ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-13, 11:39

Cake84

Nykomling
Cake84 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Rykte: 0

Standard Centara Kata beach
4-19 december åker jag och min sambo tillsammans med vår då 1 åriga son till Kata beach i Phuket.
Vi ska bo på Centara Kata beach.

Jag vill mest ha lite tips på hur jag gör resan bra med tanke på min son.
Är det något speciellt jag bör ha med mig?
Hur är det med barnmat och sånt där nere?
finns blöjor och sånt att köpa?

Någon som erfarenhet från hotellet och kata beach?

Vad kan vi tänkas hitta på. Några längre båtutflyter och liknande blir det inte då vi tycker att sonen är för liten. det får bli vid ett senare tillfälle.
Men det måste ju finnas saker vi kan göra i phuket?
Har läst om några stora köpcentrum i Phuket. Hur långt är det från kata beach dit? Kan man åka Tuk tuk eller hur reser man dit i såfall?
Många frågor. Men det är första gången för oss i Thailand så jag har verkligen noll koll.

Hur mycket fickpengar bör man ta med sig?
Hotell och transfer har vi redan betalt, frukost ingår.
Mycket festande blir det inte men någon öl till maten lär det nog bli.

Jag tänker ganska mycket på det där med att pruta. Jag avskyr att pruta, tycker det är hemskt pinsamt. Men vad jag förstår så ska man i princip göra det.

Hur mycket är rimligt att lämna i dricks till exempelvis personal som bär väskor och sånt?

Tips på att göra flyresan så bra som möjligt för min son uppskattas väldigt mycket.

Hoppas någon har något tips att ge mig.
Svara med citat

Gammal 2009-07-14, 09:21

tjorven

Medlem
tjorven är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard kata beach
Centara Kata beach. Är ett mycket bra hotell, med bra läge och omtyckt av gäster på hotellet, barnvänligt.

Barnmat och blöjor finns i de flesta butiker, om inte annat på Big C och Tesco Lotus (ca 3-400 baht enkel resa med taxi)

Angående utflykter så har ni en massa olika varianter dessutom med bilbarnstol på - PhuketKlubben - turer i paradiset -

Fickpengar? beror på vad man skall äta och göra.
En rejäl måltid på en liten lokal restaurang kostar ca 50 Baht
Medan på "svenska" restauranger kanske 3-400 baht

Så fickpengen är mycket beroende på vad och var ni tänker äta och dricka
en flaska öl på lokala ställen ca 40-60 baht

Pruta är ett måste om man handlar på marknader där de givetvis höjer priset för turister.

Dricks till personalen som bär väskor etc. kanske 20 - 40 bath, på restauranger o.dyl räkna på ca 10- 15% på notan.

Hoppas ni får en bra resa

Peter

Gammal 2009-07-14, 11:55

Cake84

Nykomling

Standard
Tack för ditt svar.

Vad är det för barnmat som finns? Vet du det.
Är semper/nestlé varianter som finns här hemma.
Han är lite petig med maten min lilla kille men jag har ett par månader att försöka få honom att äta bättre.

På tal om prutning. Jag inser att jag måste lära mig att våga pruta.
Men hur gör man? Kan du ge mig ett typ exempel på hur det skulle kunna gå till.
Om något exempelvis kostar 300 Baht.
Vad är ett ok pris då?
Svara med citat

Gammal 2009-07-14, 12:25

tjorven

Medlem
tjorven är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Hej

Barnmaten är den samma som där hemma .. (i glasburkar med olika smaker)

Prutningen är ganska enkel om man vet ungefär vad det ska kosta, för att få reda på "sista priset" så gå runt till olika ställen och se hur lågt du kan komma på liknande produkter.

De flesta har en miniräknare som de slår in sitt pris och ger den till dig, då slår du in ditt pris (och ler) och lämnar tillbaka den, Enkelt !

Ps. ofta börjar de på 400- 500 baht, när det egentligen kostar 100.. så prova med lite olika priser hos olika försäljare för att hitta rätt prisnivå

Lycka Till

Peter

Gammal 2009-07-20, 00:21

Gäst

Smile centera kata
Hej!

Vi skall också till detta hotel men vi skall på i en av deras lägenhetsrum. Är det någon som bott i dessa?. Kunde man köpa till frukost på plats?.

mvh

Sara
Svara med citat

Gammal 2009-07-29, 15:54

Gäst

Standard centera kata
Hej igen!

Är det verkligen ingen som har erfarenhet av att bo på centera kata i deras lägenheter inte hotel rum?.
Svara med citat

Gammal 2009-07-29, 19:23

oldie

Globetrotter
oldie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard
Hej!
Har själv ingen erfarenhet av lägenheterna på Centara men det skulle förvåna mig mycket om ni inte kan köpa till frukost. Vill du vara helt säker så skicka ett mail till dom och fråga!

Vi kanske ses i Kata för vi är där ungefär samtidigt (vi stannar dock längre) och bor på Kata Beach Resort. Känner till Kata ganska bra och är säker på att ni kommer att trivas!
Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 13:15

Angelica bergström

Smile
Hejsan,.

Jag och min dotter bodde på detta hotell nu i september.

Jag kan bara säga att det var ett av det bästa hotellen som jag bott på. Vi hade en tvårumslägenhet som var på över 60 kvm.

Hela hotellet består av 3 olika trädgårdar och pooler. Vi bodde vid en trådgård som löper mot den lugna poolen vilket var ganska skönt då man slapp allt skrik och stoj som förekommer vid den stora poolen.

Personalen var mer än trevlig och min dotter blev jätte förälskad i personalen som arbetade på den internationella barnklubben. Att dom inte kunde förstå svenska var inga problem.

Det enda som var lite tråkigt var maten, då den var ganska enformig efter ett tag. Menyn bestod av ca 5 förätter och kanske 10 varmrätter samt 3 efterrätter så därför råder jag er till att gå ut och ät och ta inte något all inclusive paket.

Jag har en massa bilder från hotellet om det är något ni är intresserade av och om ni undrar något mer så är det bara att fråga, så skall jag försöka svara så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar

Angelica Bergström
Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 15:23

Cake84

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Angelica bergström Visa inlägg

Hejsan,.

Jag och min dotter bodde på detta hotell nu i september.

Jag kan bara säga att det var ett av det bästa hotellen som jag bott på. Vi hade en tvårumslägenhet som var på över 60 kvm.

Hela hotellet består av 3 olika trädgårdar och pooler. Vi bodde vid en trådgård som löper mot den lugna poolen vilket var ganska skönt då man slapp allt skrik och stoj som förekommer vid den stora poolen.

Personalen var mer än trevlig och min dotter blev jätte förälskad i personalen som arbetade på den internationella barnklubben. Att dom inte kunde förstå svenska var inga problem.

Det enda som var lite tråkigt var maten, då den var ganska enformig efter ett tag. Menyn bestod av ca 5 förätter och kanske 10 varmrätter samt 3 efterrätter så därför råder jag er till att gå ut och ät och ta inte något all inclusive paket.

Jag har en massa bilder från hotellet om det är något ni är intresserade av och om ni undrar något mer så är det bara att fråga, så skall jag försöka svara så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar

Angelica Bergström

Nej nej, något allinclusive paket har vi inte tagit. Bara frukosten som ingår.
Vad härligt att höra att det är ett bra hotell.
Vi ska bo i ett dubbelrum på markplan, precis vid någon utav poolerna om jag inte minns fel.
Vore jätte roligt att se bilder.
Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 16:06

Gäst

Smile re
Om Ni vill kan jag skicka lite bilder om ni har någon mail d.vs.
Dubbelrummen är oxå väldigt mysiga. Dock vill jag bara varna om att sängarna är oerhört håda så ni är beredda på det i förväg.
Gud vad avundsjuk man är på er som har resan framför er. Själv har man nyss kommit hem och längtar redan tillbaka. Blir bara att börja lägga pengar på hög igen.

I området finns jätte mycket att göra och ni bor väldigt centralt. tar ca 10 min att gå till Kata stranden och en tuk-tuk kostar ca 20 kr. I själva Kata finns allt ni behöver som t.ex. shopping, massageställen och oändligt med matställen. Vill ni istället åka till Kata eller Phuket town kostar detta inte mycket. Att åka till Patong kostar ca 400 bath men inget jag rekomenderar kvällstid med barn .

Om ni är ute efter att bada och sola rekomenderar jag er till att fråga taxichaufförerna efter de lite mindre stränderna med mindre turister och finare stränder än Kata och Karon, även fast dessa är jätte fina kan det ibland kännas lite trångt med alla turister.

Att pruta är något ni måste göra i Thailand, annars kommer ni bli ruinerade. Försäljarna höjer medvetet priset med ca *3 då dom vet att turister ibland glömmer att pruta. När vi åkte var det visserligen lågsäsong men jag hade som vana att dela allt med minst 3 och detta lyckades man med varje gång. Om dom säger nej så börja gå därifrån så springer dom efter och ger med sig.

Vad jag rekomenderar er att göra är att besöka Chalong templet. Det enklaste är att hyra en taxi för en hel dag. Då kör dom er precis vart ni vill och väntar under tiden ni gör era attraktioner. Vi betalade ca 1500 bath för en chaufför för en hel dag.

Mvh
Angelica
Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 22:33

oldie

Globetrotter
oldie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard
.... och alldeles i närheten av Chalongtemplet ligger ett underbart spa som heter Tarntara.
som jag varmt kan rekommendera. Hotellet kan boka för er.

Har varit där två gånger tidigare och betalade för fyra timmars behandling knappa 400:- SEK. Då ingick även manikyr, pedikyr och hårtvätt. Helt underbart. Ska dit igen i november!

Phuket Spa Tarn Tara Spa Day Spa Phuket
Svara med citat

Gammal 2009-10-30, 16:54

Cake84

Nykomling

Standard
Min mailadress är Catarina84_6@hotmail.com
Vore jätte kul att se fler bilder.
Tack för infon.
Jag tror jag har koll på det mesta i nuläget, men annars återkommer jag med frågor.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8