ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-12, 12:46

macas

Nykomling
macas är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Standard Med 3 barn till Koh Samui, Koh Phangan eller Koh Tao
Vi vill besöka någon av dessa öar under v.2-3 i januari 2011.
Vi är två vuxna och tre barn (4, 4 & 6år)

Skulle tacksamt ta emot tips på boende.
Vad kan ni rekommendera?
Bungalow, hus, hotell, men vi bor gärna på gångavstånd till strand.

Vi vill gärna hålla oss mellan 500-900 kr per natt.

Tacksam för era tips!

Mvh

Markus G
Svara med citat

Gammal 2010-08-12, 14:14

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Jag har inte varit på Koh Tao så jag kan inte säga hur Koh Tao är, men jag misstänker att den än är minst lika underbar som de andra Thailändska öarna är.

Jag säger såhär...

Börja på Koh Samui, ta en vecka där eller så. Samui har mycket att erbjuda, elefantridning, fina stränder, fina vattenfall att besöka etc etc etc. Det finns massor att göra där för hela familjen. Det finns till och med uteliv om man väljer rätt stad. Chaweng har allt, både uteliv och fest och tillbakalutad relaxad känsla.

Jag bodde på ett hotell som låg mitt emot baren Coyote och Mc Donalds, det tog ungefär 3 minuter att gå ner till stranden därifrån och då kom man ut på en strand som är hur lång som helst, på kvällarna dukar resturangerna ut på stranden så man sitter och äter bara några meter ifrån vattenbrynet. Ibland bjuds det på eldshower.

Sen hade jag nog tagit mig till Koh Phangan. Koh Phangan är en ganska liten ö, men det finns gott om fina ställen att bo på. Själv bodde jag strax utanför Haad Rin som är mest känt för de vilda festerna kring fullmånen, kanske inte det mest idealiska stället att bo på för en barnfamilj kanske.

Men ifrån Haad Rin upp till Thong Sala och vidare upp mot Haad Yao (stavning?) finns det TONVIS med trevliga hotell/bungalows etc som passar för allt och alla.

Jag vet inte, men jag hoppas att detta kan vara lite inspiration till vad ni kan göra av resan. Jag skulle inte stanna på samma ö i 2-3 veckor i alla fall. Och det är så enkelt att åka runt, det är bara att gå till närmsta resebyrå (och de finns i varje gathörn och var annan metet) och säga vad man vill ha så brukar de lösa det. Transporter och allt. Och hur kaotiskt det än må verka vara så blir det rätt till slut.
Svara med citat

Gammal 2010-08-16, 18:50

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av wkstrm Visa inlägg

Jag har inte varit på Koh Tao så jag kan inte säga hur Koh Tao är, men jag misstänker att den än är minst lika underbar som de andra Thailändska öarna är.

Jag säger såhär...

Börja på Koh Samui, ta en vecka där eller så. Samui har mycket att erbjuda, elefantridning, fina stränder, fina vattenfall att besöka etc etc etc. Det finns massor att göra där för hela familjen. Det finns till och med uteliv om man väljer rätt stad. Chaweng har allt, både uteliv och fest och tillbakalutad relaxad känsla.

Jag bodde på ett hotell som låg mitt emot baren Coyote och Mc Donalds, det tog ungefär 3 minuter att gå ner till stranden därifrån och då kom man ut på en strand som är hur lång som helst, på kvällarna dukar resturangerna ut på stranden så man sitter och äter bara några meter ifrån vattenbrynet. Ibland bjuds det på eldshower.

Sen hade jag nog tagit mig till Koh Phangan. Koh Phangan är en ganska liten ö, men det finns gott om fina ställen att bo på. Själv bodde jag strax utanför Haad Rin som är mest känt för de vilda festerna kring fullmånen, kanske inte det mest idealiska stället att bo på för en barnfamilj kanske.

Men ifrån Haad Rin upp till Thong Sala och vidare upp mot Haad Yao (stavning?) finns det TONVIS med trevliga hotell/bungalows etc som passar för allt och alla.

Jag vet inte, men jag hoppas att detta kan vara lite inspiration till vad ni kan göra av resan. Jag skulle inte stanna på samma ö i 2-3 veckor i alla fall. Och det är så enkelt att åka runt, det är bara att gå till närmsta resebyrå (och de finns i varje gathörn och var annan metet) och säga vad man vill ha så brukar de lösa det. Transporter och allt. Och hur kaotiskt det än må verka vara så blir det rätt till slut.
Håller med helt. På Samui kan ni få precis allt och Chaweng är det inget fel på alls trots att det fnns ett party liv där. Man behöver ju inte vara där dock är det ju väldigt mycket turister så gillar man inte det finns bättre ställen. Lamai är betydligt mindre men har bra utbud av resturanger och bra strand. Chaweng är snäppet vassare.

Choeng Mon är under lågvatten PERFEKT för barn för den blir då mycket långgrund och där hittar ni flytslott med kättervägg i vattnet för ungarna. Det ligger bara ett par tre minuter från Chaweng menb känslan är betydligt lugnare. Boendet där är aningen dyrare men det är mångas favorit. Man har då också väldigt nära till både flygplatsen och till Fisherman Village i Bophut som är väldigt mysigt med en del riktigt bra restaranger.
Svara med citat

Gammal 2010-08-26, 11:12

Gäst

Standard
chaweng jättefint men själlöst, hade jag varit dig så hade jag tagit mig till Phangan direkt, sen över till Tao, ut till Nang Yuan (måste, ta longtail från stranden typ 15min) ett naturreservat som måste upplevas, tips åk runt lunch så att ni får eftermiddagen för det är mycket folk så dom brukar åka hem så får man stället lite mer för sig själv på em.

Det är svårt att hitta boende för 500 om man har barnen med sig (vi är själva 2+3) och då brukar dom fläska på med extrasängskostnader etc, tips 2 se till att ni har pic up service när ni kommer till phangan - ganska otrevlig taxiverksamhet där.

För övrigt är det mycket billigare att äta och dricka på phangan jmf med chaweng och samui.

Kan tipsa om billigt/bra boende på Lamai Inn 99 som ligger på lamai beach, där betalade vi 1900bath/familjebungalow med två dubbelsängar, rent å snyggt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8