ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-15, 16:57

Johan Eriksson

Nykomling
Johan Eriksson är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard Frågor om visum, resa in och ut ur thai osv.
Jag och min flickvän ska ner till Thailand i slutet av januari i 6 veckor, 42 dagar, och hade planerat att spendera den mesta tiden nere runt khao lak och krabi. 30 dagar får man ju stanna direkt, men hur blir de egentligen med att åka utom Thailands gränser och komma tillbaka? Jag har sett 2 olika uppgifter, att de går bra 1 gång och då får man 30 nya dagar och att man kan göra 2 svängar och få 15 nya dagar per tur så att säga. Vad gäller? Är ett multientry visum ett måste?

Vi har tänkt oss en sväng till Angkor Wat i slutet av resan men kommer nog behöva ut för att få fler dagar innan vi åker dit så tanken var väl då en tripp till Langkawi, Malaysia om de är 2 resor ut med 15+ dagar per gång...

Tips på härliga platser runt krabi och khao lak mottages gärna också

Tack på förhand!
Senast redigerad av Johan Eriksson den 2009-12-15 klockan 17:00.
Svara med citat

Gammal 2009-12-15, 17:58

Gäst

Standard
Kommer man via landgränsen in i Thailand då får man 15 dagar, flyger man in då får man 30 dagar.

Du kan upprepa detta tills de får nog, vissa gränsstationer har satt en gräns på fyra gånger.

Om ni bor i Stockholm kan ni fixa ett dubbelt turistvisum helt gratis på den Thailands ambassad, det tar runt en vecka. Detta om ni verkligen vill åka till Kambodja.

Om Kambodja bara är ett sätt att ta sig ur landet då kan ni ta ett enkelt turistvisum, täcker mer än väl 42 dagar.
Svara med citat

Gammal 2009-12-15, 18:12

Gäst

Standard
Till Kambodja vill i alla fall jag verkligen

Nu bor vi ju tyvärr inte i Stockholm och enligt deras hemsida skickar dom inget med post! Tur vi har vänner i huvudstaden i så fall. Men gratis? På hemsidan står de att de kostar 200 för ett enkelt inpass, 400 om man ska in i landet 2 gånger och 600 om man ska in 3 gånger?

Hur som helst, ett visum är alltså inget vi behöver om vi inte vill vara på den absolut säkra sidan?
Svara med citat

Gammal 2009-12-16, 05:05

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Till Kambodja vill i alla fall jag verkligen

Nu bor vi ju tyvärr inte i Stockholm och enligt deras hemsida skickar dom inget med post! Tur vi har vänner i huvudstaden i så fall. Men gratis? På hemsidan står de att de kostar 200 för ett enkelt inpass, 400 om man ska in i landet 2 gånger och 600 om man ska in 3 gånger?

Hur som helst, ett visum är alltså inget vi behöver om vi inte vill vara på den absolut säkra sidan?
Det är gratis fram till mars 2010 eller något sådant, du får läsa lite noggrannare.

Om ni planerar er tripp bra, då behövs inget visum.

Ambassaden i Stockholm tar inte emot via post men konsulatet i Göteborg ska visst göra det.
Svara med citat

Gammal 2009-12-17, 21:16

Gäst

Standard
Ni kan söka ett enkelt turistvisum skriftligt på ambassaden i Göteborg. Då får ni stanna i 60 dagar och behöver inte bekymra er om några utresor. Visumet är gratis + porto och rek.
Vill ni ändå ta en tripp till kambodja går det bra, ert visum blir förverkat men ni kan ändå stanna i Thailand i 15 dagar om ni återkommer landvägen från kambodja.
Svara med citat

Gammal 2010-01-05, 20:03

Johan Eriksson

Nykomling
Johan Eriksson är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard
OK, tack för hjälpen

Pga allt som står om att man inte rekomenderas åka till kambodja av olika anledningar samt att den resan hade gjort hela resan väldigt mycke dyrare (totalt 5-6000 kanske) så blev lösningen en tripp till Langkawi med båt, vilket väl ska ge oss dom 15 extra dagar vi behöver antar jag?

Autthaya ska ju vara liknande Angkor Wat så de får duga för denna resa, det finns ju många år i framtiden där man kan besöka Angkor istället
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8