ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-04, 13:35

Carolina

Nykomling
Carolina är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard Flytta till Thailand
Är ny här på forumet så jag kanske ska börja presentera mig lite. Jag, Carolina bor med min sambo och våra två barn på 7 resp 5år i Småland.

Sambon och jag har planerat att flytta till Thailand sommaren 2011. Vi vill leva ett enkelt liv där inte hela tillvaron går ut på att jobba, för att betala räkningar, stressa mm mm. Vi vill våga leva och uppfylla vår dröm. Sambom är en duktig hovslagare och jag kommer i aug utb mig till undersökterska. Vi hoppas att sambon ska kunna jobba som hovslagare i Thailand, jag kan jobba med nästa vad som. Är det någon som vet ifall det finns bra stall och hästgårdar i Thailand?
Vi har läst på lite om Thailand och de regler som finns. Men vi behöver mer råd och tips, vad ska man tänka på? Vi har tänkt sälja hus och bilar här hemma så vi är skuldfria när vi flyttar.
Det är viktigt att det finns sjukvård och svensk skola dit vi flyttar. Min skola är klar i juni 2011 och vi hoppas kunna flytta efter det.

Alla tips och råd är väldigt välkomna.
Svara med citat

Gammal 2010-07-04, 16:32

Guest22

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Carolina Visa inlägg

Är ny här på forumet så jag kanske ska börja presentera mig lite. Jag, Carolina bor med min sambo och våra två barn på 7 resp 5år i Småland.

Sambon och jag har planerat att flytta till Thailand sommaren 2011. Vi vill leva ett enkelt liv där inte hela tillvaron går ut på att jobba, för att betala räkningar, stressa mm mm. Vi vill våga leva och uppfylla vår dröm. Sambom är en duktig hovslagare och jag kommer i aug utb mig till undersökterska. Vi hoppas att sambon ska kunna jobba som hovslagare i Thailand, jag kan jobba med nästa vad som. Är det någon som vet ifall det finns bra stall och hästgårdar i Thailand?
Vi har läst på lite om Thailand och de regler som finns. Men vi behöver mer råd och tips, vad ska man tänka på? Vi har tänkt sälja hus och bilar här hemma så vi är skuldfria när vi flyttar.
Det är viktigt att det finns sjukvård och svensk skola dit vi flyttar. Min skola är klar i juni 2011 och vi hoppas kunna flytta efter det.

Alla tips och råd är väldigt välkomna.
Thailand har hårda regler när det kommer till icke-thailändare och vad de får jobba med.

Egentligen kan man säga alla yrken som inte innebär en universitetsexamen är vikta till thailändare. Detta betyder att hovslagare och undersköterska inte är yrken ni kommer att få arbeta med. Nu är jag inte så hemma på hovslagarbranschen i Asien men om det råder brist i Thailand då går det nog att få jobb lagligt.

Nu kan man tycka att det är "orättvist" att Thailand har de regler de har, men egentligen har de samma regler som resten av världen och Sverige. Det är inte bara att landa i Sverige och börja jobba som tex städare.

Även om ni fick jobb tror jag att ni kommer få svårt att klara er, genom edra utbildningar kommer ni endast att kvalificera er för låglönejobb. Om barnen ska gå i skolan kommer det troligen kosta mer än vad ni får in.
Svara med citat

Gammal 2010-07-06, 23:39

Solgott

Medlem
Solgott är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Standard
Kan tyvärr inte svara på dina frågor men jag håller verkligen tummarna för att ni fixar detta för det låter helt underbart.

(har reste en del i Thailand men har dock aldrig sett en häst....elefanter och bufflar men tyvärr inga hästar - men jag var aldrig uppe i norr...)
Svara med citat

Gammal 2010-07-07, 09:53

Carolina

Nykomling
Carolina är inte uppkopplad

Standard
Tack för era svar. Det är stor brist på både hovslagare och kunskap i det ämnet i hela Asien, så jag tror att det är bra chanser att få jobb där. Sen är det kanske mycket svårare för mig. Verkar som de flesta som flyttar till Thailand har jobb i sverige som de kan sköta på disans?
Svara med citat

Gammal 2010-07-07, 13:11

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Det finns en kille på mitt jobb som jobbar sommarhalvåret i Sverige och bor vinterhalvåret i Thailand.

Men det är nog som du säger, enklare att jobba på distans kanske. Såvida du inte kan tänka dig att göra som Färjan-håkan, öppna en bar.

Du kan säkert jobba med turister om inte annat.
Svara med citat

Gammal 2010-08-04, 18:33

Gäst

Thumbs up Ang jobb i Thailand
Kul..jag flyttar också till Thailand men inte permanent ännu..har hyrt hus och ska bo växelvis 6 månader där och 6 månader här i Norrland
Nu lever jag som sjukpensionär men har vänner i Thailand som vet allt om jobbsituationen..och jag vet att det behövs lärare i engelska där...jag har själv uskautbildning men fick också veta att det kunde ha blivit svårt för mej att få jobba med det yrket
Hästar efterlyser jag också...men bara för att rida..
Jag kan höra mej för lite grann med mina thailändska vänner om dom vet något ang hovslagaryrket och behovet...

Hoppas ändå att allt går bra för er..jag flyttar till Chonburi, som ligger ca 13 mil söder om BKK
Hälsningar L
Svara med citat

Gammal 2010-08-04, 19:00

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Kul..jag flyttar också till Thailand men inte permanent ännu..har hyrt hus och ska bo växelvis 6 månader där och 6 månader här i Norrland
Nu lever jag som sjukpensionär men har vänner i Thailand som vet allt om jobbsituationen..och jag vet att det behövs lärare i engelska där...jag har själv uskautbildning men fick också veta att det kunde ha blivit svårt för mej att få jobba med det yrket
Hästar efterlyser jag också...men bara för att rida..
Jag kan höra mej för lite grann med mina thailändska vänner om dom vet något ang hovslagaryrket och behovet...

Hoppas ändå att allt går bra för er..jag flyttar till Chonburi, som ligger ca 13 mil söder om BKK
Hälsningar L
För att jobba lagligt som engelska lärare krävs att du har en akademisk examen. Det är lite lattjo att det inte spelar någon större roll vilken examen du har, så är du läkare, arkitekt eller tex utbildad programmerare då kan du lagligt jobba som lärare i Thailand.
Svara med citat

Gammal 2010-08-05, 01:35

Thailand_JB

Globetrotter
Thailand_JB är inte uppkopplad

Rykte: 2

Standard
Eftersom du har barn så skulle jag rekommendera någon stad/ö med svensk skola. T.ex Koh Lanta.

Gammal 2010-08-05, 02:55

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Thailand_JB Visa inlägg

Eftersom du har barn så skulle jag rekommendera någon stad/ö med svensk skola. T.ex Koh Lanta.
Koh Lanta är väl den enda svenska skolan i Thailand som rullar på? Vet att det gjorts några försök i Pattaya men att de allt som oftast läggs ner efter några år.

Har jag fel så kan folk gärna rätta mig.
Svara med citat

Gammal 2010-08-05, 08:56

Thailand_JB

Globetrotter
Thailand_JB är inte uppkopplad

Rykte: 2

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Koh Lanta är väl den enda svenska skolan i Thailand som rullar på? Vet att det gjorts några försök i Pattaya men att de allt som oftast läggs ner efter några år.

Har jag fel så kan folk gärna rätta mig.
Vet att det ska finnas två i Phuket och en i Hua Hin också.

Gammal 2010-08-05, 11:43

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Thailand_JB Visa inlägg

Vet att det ska finnas två i Phuket och en i Hua Hin också.
Låt mig spekulera att ungarna inte lär sig engelska i Hua Hin utan tyska. :-)
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 11:21

Gäst

Standard
Jag bor i Thailand sedan flera år tillbaka. Är ung i samanhanget då de flesta är runt 40 och över annars.

Det går absolut att flytta men knöligare med barn.
Jag tar förgivet att ni spederat en hel del tid landet redan, nu gäller det för er att ta in info och kolla upp läget för just er.

Att flytta ner bara sådär är inget jag skulle rekommendera utan jag skulle se till att ordna ett doubel eller triple entry visa och spendera minst ett halvår i landet på en så nära vardagsnivå man kan komma. Sök vägar etc där nere som kan va nyttiga.

Det enklaste helt klart är att starta eget företag, att fpå anställniung är MYCKET svårt eftersom ni kostar lika mycket som en hel bunt Thai gör.

Om det finns behov av hovslagare så skulle jag som sagt tro att det är eget som gäller. Hua Hin har ju en del hästar men sannerligen också allt som behövs till det. På flesta andra håll turistställen kryllar det inte direkt av hästar.

Att ha barn är dyrt i Thailand om de inte är inhemska. Börja med att titta på priserna för dem och få er en bild av det ekonomiska. Jag vet många som flyttat ner för ett år, men väldigt få som bor på riktig heltid.

Koh Lanta skulle jag välj abort. Ön är en underbar semester upplevelse men bo där skulle göra mig helt galen för den är på tok för lite, och mer än halva året är den stendöd.

Phuket är kalas på många sätt, där bodde jag tidigare. Hua Hin har sina fördelar också med närhet till Bangkok etc. Flera av de jag vet har bott i Kamala som du kan läsa lite om här. Kamala | Thailand Hotel

Om du har någon mail så kan jag se om jag kan ordna lite kontakt med folk på plats just där. Kasta i så fall inte upp din vanliga mail utan skapa en ny skitmail så du inte får massa skräp i mailen sen
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 18:44

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard
Hästar är ungefär lika vanligt i Thailand som elefanter är i Sverige

Gammal 2010-09-22, 16:20

AnnaP

Medlem
AnnaP är inte uppkopplad
AnnaPs avatar

Reg.datum: feb 2008

Skicka ett meddelande via MSN till AnnaP Skicka ett meddelande via Skype™ till AnnaP
Standard
Vet någon av er om det finns svensk skola i Hua Hin?
Planerar oka ner 3 månader efter nyår,men har ett barn på 8 år som måste gå i skolan.
Vet ni hur man kan fixa det med undervisning om det inte finns svensk skola på plats?

MVH
Anna
Svara med citat

Gammal 2010-09-23, 06:51

Gäst

Standard
Du har aldrig provat att söka? Du vet Google.

Prova, svensk skola hua hin
Svara med citat

Gammal 2010-09-23, 08:50

AnnaP

Medlem
AnnaP är inte uppkopplad
AnnaPs avatar

Skicka ett meddelande via MSN till AnnaP Skicka ett meddelande via Skype™ till AnnaP
Standard
Visa vill vara så kloka.Ta du mig för en idiot??? Jag var personligen i Hua Hin,skolan som fanns där är borta nu,därför ställde jag en fråga till alla.
Svara med citat

Gammal 2010-09-23, 15:52

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP Visa inlägg

Visa vill vara så kloka.Ta du mig för en idiot??? Jag var personligen i Hua Hin,skolan som fanns där är borta nu,därför ställde jag en fråga till alla.
Vissa vill de.

Om du inte hittar en skola via Google då finns det ingen skola, utbudet av svenska studenter är inte så stort att man inte kan ha en hemsida.

Om man inte fattar det då är man en idiot.
Svara med citat

Gammal 2010-09-23, 17:31

AnnaP

Medlem
AnnaP är inte uppkopplad
AnnaPs avatar

Standard
Bra. Tack för dina åsikter.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8