ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-03, 01:22

Solgott

Medlem
Solgott är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Standard Denguefeber & kolera i Phuket...skall man åka dit?
Phuket NEWS Hound: Thailand warning on dengue fever

Hade tänkte att avsluta min föräldrarledighet i Thailand med en 1,5 åring samt 5 åring. Men allvarligt talat...det är kanske totalt fel. Denguefeber OCH kolera...jag visste inte ens att kolera fanns i dessa trakter.

Har vart i thailand flera ggr tidigare men utan barn. Då var jag inte heller så nojjig som jag är idag.

Skall man riskera att åka dit?
Har läst flera inlägg om folk som fått denguefeber i Phuket, inte i djungeln utan ute på stranden.
Visserligen så kan man klä barnen i långa kläder men det går ju inte att täcka hela kroppen och dessutom så ställer jag mig frågande till om det verkligen är skönt och möjligt att klä mina barn i så mkt kläder när det är 30 grader varmt....

Hade tänkt att åka i okt - början av dec. Koh Chang och Koh Samet och kanske avsluta med Phuket............

Behöver råd och tips............
Svara med citat

Gammal 2010-07-11, 01:16

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 1

Skicka ett meddelande via MSN till connye
Standard
alt är att avakta ett par månader till innan du beställer för att se hur läget är.

Ser inte ut som att oktober är nån peak period när det gäller Dengue iaf.
Svara med citat

Gammal 2010-07-14, 23:03

Solgott

Medlem

Standard
Connye:
ja, jag får nog vänta lite till i alla fall. Dock inte hur länge som helst eftersom vi måste säga till på jobbet.

Men senast idag läste jag att denguefebern på phuket är högre än någonsin. På 9 dagar har över 400 personer drabbats. Det kan jämföras med 190 personer på hela förra året :-o.
Upp till 70% risk att råka ut för det på själva phuket. Jag blir mörkrädd samt tycker det är märkligt att ingen svensk media har uppmärksammat detta.....
Svara med citat

Gammal 2010-07-15, 07:16

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 1

Skicka ett meddelande via MSN till connye
Standard
Fast juni o juli är ju peak period, just under dessa månader som mest människor blir drabbade så det är knappast troligt att det är samma problem när du åker till hösten.
Svara med citat

Gammal 2010-07-15, 14:27

Solgott

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av connye Visa inlägg

Fast juni o juli är ju peak period, just under dessa månader som mest människor blir drabbade så det är knappast troligt att det är samma problem när du åker till hösten.
Tack för din peppning :-).
Försöker också tänka så! För det hade vart skönt att få lov att komma iväg med hela familjen och bara vara bland trevliga människor, fin miljö och slippa tänka på allt vad hushållsarbete innebär. Jag får fundera vidare. Tack för att du brytt dig och svarat :-)
Svara med citat

Gammal 2010-07-15, 18:13

Gäst3

Standard
Har kommit hem efter tre veckor i Patong, 8 vuxna och 2 barn, har inte märkt ett dugg om någon d-feber, alla badade och hade skitkul, regna bara någon gång på morgnarna och en kväll, men bara i en dryg kvart eller så, vår visstelse var från den 1:e juni till den 21:e.
Åk ner och njut av allt och tänk inte på så mycket som kan hända, ni kan ju, bara ett ex, krocka på väg till flyget och det är ju inte heller så bra.
Svara med citat

Gammal 2010-07-15, 23:38

Solgott

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst3 Visa inlägg

Har kommit hem efter tre veckor i Patong, 8 vuxna och 2 barn, har inte märkt ett dugg om någon d-feber, alla badade och hade skitkul, regna bara någon gång på morgnarna och en kväll, men bara i en dryg kvart eller så, vår visstelse var från den 1:e juni till den 21:e.
Åk ner och njut av allt och tänk inte på så mycket som kan hända, ni kan ju, bara ett ex, krocka på väg till flyget och det är ju inte heller så bra.
Jo visst kan man krocka både här och där men det är något man har lärt sig leva med.

Men det är underbart att höra att ni har haft det bra och att ni inte märkt av något. Har ni inte hört någonting????? Men jag tror att det är så det kan vara ...allt är bra när man väl är där på plats men när man är hemma så målar man upp allt möjligt hemskt i sitt huvud. Å andra sidan så blir det svårt att leva med sig själv om något väl händer......*är så less på mig själv just nu så jag kan spy*
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8