) och tjejen (21) planerar att åka till Thailand vintern 2012/2013. Vi vill ha en lugn semester där vi är kvar på samma ställe hela tiden. Vi är inte typen som åker runt på flera ställen eller typen som festar. Vi vill ha fint hotell med pool och underbar strand. Eventuellt kan vi tänka oss att byta hotell en gång, men inte mer än så. Vi vill gärna åka nån dag och besöka nån stad och lite turistmål men annars finns inga speciella krav. Tanken är väl att stanna tre veckor. Vi är tacksamma för tips om följande:

* Var ska man åka, varför?
* När ska man åka för att ha bäst chans till sol?
* Bör man boka resa långt i förväg? Vi vill ha hotell bokat från Sverige, men det lutar åt att boka flyg och boende separat. Tankar om det?

Mvh Robin
Svara med citat

Gammal 2011-08-21, 20:52

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Utan att nämna några särskilda perioder eller så...

Men, Koh Samui har ganska mycket att erbjuda och det finns gott om "endagsutflyktsmål" om man känner för att hitta på något. Stranden i Chaweng är fin, lång, vit och vattnet kändes fräscht när jag var där. Hotell i Chaweng kan du söka på hotels.com eller liknande siter.

Annars är väl både Phuket och Ao Nang (Krabi) ganska sköna ställen att åka till. När jag var iväg senast så bodde jag på ett ställe som hette Ao Namoa, det ligger ungefär 5-10 minuter utanför Ao Nang med moppetaxi. Hotellet jag bodde på hette så mycket som Krabi Tropical Beach Resort. Klicka på namnet så kommer du till en site som visar hotellet.

Ao Namao är EXTREMT lugnt. Det är inget nattliv där om man säger som så. Dock är inte stranden så värst fin just utanför hotellet. Men poolen var mycket skön, finns en bubbelpool också. Detta var egentligen det enda riktigt konkreta exemplet jag kunde ge.

Gammal 2011-08-21, 23:42

Katarina M

Medlem
Katarina M är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Jag tycker att Koh Kho Khao är helt underbart om man vill ha det lugnt och "bara vara". Att vara där hela tiden i tre veckor kan kanske bli långtråkigt, men det finns utflykter att göra, bl a till Khao Lak, Takuapa, Similan- och Surinöarna för att snorkla.
Det finns inga motorbåtar, jetskis, discon el dyl. Utflykterna utgår från fastlandet, som ligger 10 min från hamnen i byn. Hotellen ligger utspridda efter en strand som är 1,8 mil, vilket är den totala längden på ön också. Man kan hyra moped och ta sig till de olika strandavsnitten eller promenera efter stranden. Man får inte ha solstolarna ända nere vid vattnet, utan de står längre upp, närmare hotellen, vilket innebär att hela strandremsan är fri. Hotellen ligger med ca 2,5 km mellan sig så man kan hitta sin "egen" bit av den långa stranden utan att se en människa på hela dagen. Det finns några matställen efter stranden och några inne i byn. Allt stänger vid 22.00, sen är det helt lugnt. Finns även några få butiker att handla i, men vill man shoppa loss får man åka in till Khao Lak eller varför inte till marknaden i Takuapa Det är en billig ö med OTROLIGT trevliga och hjälpsamma människor!
Svara med citat

Gammal 2011-09-13, 19:14

Gäst

Standard
Tjenare
Jag och tjejen kom precis hem från en två veckors semester på phuket som vi bokade med suai travel och det var helt super. Vi hade några ideer om vad vi ville göra på semestern och dom hjälpte oss med ett riktigt sjysst upplägg. Vi tog det mesta dels lugnt men tog en ridtur i djungeln och en middagskryssning som var förbokad. Lycka till
Svara med citat

Gammal 2011-09-13, 20:14

Gäst

Standard
Tycker det verkar som Khao Lak skulle passa er perfekt, lugnt in till sömnigt och skulle ni, förmodligen, få lappsjuka så kan ni ganska enkelt ta er in till Phuket Town eller till Patong, Kata/Karon och få lite rörelser i tristessen, men tre veckor i K L det kräver sin man, jag hade aldrig klarat det, max 3 dagar.
Svara med citat

Gammal 2012-01-04, 23:13

Gäst

Smile
Tjena!

Jag och flickvännen åkte till Khao Lak den 1/12-2011. Underbart fint, bra väder, trevligt folk och det bästa va att det va lungt och skönt där. Vissa dagar kunde vi nästan vara ensamma på stranden. Vi bodde i Superior Bungalow hos Fanari Beach & Spa, 8500kr flyg/transfer/hotell. Stor möjlighet att åka iväg på små resor och utflykter. Jämfört med många andra länder så är Thailand väldigt billigt, en vanlig måltid med dricka kostar ca 80-120 bath (20-30kr). Om man ska äta billigt så kan du komma ner på 40-50 bath och om du ska äta finfint så blir det upp till 500 bath. Riktigt läckert land!

Speedboat till Phi Phi Island, Bamboo Island, Monkey Beach med transfer, mat, dricka och snacks. Snorkelutrustning va inkluderat i pris. kostade ca 2000 bath.

Elefant ridning med bad och matning av elefant kostade 1000bath.

Jag bifogar lite filmer från vår resa, kommentera gärna!

Om ni har några frågor så skriv till mig på youtube!

Go Pro Hero 960 Elephant 720p - YouTube

Thailand Bamboo Island Go Pro 720p - YouTube

Thailand Boat Trip Go Pro 720 - YouTube
Svara med citat

Gammal 2012-01-08, 11:37

MaS

Nykomling
MaS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Smile Kho Koh Khao
(Håller med tidigare skribent)

Åk till den lugna ön, vi bodde på Resortet, hyrde moppe och njöt. Där är det bättre väder än inne i Khao Lak, nästan inga försäljare och flera kanonmysiga matställen längs beachen.

Kan starkt rekommendera den ön, har varit i området i sammanlagt 7 veckor och detta var en pärla!

Alternativ 2 är Briza Beach Hotel, ligger vacker och håller hög standard. Dyrare och lite mindre solsäkert än Kho Koh Khao dock.

Ha en skön resa!
Svara med citat

Gammal 2012-01-08, 11:42

MaS

Nykomling
MaS är inte uppkopplad

Thumbs up om bokning
Glömde skriva: Boka på plats och pruta!

Allt annat är korkat, ta de första två nätterna bokade så ni slipper jaga runt dessa dagar. Kolla nätet o boka dessa två själv, maila direkt till hotellen ni är intresserade av och fråga om "special price", kapa mellanhänder!

Vi fick ner en bungalow längst ut på stranden rejält på detta vis på Kho koh khao Resort som jag rekommenderar ovan...
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 16:40

Masse33

Nykomling
Masse33 är inte uppkopplad

Standard
Jag hade valt antingen Koh Samet med öarna runt omkring

http://www.kohsametguiden.com/

eller också Koh Lipe med Koh Bulon och Koh Adang som små besök

http://www.kohlipe.nu

dessa ställen har massor av sol denna tid
Svara med citat

Gammal 2012-01-17, 15:25

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Masse33 Visa inlägg

Håller med föregående talare, på Koh Samet finns det många stränder med vitt puder mellan tårna och lugnt det ligger även nära till Bangkok 3-4h om man vill in i röran, ni kan boka beach bunge typ på samed cabana resort
De senaste 2 åren så har vädret varit ostadigt i södra Thailand pga La Nina
Svara med citat

Gammal 2012-02-20, 09:55

MaeRumphung

Nykomling
MaeRumphung är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Standard
Hej!

Jag rekommenderar er att resa till Mae Rumphung Beach. Detta är en mycket lugn plats där ni kommer få uppleva det äkta och än så länge oexploaterat Thailand. Bästa tiden att resa dit är under vintersäsongen nov-mars.
Efter som ska resa under högsäsong rekommenderar jag att ni tidigt (september) börjar hålla utkik efter flygbiljetter till bra priser.

Det finns mycket information om Mae Rumphung Beach på:
Mae Rumphung beach, Rayong.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8