Jag har inte varit på Koh Tao så jag kan inte säga hur Koh Tao är, men jag misstänker att den än är minst lika underbar som de andra Thailändska öarna är.
Jag säger såhär...
Börja på Koh Samui, ta en vecka där eller så. Samui har mycket att erbjuda, elefantridning, fina stränder, fina vattenfall att besöka etc etc etc. Det finns massor att göra där för hela familjen. Det finns till och med uteliv om man väljer rätt stad. Chaweng har allt, både uteliv och fest och tillbakalutad relaxad känsla.
Jag bodde på ett hotell som låg mitt emot baren Coyote och Mc Donalds, det tog ungefär 3 minuter att gå ner till stranden därifrån och då kom man ut på en strand som är hur lång som helst, på kvällarna dukar resturangerna ut på stranden så man sitter och äter bara några meter ifrån vattenbrynet. Ibland bjuds det på eldshower.
Sen hade jag nog tagit mig till Koh Phangan. Koh Phangan är en ganska liten ö, men det finns gott om fina ställen att bo på. Själv bodde jag strax utanför Haad Rin som är mest känt för de vilda festerna kring fullmånen, kanske inte det mest idealiska stället att bo på för en barnfamilj kanske.
Men ifrån Haad Rin upp till Thong Sala och vidare upp mot Haad Yao (stavning?) finns det TONVIS med trevliga hotell/bungalows etc som passar för allt och alla.
Jag vet inte, men jag hoppas att detta kan vara lite inspiration till vad ni kan göra av resan. Jag skulle inte stanna på samma ö i 2-3 veckor i alla fall. Och det är så enkelt att åka runt, det är bara att gå till närmsta resebyrå (och de finns i varje gathörn och var annan metet) och säga vad man vill ha så brukar de lösa det. Transporter och allt. Och hur kaotiskt det än må verka vara så blir det rätt till slut.