ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-28, 15:59

chrismus

Nykomling
chrismus är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Standard Första resan till thailand..
Tjena. Jag har tänkt göra en resa till thailand på ungefär 5 månader i slutet av året. Eftersom att de kommer va första gången jag åker dit så tänkte bara höra lite om platser man bör bege sig till (jag e mest ute efter de mesta som man kan tänka sig hitta på där allt från festa till å åka på dyksafari) och va man ska tänka på när man e där? å ere billigt å resa runt i thailand å hur e de lättast? Buss/båt/flyg? Sen gärna lite tips på hostels på olika ställen. Sen en sista sak, E de billigt å flyga till malaysia från thailand? Tänkte göra ett besök där me. Mycke tacksam för alla svar jag kan få. MVH Christoffer
Svara med citat

Gammal 2010-01-28, 17:33

Gäst

Standard
Det första du ska besöka är den Thailändska ambasaden här hemm för att ordna visum för dina 5 månader, du får nämligen bara 30 dagar när du kommer in i landet.
Svara med citat

Gammal 2010-01-29, 10:01

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 1

Standard
Man behöver väl inte besöka ambassaden personligen? Vi skickade in våra handlingar till konsulatet i Gbg, det gick jättebra. Sen måste du även åka över gränsen till tex Burma, beroende på var du är nånstans, och få nya dagar.

När vi har åkt runt har det funkat jättebra med buss, superbilligt och roligt att få se en del av landet samtidigt. Såklart båt om du ska ut till öar osv=)

Fina ställen i Thailand finns det hur mkt som helst men ett ställe som vi inte hann med sist är Similand Island. Det ska ju vara jättefint har man hört=)

Sandra
Svara med citat

Gammal 2010-01-29, 12:41

Gäst

Standard
Naturligtvis får du nya visumdagar när du passerar gränsen, men, duy får bar 15 dagar via landgräns, och 30 via flyg, så på 5 månader så blir det ju ganska många resor över gränserna.
Svara med citat

Gammal 2010-01-29, 13:39

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Standard
Jo men det är inte det jag menade. Ska man vara i Thailand ca 5 mån krävs det ju ett double-entry om jag inte har helt fel? Då måste man ju ut ur landet för att få resten av dagarna. Såklart jag inte menar att han ska behöva göra det hur många ggr som helst.

Sandra
Svara med citat

Gammal 2010-01-31, 10:34

chrismus

Nykomling

Standard
Aha då får jag se till å dra dit å fixa visumet .. Kollade lite bilder från Similand Island ser ju ut som ett riktigt paradis! Ska väll försöka ta mig dit me.. hehe.. Hur mycke pengar bör man räkna me å ha me sig dit på ungefär 5-6 månader? Så jag vet ungefär hur mycke jag behöver ha me dig dit.. ..
Svara med citat

Gammal 2010-01-31, 12:16

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Standard
Det är jättesvårt att säga. Beror ju helt på vad du vill ha för standard under resan? När jag och min sambo reste runt i 6 veckor gjorde vi av med ca 40.000 i fickpengar. Men då bodde vi fint och lyxade till det väldigt i slutet på resan. Mkt shopping på det också. Men det är väl bara att spara ihop så mkt pengar som möjligt. Behöver ju inte göra av med allt, bara skönt att ha. Hellre för mkt än för lite=)

Du behöver inte åka till varken ambassaden lr konsulatet. Går mkt bra att skicka in papper, pengar och pass till konsulatet i Gbg. Skriv ut ansökningspapprena från hemsidan bara=) Om du nu inte råkar bo i närheten så.

Sandra
Svara med citat

Gammal 2010-01-31, 19:34

Gäst

Standard tips
nu försvann frågan om tips på vad man kan göra/se i thailand... vad ska man inte missa..
Svara med citat

Gammal 2010-02-01, 14:52

chrismus

Nykomling

Standard
de jag e ute efter e mest chill, mycke dyk å snorkelture, men även shopping å festande lär de ju bli.. hehe... Spec lyx behövs ju inte direkt.. så blir väll hostelliv å chill på alla fina stränder .. Ska ju jobba som en galning å försöka få ihop så mycke som möjligt. Så över 40.000 lär jag skrapa ihop .. Tacksam för era svar ni har gett.. Men nu e frågan va man inte ska missa. Hör ju massor om fullmoon festerna å så.. så de lär ju bli av.. .. Men kom gärna me mer tips på allt som har med thailand å göra.. även andra platser runt omkring thailand... typ bali, filippinerna, malaysia å så .. Tacksam för alla tips jag kan få..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8