|
|

2010-01-08, 16:41
|
|
|
Karon eller Kata?
Vilket är att föredra att resa till med ett barn på 2 år.
Karon beach eller Kata beach?
|
|
|

2010-01-08, 17:06
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 0
|
Absolut Kata Beach. Där är det långgrunt och mindre vågor, och mysigare strand för övrigt.
//lillan
|
|
|

2010-01-08, 18:07
|
|
|
Välj något annat än Kata o Karon!
Jag har nyss kommit hem från 2 veckor i kata beach. Om du ska välja något av Karon och Kata är ju Kata beach mest långgrunt, men jag skulle inte åka tillbaka dit. Dels har du en lång mur som täcker den södra delen av strande och du måste gå runt, detta tar ifs bara 10 min att gå, men om man har små barn som är trötta efter en hel dag på stranden tar man kanske en tuk-tuk. Och det är just tuk-tuk, taxi-åkandet som är grejen, det finns nämligen en sorts taxi-maffia här och minsta avgiften är 100 baht(22kr) även om du ska från stranden ca 200-300m. Ska du in till Karon kostar det 200 baht, osv. Ta hellre Kamala eller en annan strand, de som åkt dit är jättenöjda.
Hoppas ni får en härlig semester/Helena
|
|
|

2010-01-08, 18:20
|
|
|
Alla får säga vad de vill, men Patong beach är helt suverän, skönt bad och nära till allt, man ser vad man vill så bangla behöver man ju inte gå på, mycket och bra shopping och en otrolig massa restauranger, både thailändska och västerländska, vi tvekar aldrig utan tar Patong alla dar i veckan.
|
|
|

2010-01-10, 10:48
|
Reg.datum: jan 2009
|
Bo i södra delen av Kata så slipper du gå runda den långa muren.. finns gott om bra boenden nere i söder. Själv ska jag bo på Kata Sea Breeze i mars och får gå ca 600 m till stranden.. funkar finfint för mig.
|
|
|

2010-01-10, 11:58
|
|
|
KATA
Tycker också Ni ska välja Kata. Vi bodde på Fritidsresors Casa Del Sol och gick cirka 200 m till stranden, behövde inte runda Club Med, så det var jätte smidigt. Så köpte man lite frukt och så på vägen ner till stranden.
Ibland på kvällarna tog vi tuk tuk till Karon - till deras shoppingmarknad och så, men det var inte längre än att vi kunde gå tillbaka - sakta strosandes.
Vi åkte också tuk tuk til Dino Park och åt och spelade minigolf bland disosaurierna - roligt tyckte barnen. Därifrån gick vi också tillbaka till Kata. Våra barn var då 12 och 14 år.
Det är väldigt lätt att ta sig mellan stränderna. Kata Noi är också en fin lugn strand man åka till för några timmar om man vill ha ombyte.
Vi åkte också in till både Patong och Phukets nattmarknad för shopping. Men det räckte med EN gång.
|
|
|

2010-01-10, 13:55
|
Reg.datum: aug 2008
|
Välj Kata beach
Jag och min sambo kom hem under veckan efter 3veckors resande runt i Phuket,Phi Phi och Krabi. I Phuket bodde vi första veckan i Kata och sista veckan i Karon både ställena nära stranden. Personligen tycker jag att Kata beach är mer anpassad för små barn,inga stora vågor och det blir inte lika snabbt djupt som det blir i Karon beach. I Karon beach kan vågorna bli så starka att man bli knockad av vågen på strandkanten när man minst anade det.
|
|
|

2010-01-24, 11:39
|
|
|
Vi har bott i Karon (Phuket Orchid Resort) båda gångerna vi varit i Thailand. Våran minsta har då varit 7 månader och nästa resa var han 2 år. Stranden i Karon är inte bra för små barn, och kanske inte den bästa för stora barn och vuxna heller. Väldigt kraftiga vågor som drog och slet i en, men kommer man bara utanför vågorna så går det ju bra, men då är det ganska djupt. Svårt alltså för barn att sitta på strandkanten och leka. Kata beach är mycket bättre, och Kata Noi likaså. Men vi tyckte det var OK att ta en tuk-tuk till de olika stränderna, man kanske vill variera sig ändå. Jag tyckte att hotellanläggningen var viktigare, för mina barn är inte så förtjusta att bada i havet ändå, det räckte oftast med halva dagen på stranden och sedan hotellet. Hotellet vi bodde på var jättebra, rolig pool för barnen att vara i och det ligger ganska nära Kata ändå (i södra delen av Karon), nära Dinopark! Vad jag har förstått så ligger de flesta hotellen i Kata inte så nära stranden ändå, så det är ändå tuk-tuk som gäller, i alla fall om man har små barn.
|
|
|

2010-01-24, 16:44
|
Reg.datum: jan 2010
|
Kata
Jag skulle med säga Kata beach. Vi bodde på ett jättemysigt hotel i utkanten av Katabeach, Two chefs tror jag det hette, mkt prisvärt med god mat och frukost som ingick i priste. Svensktägt. Låg nära stranden och med tuk-tuk åkte vi till Kata no beach och naiharn beach- så mkt finare, mindre och inte lika mkt folk! Långgrunt och billigare och godare mat med.
|
|
|

2010-01-28, 23:36
|
|
|
Jag är nyss hemkommen från Thailand och jag var en vecka i Kata Beach.
Det passar definitivt för småbarn då det är ganska långgrunt. Tar du dig en bit söderut till Kata Noi Beach (5-10 min gång från Kata Beach) så slipper du dessutom försäljare och båtar. Det är en lite mindre strand där det inte är lika mycket folk. Mycket fint och lugnt där det finns möjligheter att köpa förfriskningar och lunch.
|
|
|

2010-01-29, 10:54
|
Reg.datum: nov 2009
Rykte: 3
|
Själv trivs jag bäst i Karon men Kata är också bra. När vi var där sist i slutet på jan -09 så var det inga vågor stora vågor under hela veckan vi var där.
Sandra
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|