ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-11, 13:30

Gäst

Standard Dukoral
Hej!
Åker för första gången till Thailand om tre veckor. Brukar ni ta Dukoral när ni åker dit?6
Svara med citat

Gammal 2010-02-11, 15:32

Gäst

Standard
Jag gör det alltid och har aldrig varit magsjuk i Thailand under mina mer än tio resor dit, men om det sen är ducoral som gör det vet jag inte, men jag chansar inte, har man råd att åka dit så har man nog råd att betala det lilla för ducoralen också, värt vartenda öre om man skulle bli magsjuk på grund av snålhet.
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 18:11

Gäst

Standard
Dukoral har ingen effekt mot turistdiarré. Läs FASS. Läkemedelsbolaget som tillverkar Dukoral har t.o.m. blivit fällda för att de använt vilseledande reklam i syfte att lura folk att köpa Dukoral mot turistdiarré. Om du ändå vill kasta pengarna i sjön så gör det väl ingen större skada heller
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 19:20

Gäst

Standard
Ringde faktiskt själv igår till vaccinationscentralen (jag som starteda tråden). Tjejen sa där att det är onödigt att ta den för det ger en falsk trygghet eftersom det ger så lite skydd mot turistdiarré. Har man dock någon tarmsjukdom, diabetes mm så rekommenderade de det. Konstigt att de nu säger så med tanke på att de på samma ställe två gånger tidigare rekommenderat det... Eller har det kommit nya rön det sista kanske?!?
Svara med citat

Gammal 2010-02-14, 12:32

Gäst

Standard
Det är flera år sedan det konstaterades. Och det är oxå flera år sedan läkemedelsföretaget blev fällda. Och det är även otillåtet att rekommendera dukoral mot turistdiarré. Men både tillverkaren och vaccinationsklinikerna vill ju tjäna pengar...
Svara med citat

Gammal 2010-04-10, 21:33

kala566

Nykomling
kala566 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 0

Smile
Hej!

Jag har själv aldrig tagit Ducoral när jag åkt till Thailand men jag har gett det till min son båda gångerna han var med. Han var 5 o 7 år när vi åkte o han blev ordentligt magsjuk ändå...båda gångerna.
Blir ni riktigt dåliga i magen gå till ett lokalt apotek så får ni medicin som ordnar till det på en gång. Imodium o travello hjälper inte i dom lägena det kan jag lova! :-)
Svara med citat

Gammal 2010-10-27, 17:23

Gäst

Standard Dukoral
Hej är apotekare student, pluggar just bland annat om läkemedlet Dukoral. Dukoral är ett vaccin mot Kolera, och inget annat. Därför hjälper det inte mot andra slags infektioner. Däremot så blir immunförsvaret i tarmarna stimulerat av den "falska" infektionen och är därför mer redo utifall man skulle få en infektion. Men det ger inte så mycket i skillnad, kanske typ 1-2 timmar.
Svara med citat

Gammal 2010-10-27, 18:35

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej är apotekare student, pluggar just bland annat om läkemedlet Dukoral. Dukoral är ett vaccin mot Kolera, och inget annat. Därför hjälper det inte mot andra slags infektioner. Däremot så blir immunförsvaret i tarmarna stimulerat av den "falska" infektionen och är därför mer redo utifall man skulle få en infektion. Men det ger inte så mycket i skillnad, kanske typ 1-2 timmar.
DEt var nästan det jag misstänkte.

Bästa skyddet är att få i sig den inhemska goda bakteriekulturen vilket man gör via yoghurt till exempel.
Svara med citat

Gammal 2010-10-28, 11:46

Gäst

Standard
Så när sköterskan på VC sa att dukural skyddar till 78% mot turistdiarré så... ljög hon?
Svara med citat

Gammal 2010-10-28, 13:58

Gäst

Standard Mot kolera
Dukoral - Hem
Svara med citat

Gammal 2010-11-20, 12:22

Gäst

Standard
Ojoj,, denna dukoral. Liksom allt som marknadsförs ger det effekt trots att bolaget i det här fallet tom fick gå ut med att de hade fel.

Är man nojig så ät det mesta i medicinsk väg ni kommer åt. Jag vet 1000 tals personer som aldrig varit sjuka och som aldrig funderat på dukoral.
Känns otroligt ointressant med "Bosse 56" som aldrig blivit sjuk och han tar alltid dukoral.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8