ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-21, 14:49

Gäst

Standard Fickpengar på en höft
Hej
två veckor i Thailand (Krabi) två vuxna och två ungdomar. På en höft hur mycket pengar går det? Mat (blir nog både enkelt och ibland lite dyrare) longtailbåtar nästan varje dag, nån tur eller två till Krabi town, någon massage.
Sen shoppingen såklart. Det är ju svårt att säga....kan man pruta på allt från små armband till finare kläder?
Tacksam för svar, har faktiskt ingen aning om hur mycket som man behöver ta med. Vi åker vid juletid, höjer de priserna då?
Svara med citat

Gammal 2010-03-21, 19:05

Gäst

Standard
Naturligtvis höjs priserna betydligt vid den tiden, både shopping, utflykter, mat, boende, m. m. Visst går det att pruta på allt, om man bortser för mat, men den tiden ska man nog glömma det, kanske någon 10-bahtare men inte mer. Vi är nere varje år men absolut inte under högsäsong, vi reser i maj/juni för i stort sett en tredjedel av priset mot julresor, prutar till c:a en tredjedels begärt pris och bor för ungefär halva priset, men vi njuter mycket.
Svara med citat

Gammal 2010-03-21, 21:26

Frodda

Nykomling
Frodda är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej
två veckor i Thailand (Krabi) två vuxna och två ungdomar. På en höft hur mycket pengar går det? Mat (blir nog både enkelt och ibland lite dyrare) longtailbåtar nästan varje dag, nån tur eller två till Krabi town, någon massage.
Sen shoppingen såklart. Det är ju svårt att säga....kan man pruta på allt från små armband till finare kläder?
Tacksam för svar, har faktiskt ingen aning om hur mycket som man behöver ta med. Vi åker vid juletid, höjer de priserna då?
Jag kom tillbaks till Sverige förra onsdagen, anser väl det är högsäsong fortfarand. Dock bodde jag på Kata beach.
Allt varierar prismässigt beroende på var och hur stora krav man har.
Massage, var på kroppen? hur länge? flera st?
Är ni fler kan ni pruta på priset. Jag betalade nu senast på hotellet 300 bath för nacke o skuldra ca 1 h.

När det gäller kläder ex, så utgick jag från halva priset på vad dom sa, i bland 60% så har man fingervisning på ungefär vad jag betalade.
Men återigen, köper man mer så kan man pruta bättre.
Givetvis finns det kvalitetskilland ochså!
Du kan pruta på ALLT!för utom i riktigt affärer.

Mat, vad för typ av mat vill ni äta?var ?
Jag och min fru levde inte snålt alls! vissa dagar var det dyrare pga finare resturang, i bland väldigt enkelt.
Men du kan äta för runt 100bath per person(ex stekt ris med mix of seafood) till 800-1500 bath per person om du väljer ex phuket lobster.

Longtail båtarna åkte jag bara en gång, men skulle gissa ca 700-1000bath för par timmar.

Utflykter kostar 800bath för ett besök på james bond island ex?

Men jag kan säga så här, jag och min fru budgeterade 1000kr varje dag ca 4500bath tror vi avrundade till 5000 bath
Och vi levde väldigt bra, massage för mig par ggr, köpte det jag ville ha och åt det jag ville ha.

Så det är svårt uppskatta när jag inte vet era krav.
Men detta kanske kan ge en finger visning? hör gärna av dig om du har fler frågor!
Svara med citat

Gammal 2010-03-22, 18:04

Gäst

Standard
Omöjligt att svara på.

Alla har olika krav, alla har olika måttstockar på vad som är bra, dåligt, billigt dyrt osv.

Folk tror på något sätt att alla reser ungefär likadant. De glömmer bort att vissa har som sport att resa så billigt som möjligt och att andra kör med all inklusive. Vissa dricker inte alkohol och andra bälgar i sig alkohol, vissa har krav på pool på hotellet (fast det är 10 minuter till stranden), andra har krav på priset.

Så länge ni inte gör något skulle jag räkna med 2 000 thb om dan till mat och liknande. Vissa dar lite mindre andra dar mer, genomsnitt 2000.

(Mat = frukost, lunch, middag, dryck, frukt, glass osv)

Nu lär väl någon skrika högt men det är väl ungefär där folk hamnar som hänger i turistområdena.

När det gäller shopping kan du pruta på allt, däremot bör man ha i åtanke att man inte behöver pruta. Att stå och tjafsa om 50 thb i femton minuter skulle ge en timlön på 40 kronor. Ska du ha kvalitet då rekommenderar jag att man går till det större varuhusen.

Många förfasar sig över prostitution för att sedan shoppa loss på piratkläder, om ni skulle veta under vilka förhållanden de kläderna produceras då skulle ni tänka om. Men det skiter väl ni i, det är ju så billigt och att folk kedjas vid maskinerna som gör kläderna är ju ointressant.
Svara med citat

Gammal 2010-03-24, 16:15

Gäst

Standard
Tack för era svar. Vet att det är jättesvårt men det var på en höft jag ville ha besked om. Ang. sista inlägget att "det skiter väl ni i" tycker jag var löjligt. Det är ingen som skiter i det! Men det finns kläder på HM här hemma i Sverige som har producerats på samma sätt.

Ser fram emot resan!

Gärna fler tips ni som varit i Aonang på bra massageställen. Är ute efter halvkroppsmassage med min dåliga rygg. Antar att Thaimassage kan vara för tuff när man har reumatism i ryggen? Erfarenheter av detta? Bra matställen i Aonang. Allt info av intresse :-)
Svara med citat

Gammal 2010-03-24, 17:44

Gäst

Standard
Är själv svårt reumatisk så Thaimassage är inget för oss. Vet ej vad halvkropp kostar men jag brukar ta en timme oljemassage helkropp och det kostar ca 300 baht. Säg bara till innan att de inte tar i så hårt, att du har ont i kroppen. Jag har då aldrig fått ont efter detta, bara underbart.
Svara med citat

Gammal 2010-03-24, 19:43

Gäst

Red face
Citat:

Är själv svårt reumatisk så Thaimassage är inget för oss. Vet ej vad halvkropp kostar men jag brukar ta en timme oljemassage helkropp och det kostar ca 300 baht. Säg bara till innan att de inte tar i så hårt, att du har ont i kroppen. Jag har då aldrig fått ont efter detta, bara underbart.
Jag har bechtrew så det går i skov. Men en oljemassage (eller två) får det bli :-)
Tack för svaret.
Svara med citat

Gammal 2010-03-25, 09:45

Gäst

Standard
Citat:

Tack för era svar. Vet att det är jättesvårt men det var på en höft jag ville ha besked om. Ang. sista inlägget att "det skiter väl ni i" tycker jag var löjligt. Det är ingen som skiter i det! Men det finns kläder på HM här hemma i Sverige som har producerats på samma sätt.
Och det skulle på något sätt rättfärdiga en moral som innebär att man hatar folk som går med prostituerade samtidigt som man köper pirattillverkade saker? Eller hur menar du med din HM kommentar?

Ser vi på trafficking då är den oftast kopplad till arbete som inte innebär prostitution.

Tittar vi in i de barer där barflickor som jobbar då hittar du inga kedjor, underåriga osv.

Tittar vi in i en fabrik som tillverkar skiten som familjer köper då hittar vi underåriga som är fastkedjade till maskinerna.

Du kanske ser det som löjligt men de som sitter där ser nog allvaret i det hela.
Svara med citat

Gammal 2010-03-25, 11:08

jennyflikka

Medlem
jennyflikka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Rykte: 0

Standard varför är gäst så arg?
Varför så arg?
Det är väl ingen som ens har antytt något om att man tycker det är ok med barnhandel, barnarbete eller liknande?
Onödigt med påhopp när folk bara försöker få svar på sina semesterfrågor?

//J
Svara med citat

Gammal 2010-03-25, 17:02

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jennyflikka Visa inlägg

Varför så arg?
Det är väl ingen som ens har antytt något om att man tycker det är ok med barnhandel, barnarbete eller liknande?

//J
Håller med dig. Det finns orättvisor/krig/sexhandel m.m. överallt och de som jobbar mot det ska ha all heder. Men detta är ett forum för resprat. Jag tar fortfarande gärna emot tips om Tahiland vad gäller shopping, sevärdheter m.m.l
Svara med citat

Gammal 2010-03-25, 21:35

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jennyflikka Visa inlägg

Varför så arg?

//J
Jag besvarade ett påstående.

Resande innebär även ett ansvar.
Svara med citat

Gammal 2010-03-28, 22:57

Gäst

Standard Troll
Du beter dig bara som en idiot, inget annat.
Sök andra forum för att kasta skit runt omkring dig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8