Ok, om du utgår ifrån Ao Nang. Först och främst, gå in på en av de lokala resebyråerna och boka en dagstur till Chicken Island/Hong Island och de där öarna. Det är värt det.
Phi Phi, ni kan alltid boka det på plats i Thailand. Samma som ovan, bara att gå in på en av de lokala resebyråerna där nere. Om ni vill ha rena rum/sängar men utan större bekvämlighet på Phi Phi så är Sasha guesthouse ett bra tips. Bodde där ett par nätter och det var helt okej. Nästan mitt emot finns ett annat guesthouse som även det var billigt, ägt av en britt om jag inte minns helt fel.
Paradis som ni inte får missa är Similian Islands. Nås enklast ifrån Khao Lak. Mitt tips är 2 övernattningar där. Kostar 1000-1500 BHT/natt för en trevlig bunge. Kostar 1000 BHT/ T&R för speedboat dit också men väl värt det. Googla Similan Islands för lite bilder (bilderna du får se är oretusherade för övrigt). Bästa tiden där är innan klockan 10:30 samt efter klockan 16:00 (mellan 10:30-16:00 är dagsturerna där). För den morgonpigga finns det paradisstränder utan någon annan som stör att tillgå!
tror även att man kan åka speedboat ifrån Phi Phi/Phuket dit men det tar nog längre tid plus att det är lite dyrare givetvis.
Angående Krabi Town, undvik det stället. Det är nog det tråkigaste stället förutom Sura Thani jag varit på i Thailand. Vi hittade iofs en klubb som heter Room 69, en klubb där thailändarna går ut på. Vi var de enda farrangerna där vilket var intressant. Visst är det billig shopping där men det finns inte så överdrivet mycket att köpa där om sanningen ska fram.