ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-16, 09:34

Gäst

Standard internet i thailand
Hej
ngn som tagit med sig sin laptop till thailand. Jag e helt novis vad/hur det funkar. Man kan ju inte ta med sitt mobila bredband p.g.a kostnader. Hur funkar det om man surfar "trådlöst". Vad kostar det, hur funkar betalningen? Hur snabbt e det om man ex. vill lägga ut bilder på sin blogg löpande? Supertacksam för svar/tips.
TAck på förhand :-))
Svara med citat

Gammal 2010-08-16, 10:02

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Vet inte riktigt vad det kan tänkas kosta, jag antar att du köper ett abonemang där nere så det blir väl inte så vansinning dyrt. Annars kan du ju alltid besöka ett av alla 10000000 internetcafén som finns över allt. Det brukar kosta 1 BHT/min ungefär.
Svara med citat

Gammal 2010-08-16, 10:09

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
jag tänkte på typ ett liknande 1-2-call eller så. kontantkort typ.
Svara med citat

Gammal 2010-08-16, 13:46

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av wkstrm Visa inlägg

jag tänkte på typ ett liknande 1-2-call eller så. kontantkort typ.
Hej
men det funkar nog inte eftersom vårt mobila bredband är operatöslåst till 3.
Jag vet att det finns internet cafér men tanken var att ladda upp bilder på datorn för att sen lägga ut på internet. Själva surfandet kan man ju sen göra på internetcafér. Det är min dotter som vill detta och jag känner att jag inte alls har en aning om kostnader om man surfat på hotellets nätverk.
Kanske nån på forumet har koll?
Svara med citat

Gammal 2010-08-16, 14:03

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej
men det funkar nog inte eftersom vårt mobila bredband är operatöslåst till 3.
Jag vet att det finns internet cafér men tanken var att ladda upp bilder på datorn för att sen lägga ut på internet. Själva surfandet kan man ju sen göra på internetcafér. Det är min dotter som vill detta och jag känner att jag inte alls har en aning om kostnader om man surfat på hotellets nätverk.
Kanske nån på forumet har koll?
Ehhh.. Det hela låter VÄDLIGT komplicerat för en väldigt enkel grej. Alla internetcaféer i Thailand har minnskortläsare. Så enklast (och billigast) är att helt enkelt gå till ett internetcafé och stoppa minneskortet ifrån kameran i minneskortläsaren och ladda upp bilderna därifrån direkt. Det kan jag lova dig är det billigaste alternativet!

Det andra alternativet jag menade var att ni skaffar ett internetabbonemang där nere, typ en dongel om det finns hos operatörer som 1-2-Call till exempel. Jag har svårt att tänka mig att datorn är operatörslåst, å andra sidan skulle jag aldrig installera programvara på thailändska på min dator utan att kunna thailändska.

Men, det är ju inte fel att ha med sig sin lapptop, ladda in bilderna på den först och välja ut vilka bilder som är bra och som man vill lägga upp på sin blogg i förväg innan man sätter sig på internetcaféet så slipper man slösa billig datorhyra på att välja ut vilka bilder man ska lägga upp. Men billigaste lösningen är att använda de kortläsare som finns på internetcaféerna och ladda upp bilderna därifrån dirket.

Jämför 60 bhat för en timme eller 6000 SEK för en timme internetsurf i Thailand hos valfri svensk operatör.
Svara med citat

Gammal 2010-08-16, 16:50

Gäst

Standard
Jaha, det lät ju smart. Tror du alla minneskort passar? Men det är väl inget som lagras på deras dator? Tror du att även minneskort från mobiltelefon funkar att göra så med? Mycket att tänka på....tur att detta forum finns :-)
Svara med citat

Gammal 2010-08-16, 18:15

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
På de internetcaféer jag var på så hade de läsare för två olika storlekar på korten, SD-card och micro-SD om jag inte minns helt.

Det är du som användare av datorn som får se till att inte lagra några filer på datorn, annars kan vem som helst komma åt dem. På de datorer där det finns Firefox går det att aktivera "privat surfning", då sparas ingen information i webläsaren om vilka sidor man varit inne på, ej heller sparas några inloggningar/lösenord.

Tänk på att när du använder en publik dator så ska man ALDRIG spara sina lösenord/inloggningar eller annan känslig information. Det är också bra att rensa ut cookies ifrån datorn så att de sidor man har besökt inte lagras i dess minne så att någon annan kan gå dit.

Det finns gott om sidor på nätet som förklarar lite basic datorsäkerhet.

Angående om de bilder ni lägger upp på eran blogg sparas på deras dator beror helt och hållet på dig själv. Väljer du att kopiera över dem ifrån ditt minneskort till datorn hårddisk (vilket jag inte rekommenderar) så kommer bilderna finnas kvar där tills du tar bort dem. Om du mot all förmodan gör det, se till att du verkligen tar bort dem och att du sedan tömmer papperskorgen.

Här är lite information om hur man gör i Microsoft webläsare:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en|sv&u=http://www.microsoft.com/protect/mobile/public/publicpc.aspx

Här om Firefox:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en|sv&u=http://ehsanakhgari.org/blog/2008-11-04/dont-leave-trace-private-browsing-firefox

Tänk på att nästan alla browsers i Thailand är på thai eller engelska så lär dig vad/vart kommandona ligger.
Svara med citat

Gammal 2010-08-16, 18:57

Gäst

Standard
tack för ditt utförliga svar :-)
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 09:59

Gäst

Wink
Hej!

Jag har nyligen varit runt i flera delar av Asien och jag skulle vilja säga att detta är inget problem över huvudtaget.

Jag hade själv med mig min laptop för att skriva reseblogg och för att lätt hålla kontakt med familj och vänner då jag var borta i flera månader.

Men, till frågan ang internet och hur man gör. De flesta hotell har trådlöst internet som du kan koppla upp dig emot. Några har en kod du kan be om i receptionen medans andra har olåst internet. Internet kopplar du upp dig emot genom det trådlösa nätverket i PC:n. Alla dagens bärbara datorer har ett sånt.

Hotellens trådlösa internet kan förståss variera i hastighet men dom flesta jag bott på (lite lägre standard) har det inte varit något problem att få laddat upp bilder på.

Men om ditt hotell inte har trådlöst internet så har för det mesta en restaurang eller cafe i närheten det. Det kallas ofta för Hot-Spots och det kanske kräver att du köper en kaffe där : )

Tredje alternativet, också väldigt enkelt, är att gå till ett av alla internetcafeer som har egna datorer. MEN som också nästan alltid har platser för personer med privata datorer. Där kostar det ca 1bt/min = inte många öre. Då får du ett litet skrivbord med en internetkabel som du pluggar in i PC:n. Bara att surfa, blogga och ladda upp bilder, på din egen PC. : )

Slutligen så kan jag bara säga en sak - Det är så mycket enklare än vad man vill tro då man sitter hemma i kalla Sverige. Väl på plats så upptäcker man (iaf jag) att ingenting är ett problem och man är omgiven av massor av vnäliga och hjälpsamma människor som är van vid oss turister.

Ha en fin resa!
Svara med citat

Gammal 2010-08-25, 22:23

Thailand_JB

Medlem
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 2

Standard
... utan anledning att göra reklam för min egen produkt på forumet så vet jag en lösning...
Ringa i Thailand billigt med kontantkort från HolidayPhone

(tänkte att det ändå är relevant till tråden)

Gammal 2010-08-30, 08:21

Gäst

Question
Hej
tack för alla svar. Men om man kopplar upp sig på deras (hotellets) trådlösa, kostar det något då? E som du förstår helt novis på området :-)
Svara med citat

Gammal 2010-09-03, 11:17

Thailand_JB

Medlem
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 2

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej
tack för alla svar. Men om man kopplar upp sig på deras (hotellets) trådlösa, kostar det något då? E som du förstår helt novis på området :-)
Ofta tar hotellen ut en (rätt hög) avgift för Internetaccess. Du betalar per timme och använder en speciell kod för att logga in etc. Rätt krångligt med andra ord. Dessutom brukar det ofta vara rätt dålig uppkopplingshastighet och ibland funkar det inte alls.

Mobilt internet över GPRS är ofta både bekvämare, snabbare och billigare.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8