ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-02-10, 17:15

Gäst

Standard Visumfrågor - 3 månader
Hej!

Jag åker till Thailand den 3 mars och stannar till och med den 31 maj. Under denna resa ämnar jag bland annat besöka Laos (inom 30 dagar från dess att jag anländer i Bangkok), Kambodja och Vietnam. Jag talade med den thailändska ambassaden i dag och stötte på patrull. Mitt första alternativ har varit att skaffa ett triple entry-visum. Problemet är att ambassaderna nu betalar visumen (d.v.s. dessa visum är fram till sista mars avgiftsfria) och därför vill se biljetter på in- och utresor. Då jag tänkt vara ekonomisk och åka tåg/buss kan jag inte få tag i några sådana här biljetter. Med andra ord blir ett dylikt visum uteslutet. Alternativ två är att i Laos (som är mitt första besök) ansöka om ett double entry-visum till Thailand. Detta tyckte snubben på ambassaden lät som en god idé. Häri ligger dock att min resa är drygt 90 dagar och det visum man får i Thailand vid ankomst endast omfattar 30 dagar. Då kontrollerna skärpts på plats i Thailand har även flygbolagen tvingats vidta åtgärder. Risken, enligt mannen på ambassaden, att jag inte tillåts åka med mitt flygbolag/blir nekad inträde väl i Thailand är därför stor. En åtgärd som har fungerat "i många fall" är att man bokar biljetter som inte kräver betalning (tänk platsreservationer). D.v.s. att jag bokar en biljett till t.ex. Malaysia, Laos eller någonstans för den 27 mars och sedan helt enkelt skippar att betala/åka. Bokningsbekräftelsen i sig ska nämligen vara tillräckligt i passkontrollen/för flygbolaget. Det jag undrar nu är alltså om någon har tips på alternativ som har sådana system. Boka nu/betala på plats, alltså. Eller om någon har något helt annat tips.
Svara med citat

Gammal 2011-02-10, 17:58

Jesman

Medlem
Jesman är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Standard
Du har funderat på mycket men aldrig på styckindelning? Din text är mer eller mindre oläsbar.

För det första bör du presentera din resplan. Nu har vi ingen aning om du ska vara i Laos eller något annat land i 24 timmar eller 14 dagar.

Efter du har presenterat din resplan kan du få exakta råd på hur du kan göra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8