ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-19, 11:33

Daddy-O

Thumbs up Thailand i Februari med litet barn
Hej!
Första gången jag ska till Thailand och jag planerar resan en del just nu.
Vi är tre personer. Jag, min tjej och en ca 8 månaders bäbis.
Våra "krav"/önskemål ser ut som följande:
- Bo vid/väldigt nära stranden
- Ganska fräscht boende, men vi är inte superpetiga.
- AC.
- Man ska kunna komma till sjukhus om ngt händer vårt barn. Med andra ord kanske en "öde" ö inte är ett alternativ.
- Inte för mycket turister, men det behöver inte vara helt öde.
- Inte ett fritidsresorkomplex, vi vill kunna bo för oss själva och ha lite coola och bra restauranger att välja mella.
- Ett stort plus är om det är billigt. Såklart. Men eftersom vi åker med barn och är det viktigt att det inte är sunkigt.

stort tack för alla tips!

Mvh
Mårten
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 12:00

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Hej Mårten,
Om du inte vill ha så mycket turister så är det nog svårt, Thailand översvämmas av turister men det finns ändå lite "fristäder" kvar.

Koh Lanta är ganska vanlig ö att åka till, den är stor och det finns flera bra ställen att bo på sägs det, jag har själv inte varit där.

Koh Samui har mycket att erbjuda, kanske värt att ta en titt på? Chaweng har det mesta, stränder, billigt till dyrt boende, resturanger, shopping, utflykter etc. Sjukhus finns det med.

Phi Phi är en backpacker ö, mycket vacker, det finns två stora stränder och en massa mindre (vilka man når via båt), bra utflyktsmål etc. Finns även sjukhus där. Finns gott om bra resturanger och priserna är hyggliga med. Vill dock varna för att Phi Phi kanske inte är idealiskt om man har små barn med sig.

Khao Lak, hit åker ju alla svenska barnfamiljer. Men det gör inget för det är ett ubertrevligt ställe. Även Khao Lak erbjuder bra utflyktsmål, stränder etc etc. Sjukhus finnes vill jag minnas.

Krabi, också fint. Dock ganska turistigt det jag såg av det. Men letar man så ska man väl finna avskiljdheten. Jag vet att det finns bra stränder där och boenden nära dem. Jag bodde på den "fulare" sidan av staden och var "tvungen" att gå över vägen för att komma till stranden vilket iofs inte var besvärligt.

Ja, det var lite tips, det finns 100 andra ställen att åka till, låt andra inspirera er också.
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 12:08

Jag igen

Standard
ok, tack. jag förväntar mig, som sagt, inga ödeplatser men det finns ju ställen med mer eller mindre turister såklart.

har fått ett förslag på en resort på Koh Chang som ser riktigt schysst ut. 3-4 veckor där med flyg skulle kosta ca 33000 för två vuxna och ett spädbarn. bara flyget blir ca 18000.

man hör ju ibland om folk som är där i 1-2 månader och spenderar lika mycket totalt, på mat och shopping också.
är det helt sanslöst dyrt eller? vi vill ju bo ganska bra, men ändå? vill bara kolla så man inte köper värsta svenne-resan för att man inte orkar kolla upp ngt mer
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 13:51

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Utan att veta vart du hittade denna resan, men har du tittat på olika charteralternativ?

33000 för 3 veckor är ett ok pris, för 4 veckor är det ett riktigt bra pris för att vara en resort. Jag tror ni kommer få ett bra boende för pengarna.

Tänk på att mat ute på en resturang max ska kosta 300-400 bhat för hela familjen så kommer ni inte spendera onödigt mycket. Jag skulle vilja påstå att 300 bhat är egetligen taket. Om man inte äter på de allra turistigaste resturangerna kan man komma ner på 50-80 bhat per måltid och person vilket blir riktigt billigt.

en riktig Svenne-resa går till Phuket eller Ao Nang, Krabi eller en pervoSvenne som åker till Patong.
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 14:01

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 2

Standard
Hur dyrt eller billigt beror ju på helt vilken klass på hotell ni vill ha?

På fritidsresor den perioden så kan du komma ner till ca 26-27k för 3veckor

Kanske går att trimma ännu mer genom att leta biljetter för flyg o boende separat men då får man ordna med transporter etc själv , lite mer meck helt enkelt.
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 18:49

Gäst3

Standard
Vad är det för hutlösa priser ni snackar om ?? Res reguljärt och ordna boende själv så sparar ni ju massor av pengar och kan förflytta er om ni så vill, charter i all ära, men då blir man ju låst på det hotell som resebyrån bokar in er på, och en sak till, rumen i Thailand hyrs per rum och inte per person, charter tar per person och ett väl tilltaget pris för barn, även i föräldrars säng.
Svara med citat

Gammal 2010-07-21, 11:20

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Hittade precis 2 veckor på Koh Chang 2 vuxna + 1 spädbarn på Fritidsresor för 22 tusen.

Bara flyget Stockholm - bankok för samma är 14700, det är direktflyg.

Sen är det snorbilligt att resa vidare inom Thailand. Med Air Asia kan man boka billiga biljetter vidare till andra orter ifrån Bangkok.

Boende blir nog billigare om man fixar själv.
Svara med citat

Gammal 2010-07-21, 13:42

connye

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst3 Visa inlägg

Vad är det för hutlösa priser ni snackar om ?? Res reguljärt och ordna boende själv så sparar ni ju massor av pengar och kan förflytta er om ni så vill, charter i all ära, men då blir man ju låst på det hotell som resebyrån bokar in er på, och en sak till, rumen i Thailand hyrs per rum och inte per person, charter tar per person och ett väl tilltaget pris för barn, även i föräldrars säng.
beror ju helt vad man ska göra där nere,och när man bokar,
Svara med citat

Gammal 2010-07-22, 10:09

tack då

Standard
tack alla. vi har 3,5 veckor på ett fancy ställe för 40 000. beachfront villa. flyg till bangkok, sen inrikesflyg till närmsta stad.
Svara med citat

Gammal 2010-07-25, 15:07

Thailand_JB

Medlem
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Standard
Brukar vara mycket trevligare att boka resan själv och lösa boendet på plats. Iallafall om man vill hitta de riktigt mysiga ställena.

Gammal 2010-07-25, 15:35

connye

Globetrotter

Standard
Beror nog hur man är som person tror jag och syftet med resan.
Svara med citat

Gammal 2010-09-24, 13:54

Gäst

Standard Hej
På KC kan jag rekommendera Coconut resort, du får en bungalow direkt vid stranden. Rent och fräscht men kanske inte alltför billigt (3500 bath). Men det var fint och vi trivdes kanon. Inga vattensporter utanför, långgrunt, barndel i poolen, bra restaurang (en maträtt 80 bath lågsäsong och 120 bath högsäsong). Nära att åka in till något mer livliga White sand beach om man så vill.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8