ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-19, 01:31

Mika

Medlem
Mika är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till Mika Skicka ett meddelande via Skype™ till Mika
Standard Var i Thailand?
Hej alla erfarna Thailandsresenärer! Nu skulle jag verkligen behöva er hjälp..

I slutet av mars el. början av april ska jag dra iväg på en charterresa 2 veckor till Thailand. De alternativ på platser att åka till som finns är Ao Nang, Cape Panwa, Karon Beach, Cha Am, Rayong Beach, Hua Hin och såklart Bangkok.

Trots att jag är ung och åker ensam är uteliv inget jag prioriterar. Jag vill åka till ett ställe med väldigt fin strand där man kan ligga och lata sig om dagarna, och det skulle vara toppen om det fanns möjlighet att göra någon utflykt också.

Kan någon vägleda mig lite? Vad är bra/dåligt med de ställen jag räknat upp? Var finns bästa stranden/stränderna? Bästa shoppingen? Jag vill höra alla plus och minus ni kan komma på :-)

Mvh Mika
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 11:07

Gäst

Standard
Jag hade valt Karon på Phuket, då har du nära till shopping(Patong), utmärkta möjligheter till en massa utflykter(lokala resebyråer), massor med restauranger, och nära till ett rikt uteliv(Patong) om du skulle bli sugen. Övriga platser, utom Bangkok, skulle jag helt utesluta.
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 13:28

Gäst

Standard
Jag hade helt klart undvikit Karon och egentligen hela Phuket. Åk till Krabi istället, Ao Nang är bra att utgå ifrån.
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 14:46

gunnarar

Medlem
gunnarar är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Standard
Hej Mika,

Jag kan inte förstå alla som säger att man ska undvika Phuket. Det är en fantastiskt fin ö med massor av fina stränder, där Karon Beach är en av de bättre. Det är nog bara backpackers som anser sig vara så unika och skyr allt som har med turistområden att göra, som tycker illa om den ön.
När det gäller Ao Nang kan jag inte hålla med om att det är ett bra val om man vill ha fina stränder. Där är man tvungen att åka longtailbåt för att komma till stränderna, vilket är både dyrt och tidskrävande.
Som förstagångsresenär till Thailand skulle jag helt klart välja Karon Beach. De flesta hotellen ligger nära den fantastiskt fina stranden, och det finns bra restauranger och shopping. Dessutom nära till Patong om man vill ha mer.

Hoppas du får en härlig semester i detta underbara land!

Gammal 2010-02-19, 16:18

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av gunnarar Visa inlägg

Hej Mika,

Jag kan inte förstå alla som säger att man ska undvika Phuket. Det är en fantastiskt fin ö med massor av fina stränder, där Karon Beach är en av de bättre. Det är nog bara backpackers som anser sig vara så unika och skyr allt som har med turistområden att göra, som tycker illa om den ön.
När det gäller Ao Nang kan jag inte hålla med om att det är ett bra val om man vill ha fina stränder. Där är man tvungen att åka longtailbåt för att komma till stränderna, vilket är både dyrt och tidskrävande.
Som förstagångsresenär till Thailand skulle jag helt klart välja Karon Beach. De flesta hotellen ligger nära den fantastiskt fina stranden, och det finns bra restauranger och shopping. Dessutom nära till Patong om man vill ha mer.

Hoppas du får en härlig semester i detta underbara land!
Problemet är att den "fantastiskt fina stranden" i Karon är totalt överbelamrad med solstolar i prydliga rader, samtidigt som det ständigt kommer försäljare och tjatar. När du ska på restaurang eller ut och shoppa på kvällen får du vara beredd på att försäljare och skräddare tjatar hela tiden. Dessutom på svenska. Visst, jag trivdes när jag var i Karon, inget snack om det - men om jag är ute efter den typen av resmål kan jag lika gärna åka till kanarieöarna.

Däremot är övärlden - framförallt utanför Krabi - helt fantastisk. Solstolar är förbjudna på de flesta stränderna och lokalbefolkningen är i allmänhet mycket lugnare och trevligare. Även naturen är sagolikt vacker i området - med mycket höga berg, grottor etc.

Personligen föredrar jag att börja och sluta resan med ett par nätter i AoNang. Däremellan är det kul att bo på olika öar/platser, kanske 2-3 nätter på varje ställe. Exempelvis: Railay Beach, Phi Phi Islands, Koh Bulon, Koh Ngai, Koh Lanta... Möjligheterna är oändliga och du lär se otroligt mycket fler paradisstränder än på Phuket.

Gunnar: Visst, jag och frugan brukar resa med ryggsäckar, men vi ser oss definitivt inte som Backpackers i ordets rätta bemärkelse. Jag har heller inget emot att ta en chartervecka då och då, men Thailand har så otroligt mycket mer att erbjuda.
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 17:26

Mika

Medlem
Mika är inte uppkopplad

Skicka ett meddelande via MSN till Mika Skicka ett meddelande via Skype™ till Mika
Standard Lite fler funderingar..
Tusen tack för era synpunkter!

I nuläget känns väl då kanske Krabi som det mest troliga, Ao Nang möjligtvis, men jag är inte helt säker.

Jag ser mig inte som någon backpacker, men efter att ha gjort lite research känns det som om Phuket kanske är lite väl exploaterat i min smak, men jag har kanske fel.

Då till nästa fråga.. Om jag skulle välja Krabi/Ao Nang, har de bra lokala agenturer på plats som ordnar utflykter, eller är det lätt att fixa på egen hand? Jag vill inte gå i fällan och åka på reseföretagens utflykter (ex: Fritidsresor, Apollo) då jag inte tror de håller samma standard, och även för att de är överdrivet dyra.

Vilka utflyktsmål runtomkring Krabi skulle ni rekommendera? Något man bara inte får missa? Jag vill besöka några "paradisöar", men skulle även vilja göra något annorlunda som elefanttrekking eller besöka vattenfall och dylikt.

Hoppas på fler tips, det är guld värt när man står och tvivlar mellan olika resmål :-)

Trevlig helg!

/ Mika
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 17:37

Gäst

Standard
Vi tyckte det var väldigt bökigt att bo i Ao Nang och varje dag behöva ta en båt till en annan strand för att få bada, "hemmastranden" var ju ingen höjdare. Vi åkte till PhiPhi och det kan man nog säga var mycket trevligt bl. a.
Lycka till med ditt val, men tänk.
Svara med citat

Gammal 2010-02-20, 10:55

Gäst

Standard
Om du har möjlighet att välja Bangkok kan det vara ett alternativ och sen på egen hand resa till tex Koh Chang. Jag har inte själv varit där ännu men planerar att åka dit. Med taxi tar det 4-5timmar till båten och sen ca 45min till Koh Chang. Snorkling och dykning ska visst vara jättebra där plus att jag har förstått att ön är kuperad med grönska och vattenfall om man vill ha lite naturupplevelser. Väl värt att tänka på.
Svara med citat

Gammal 2010-02-20, 15:50

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Mika Visa inlägg

Tusen tack för era synpunkter!

I nuläget känns väl då kanske Krabi som det mest troliga, Ao Nang möjligtvis, men jag är inte helt säker.

Jag ser mig inte som någon backpacker, men efter att ha gjort lite research känns det som om Phuket kanske är lite väl exploaterat i min smak, men jag har kanske fel.

Då till nästa fråga.. Om jag skulle välja Krabi/Ao Nang, har de bra lokala agenturer på plats som ordnar utflykter, eller är det lätt att fixa på egen hand? Jag vill inte gå i fällan och åka på reseföretagens utflykter (ex: Fritidsresor, Apollo) då jag inte tror de håller samma standard, och även för att de är överdrivet dyra.

Vilka utflyktsmål runtomkring Krabi skulle ni rekommendera? Något man bara inte får missa? Jag vill besöka några "paradisöar", men skulle även vilja göra något annorlunda som elefanttrekking eller besöka vattenfall och dylikt.

Hoppas på fler tips, det är guld värt när man står och tvivlar mellan olika resmål :-)

Trevlig helg!

/ Mika

Det är inga problem att boka utflykter på plats. Där finns lokala agenturer i varje gatuhörn och du får det till mycket bra priser. Bokningen behöver inte göras förrän kvällen innan heller. Pruta ordentligt på priserna! Där går flera utflykter till öarna runt omkring, jag rekommenderar att du provar en rundåkning någon av de första dagarna typ "5 island by speed boat". Då får du koll på hur öarna ser ut och de vet var du vill stanna en längre tid, då du åker med long-tail ut. I de flesta av dessa utflykter ingår även fantastisk snorkling.

De lokala agenturerna har också möjlighet till elefanttrekking. Så det är inga som helst problem att hitta.
Svara med citat

Gammal 2010-02-20, 17:23

gunnarar

Medlem
gunnarar är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Standard
Visst är det mycket solstolar på stranden i Karon, men man har efter tsunamin begränsat det till 2 rader. Jag har inget problem med lite folk runt mig. Då är i så fall Patong betydligt värre.
Jag håller med om att det är fantastiskt fint i övärlden runt Ao Nang, det jag menar är bara att det är ganska krångligt att ständigt behöva åka båt, longtail eller speedboat, för att komma till stränderna. Dessutom ser jag det inte som en fördel att solstolar och parasoller är förbjudna, jag föredrar den bekvämligheten.

Gammal 2010-02-21, 03:06

Mika

Medlem
Mika är inte uppkopplad

Standard Nära ett beslut..
Ja, då kan jag meddela att efter ännu lite sökande står det nu mellan två alternativ som inte ens fanns med i tankarna tidigare.

Det blir antingen Koh Hai eller Koh Lanta. Resan till Koh Hai var något dyrare, men det verkade vara en mysig liten ö. Kanske för liten, någon som har koll på detta ställe? Och finns det någon som varit på Koh Lanta och kan ge mig lite info om denna ö?

Tusen tack för alla svar hittills, det har hjälpt mycket! Kul att ni alla fastnat så för Thailand, det verkar vara ett underbart land, och jag längtar verkligen tills jag får chansen att åka dit :-)
Svara med citat

Gammal 2010-02-21, 11:34

Gäst

Standard
Koh Lanta var det värsta vi varit på, bara svenskar och lite med shopping och barer, inte för inte kallas Lanta för svenskön och rena sömnpillret.
Svara med citat

Gammal 2010-02-21, 11:44

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard
Kan bara hålla med föregående talare! och stränderna är inte något att ha heller i jämförelse med andra öar i regionen.
Senast redigerad av Brynolf den 2010-02-21 klockan 11:47.
Svara med citat

Gammal 2010-02-21, 13:25

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolf Visa inlägg

Kan bara hålla med föregående talare! och stränderna är inte något att ha heller i jämförelse med andra öar i regionen.
Sant, Koh Lanta är inte mycket att ha i jämförelse med övriga öar och områden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8