|
Maneter i Thailand...fler sägs det?!?
|

2010-11-15, 06:22
|
Reg.datum: nov 2010
Rykte: 0
|
Maneter i Thailand...fler sägs det?!?
Vi ska till Kho Kho Khao i januari och nu har jag läst mycket om de sk. Kubmaneterna m.fl. som det skrivs om. De ska ha blivit fler vilket gör att man håller sig kring poolen på hotellen och inte badar i havet.
Vi älskar just havet som de flesta gör och undrar om det finns andra som varit ner just kring Kao lak/Kho kho khao och kan berätta om det fínns fler maneter just i det området? Annat att tänka på. Vi har ju vår 7-åriga tjej med oss och vill inte utsätta henne för något. Själv har jag varit i Thailand men inte till den kusten.
|
|
|

2010-11-16, 00:11
|
Reg.datum: jul 2010
Rykte: 2
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ankilla
Vi ska till Kho Kho Khao i januari och nu har jag läst mycket om de sk. Kubmaneterna m.fl. som det skrivs om. De ska ha blivit fler vilket gör att man håller sig kring poolen på hotellen och inte badar i havet.
Vi älskar just havet som de flesta gör och undrar om det finns andra som varit ner just kring Kao lak/Kho kho khao och kan berätta om det fínns fler maneter just i det området? Annat att tänka på. Vi har ju vår 7-åriga tjej med oss och vill inte utsätta henne för något. Själv har jag varit i Thailand men inte till den kusten.
|
Tror fortfarande att trafiken i Thailand dödar fler än maneterna....
|

2010-11-16, 20:06
|
Reg.datum: sep 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thailand_JB
Tror fortfarande att trafiken i Thailand dödar fler än maneterna....
|
Löjligt svar....
Vad jag hört är det varken mer eller mindre än innan? Jag badar även om det finns kubmaneter i normala mängder för är endå väldigt få som kommer i kontakt med dom om man räknar på hur många som ligger och skvalpar i vattnet!
|
|

2010-11-17, 00:35
|
|
|
Jomtien
det fanns en hel del för 2-3 mån sen i Jomtien :P Hur det ligger till du ska till vet jag inte men säkert om det finns på ett ställe så dyker dem upp på fler ställe.
Åkte för 3 månader sen igen manet och sen åker ner till Thailand igen samma ställe då dök det upp väldigt många  fick på benen men det hände dock inget.
Kanske har försvunnit nu, det är lite kallare väder?
|
|
|

2010-11-21, 16:08
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 4
|
Vi ska också till KKK i januari och jag undrar samma sak som dig Ankilla. Vi kan väl höra av oss här till varandra om vi får någon information från någon som varit där nyligen eller om vi på annat sätt får någon mer information! Jag tänker i alla fall se till att jag har vinäger med mig i en liten flaska till stranden!
|
|
|

2010-11-21, 17:03
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Katarina M
Vi ska också till KKK i januari och jag undrar samma sak som dig Ankilla. Vi kan väl höra av oss här till varandra om vi får någon information från någon som varit där nyligen eller om vi på annat sätt får någon mer information! Jag tänker i alla fall se till att jag har vinäger med mig i en liten flaska till stranden!
|
Hejsan.
Nu har jag kollat mer om detta med folk som bor där nere. Maneter kan finnas överallt i Asien och så även KKK då. Men det beror på vind och väder vart de befinner sig. Man får ha koll på vattnet och om det är maneter i, så blir det poolen så länge eller att man tar en sväng till annan strand och hoppas på att slippa dem där. Vi håller tummarna för varandra att de håller sig undan denna underbara strand när vi är där. Och vinäger är bra, iaf lindrar det. Att hålla koll är bästa skyddet. Ha det där nere när ni åker, vi väntar tills i slutet av januari.
|
|
|

2010-11-21, 22:30
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 4
|
Tack Ankilla för ditt svar! Det blir min första gång i Thailand, men jag har ändå bestämt mig för att försöka njuta utan rädsla. Jag tänker ha med mig vinäger o försöka hålla koll om det är ngn varning på gång, men annars vill jag ha en skön semester. Vi ska bo på Kho khao beach resort med direktutgång till pool, så i värsta fall får vi nöja oss med att bada där  Vi åker den 1-16 januari, jag kan ju slänga in ett inlägg här när jag kommer hem om "manetläget" så du blir lite förberedd 
Önskar dig och din familj en trevlig resa!//Katarina
|
|
|

2010-11-22, 00:03
|
|
|
|

2010-11-22, 02:12
|
|
|
Det är väl helt klart att man ska ta AB artikel på allvar. Vadå inte seriös? Folk har faktiskt avlidit p.g.av dessa hemska maneter. Det här är väl allvarligt om något.
|
|
|

2010-11-22, 08:00
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Katarina M
|
Hej
är det vanlig vinäger man köper här hemma i affären?
|
|
|

2010-11-22, 08:19
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej
är det vanlig vinäger man köper här hemma i affären?
|
Ja det är det. vit, vad jag förstår. Och visst alla ni andra, klart man ska tro på detta med maneterna och iakta förssiktighet, vilket görs genom att hålla koll i vattnet. Bästa är att tala med thailändarna själva, det brukar ha koll på läget. Och tack Kattarina, vore toppen om vi får rapport av dig. Vi ska dit i slutet av januari, men till KKK resort.
Ha de fint tills dess....Ankilla
|
|
|

2010-11-23, 13:14
|
|
|
Kom ihåg att köpa med ättika om ni vill ha det. Vinäger har betydligt lägre halt av attiksyra, antar att starkare är bättre.
|
|
|

2012-01-13, 10:01
|
Reg.datum: dec 2011
|
Maneter Koh kho khao
Min kusin är just på den ön i skrivandets stund och de blev bränd av en manet igår. Dock tror jag inte det var så farligt men visst finns dom, så man ska nog ta det försöktigt när man badar.
|
|
|

2012-01-22, 16:13
|
|
|
Maneter olika arter
Man måste skilja på manet arterna.
Vanliga brännmaneter ( otrevliga ) och kub manet ( kan vara dödlig ).
När jag var i Aonang i fjol så var det två killar i 4 och 6år ålder som badade nakna,
de sprang ner i vattnet när jag var på väg upp.
Jag hann precis sätta mig på handduken innan killarna började illskrika,
när de kommit så långt att vattnet nästan nådde midjan så gick de in i en manet.
De blev båda rejält brända i "snopp höjd", det blev lite uppståndelse på stranden.
Deras föräldrar gjorde så gott de kunde och hällde kallt vatten över.
Några thailändska kvinnor rusade dit med något som baddades på,
så efter ca20 minuter hade det lugnat ner sig och killarna slutat gråta.
Då hade maneten också spolats upp på stranden, den såg ut att vara 60-70cm stor.
Men dock en vanlig brännmanet, skulle det varit en boxmanet så hade det förmodligen blivit -2 den dagen och artikel i kvällspressen.
Nu blev det ett minne att berätta om "då vi brände snopparna på en manet" för pojkarna i skolan.
Jag har inte varit i närheten av en boxmanet och endast sett sådana på bild,
men att bli bränd av en sådan skall mera kännas som att bli skuren i utan bedövning.
Så det är inget som man missar och det brukar bli fula ärr där tentakeln har bränt.
Men jag tänker fortsätta bada i havet, för det är en stor del av orsaken till att jag reser dit.
Risken är liten både för att träffa på en vanlig brännmanet och än mindre för en boxmanet,
men dock den finns.
Men om du är osäker så är det till att fråga, som flera redan har skrivit om.
För det som bara tänkt vara i poolen, så brukar jag rekommendera bad hotellet i Fredrikshamn .
Kortare resa och billigare .
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|