ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-07, 09:17

Gäst

Standard vilka vaccinationer behövs?
Denna ständiga fråga. Vi har tagit dukoral tidigare(till Egypten, tunisien) men vissa av oss har ändå blivit sjuka. Är det ngn ide att ta det. Hepatit a har vi. Något annat som malaria som krävs? Tycker det är lite förvirrande vad som man MÅSTE ha och vad som kan vara bra att ha. Erfarenheter av detta? Vi ska ju bara vara på turistorterna :-)
Svara med citat

Gammal 2010-03-07, 09:40

Gäst

Standard
Till Egypten hjälper nog inga mediciner överhuvudtaget, magsjuka där är mer regel än undantag.
Svara med citat

Gammal 2010-03-07, 12:07

Jonnis

Nykomling
Jonnis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Standard
Nej Dukoral ger bara 30% skydd så det är slöseri med pengar.

Jag har rest mycket och aldrig tagit vaccination. Malaria finns enbart i norra thailand och absolut inte på turistorter.
Svara med citat

Gammal 2010-03-07, 15:15

Gäst

Standard
jasså, malaria finns bara i norra Thailand, märkligt, jag kan räkna upp massor av länder där malariarisken är mycket stor, så du som rest omkring mycket, det är nog bara i fantasien.
Svara med citat

Gammal 2010-03-07, 16:22

Jonnis

Nykomling

Standard
men tanke på att inlägget ligger under Thailand så antog jag att det är Thailand vi pratar om.
Svara med citat

Gammal 2010-03-07, 18:32

Gäst

Standard
Tack för era svar, men jag är lika villrådig än. Får väl googla runt och se vad som krävs. Är det många som blir dåliga i magen i Thailand? Vad ska man göra för att undvika det. Vissa säger att man inte ska äta ur de där billiga stånden/vagnarna där mat säljs, andra säger att det är nylagat och det bästa att äta? Reflektioner på det?
Lite halvkass i magen är väl "okey" men att ligga däckad och spy i x antal dagar är mindre kul....
Svara med citat

Gammal 2010-03-07, 20:01

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard
Nej du behöver inte äta malariaprofylax när du besöker Thailand, och vad det gäller vaccination så är det mot hepatit A och B som gäller.

Gammal 2010-03-07, 21:13

Jonnis

Nykomling

Standard
Jag har aldrig blivit dålig i Thailand. Jag brukar köra med ris och grönsaker de två första dagarna och sedan kör jag ris och kyckling (ja jag älskar ris och grönsaker och kyckling) resten av tiden. Ingen jag känner har heller blivit sjuk i Thailand, men det händer säkert.
Svara med citat

Gammal 2010-03-09, 11:43

christina

Globetrotter
christina är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Smile Vaccinationer
Vi har varit i Thailand 8gånger har tagit Havrix villket håller i minst 10år Aldrig varit sjuka,har ätit allt även i stånden på gatan

Gammal 2010-03-11, 11:18

Gäst

Standard
Jag ringde en husläkare och de sa att hepatit a var det enda viktiga. Sen kunde det vara bra att ta dukoral också. Vi får väl se när det blir dags hur vi gör? Egentligen tror jag mycket på att dricka nyttiga bakterier typ proviva för att stärka upp immunförsvaret...
Svara med citat

Gammal 2010-03-11, 22:23

Gäst

Smile
Vi er en norsk familie, vi har tatt polio, og jeg vet ikke hva disse heter på svensk: stivkrampe, difteri og kikhoste. (og som dere hepatitt og ducoral). God tur
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 20:50

Jonnis

Nykomling

Standard
ja, jag har aldrig förstått varför människor betalar många hundra för dukoral när det bara hjälper 30%? När jag skulle ta det sa vaccinationsläkaren att det är slöseri med pengar, det bättre att dricka proviva eller äta dofilus.
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 20:35

Mini71

Nykomling
Mini71 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Standard Olika svar
När vi skulle till Thailand ringde jag runt till olika vårdcentraler och upplysningar.

Vi fick lika många olika svar som frågor.......

Men vi kom fram till:

Om du ska hålla dig inom "turistområdena" så räcker det med hepatit A.

Ska du ut i djungeln behövs även hepatit B.

Stelkramp ska man absolut inte överdosera, så om ni fått den tidigare är det bättre att avstå. Om ni skadar er i Thailand så kan man alltid få stelkramp där.

En sköterska jag pratade med sa även att man behöver ha hepatit B och kondom vid eventuella sexuella kontakter. Vi skrattade gott.....men hon var den enda av alla som jag pratade med nämde ett mycket viktigare skydd än vaccin....

Vi tog ingen medicin för magen och alla utom gubben klarade sig bra.
Men han köpte medicin på apoteket i Thailand och efter en dag så var han bra igen.

Trevlig resa!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8