ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-04-25, 05:03

Gäst

Standard taxi från krabi till malaysia
jag ska åka från krabi till kuala lumpur i höst. jag vill helst inte flyga utan skulle vilja ta en taxi till gränsen, gå över gränsen och sedan åka buss/tåg vidare till kuala lumpur. men jag såg på UDs hemsida att man avråder resor till södra thailand och "Ambassaden rekommenderar att resor över den thai-malaysiska landgränsen tills vidare bör undvikas."

varför avråder man det? är det krig i området? finns det nån risk om man som svensk åker taxi genom området? vad kan hända? nån som gjort en liknande resa och kan ge tips?
Svara med citat

Gammal 2009-04-25, 05:49

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

jag ska åka från krabi till kuala lumpur i höst. jag vill helst inte flyga utan skulle vilja ta en taxi till gränsen, gå över gränsen och sedan åka buss/tåg vidare till kuala lumpur. men jag såg på UDs hemsida att man avråder resor till södra thailand och "Ambassaden rekommenderar att resor över den thai-malaysiska landgränsen tills vidare bör undvikas."

varför avråder man det? är det krig i området? finns det nån risk om man som svensk åker taxi genom området? vad kan hända? nån som gjort en liknande resa och kan ge tips?
För att det finns islamiska extremister som skjuter munkar, sätter upp vägbomber, petar ut ögonen på lärare, bränner skolor, skjuter på tåg mm.

Vet inte hur folk tänker, om UD rekommenderar dig att inte vara i området tror du då att det finns någon risk för dig som svensk att råka lilla ut? Svenska UD är oftast ganska försiktiga att sätta ut varningar. Bara att se på oroligheterna i Bangkok, USA, England mm satte genast ut varningar, Sverige gjorde det inte.

Frågan är vad skulle övertyga dig om att inte åka, för jag är helt säker på att du kommer att göra den där resan. UD lär ju inte övertyga dig eftersom du vänder dig till ett anonymt internetforum för att få svar. Vad är det för fel på folk?
Svara med citat

Gammal 2009-04-25, 10:57

Gäst

Standard
att det är olämpligt vistas i området har jag förstått och ifrågasätter inte, vad jag menar är att jag inte kommer uppehålla mig i området bara åka taxi genom, är det nån risk med sån taxiresa?

och sedan förstår jag inte varför UD varnar för själva gränsövergången, är det nått särskilt med den?
Svara med citat

Gammal 2009-04-25, 12:46

Gäst

Standard
Citat:

att det är olämpligt vistas i området har jag förstått och ifrågasätter inte, vad jag menar är att jag inte kommer uppehålla mig i området bara åka taxi genom, är det nån risk med sån taxiresa?

och sedan förstår jag inte varför UD varnar för själva gränsövergången, är det nått särskilt med den?
Vilken del av vägbomber är det du inte förstår?

Åk bara, skit i UD... åk!

Jag är helt säker på att eventuella våldsverkare kommer att kolla ditt pass innan de gör något, de kommer genom sin fyra till sexåriga skola veta om att du är svensk och inte utgör något som helst hot.

Är det bara jag som anser att den här diskussionen är helt otrolig och att personen får skylla sig själv om något händer?
Svara med citat

Gammal 2009-04-25, 12:50

Gäst

Standard
Sveriges ambassad Bangkok - Reseinformation Thailand

Oroligheterna i södra Thailand

Med hänsyn till rådande oroligheter i södra Thailand avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till de fyra provinserna Narathiwat, Yala, Pattani och Songkhla.

Ambassaden rekommenderar att resor över den thai-malaysiska landgränsen tills vidare bör undvikas.

Reserekommendationer

När avråder UD?

UD gör en samlad bedömning av den information som inkommit från vår ambassad och andra källor. Om man kommer fram till att säkerhetsläget har försämrats och blivit så allvarligt att fara för resenärer kan föreligga tas beslut om avrådan.

Det kan vara olika orsaker som ligger till grund för att UD avråder från att resa till ett visst land eller ett visst område. Det kan vara på grund av en krigsliknande situation eller vid bomb- och terroristdåd. Det kan röra sig om länder och områden där allmän osäkerhet råder på grund av stridigheter mellan militär och gerilla.
Svara med citat

Gammal 2009-04-25, 13:35

Gäst

Standard
jag har inte bestämt om jag vill åka, jag vill ha input. tycker UDs varning är lite luddig och därför har jag frågat om något vet mer eller gjort en liknande resa.

UD i många europeiska länder avråder resor till bangkok, men inte svenska UD. så det verkar om varningarna/avrådan kan vara ganska godtyckliga och överdrivna. därav min fråga om södra thailand hur farligt det egentligen är.

du som pratar om islamistiska vådlsverkare, är det av egen erfarenhet eller rena spekulationer?
Svara med citat

Gammal 2009-04-25, 14:20

Gäst

Standard
Citat:

jag har inte bestämt om jag vill åka, jag vill ha input. tycker UDs varning är lite luddig och därför har jag frågat om något vet mer eller gjort en liknande resa.

UD i många europeiska länder avråder resor till bangkok, men inte svenska UD. så det verkar om varningarna/avrådan kan vara ganska godtyckliga och överdrivna. därav min fråga om södra thailand hur farligt det egentligen är.

du som pratar om islamistiska vådlsverkare, är det av egen erfarenhet eller rena spekulationer?
Godtyckliga? Överdrivna? Skämtar du med mig eller? Svenska UD brukar vara det sista att inte rekommendera folk att resa, att kalla detta för godtyckligt och överdrivna råd ter sig idiotiskt.

Antingen kan du tro att UD lottar när de väljer vilka områden de avråder svenska medborgare att åka till eller så kan du tolka det hela som att när UD verkligen säger till då bör man lyssna.

Spekulationer? Om inte UD kan få dig att tänka om vad kan då får dig att tänka om? Bangkok Post? Några anonyma tjommar på nätet? Thailändare? När du inte lyssnar på UD då undrar jag verkligen vem du ska lyssna på.

Luddiga varningar, hur tycker du att UD ska skriva sina varningar? Ovanstående duger ju helt klart inte, två ganska glasklara länkar men lättläst text.

Egen erfarenhet? Du undrar om jag varit i södra Thailand och dragit av lite bomber med polarna Achmet och Noi? Nej jag har inte satt ut vägbomber, dödat munkar, skjutit på tåg, stuckit ut ögonen på lärare eller bränt ner skolor.
Svara med citat

Gammal 2009-04-27, 09:27

Jesla

Medlem
Jesla är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 3

Standard
Citat:

Godtyckliga? Överdrivna? Skämtar du med mig eller? Svenska UD brukar vara det sista att inte rekommendera folk att resa, att kalla detta för godtyckligt och överdrivna råd ter sig idiotiskt.

Antingen kan du tro att UD lottar när de väljer vilka områden de avråder svenska medborgare att åka till eller så kan du tolka det hela som att när UD verkligen säger till då bör man lyssna.

Spekulationer? Om inte UD kan få dig att tänka om vad kan då får dig att tänka om? Bangkok Post? Några anonyma tjommar på nätet? Thailändare? När du inte lyssnar på UD då undrar jag verkligen vem du ska lyssna på.

Luddiga varningar, hur tycker du att UD ska skriva sina varningar? Ovanstående duger ju helt klart inte, två ganska glasklara länkar men lättläst text.

Egen erfarenhet? Du undrar om jag varit i södra Thailand och dragit av lite bomber med polarna Achmet och Noi? Nej jag har inte satt ut vägbomber, dödat munkar, skjutit på tåg, stuckit ut ögonen på lärare eller bränt ner skolor.
Men gud vad du verkar vara sur och aggressiv, herregud, det är väl bara bra att folk ifrågasätter och vågar tänka själva, och inte bara sväljer det som svenska myndigheter skriver på sina hemsidor, rakt av.

TS: Tusentals resenärer, både locals och västerlänningar, framför allt backpackers korsar gränsen själva via landsvägen eller båtvägen och det är inga problem så länge du gör det på VÄSTRA sidan av Thailand, och inte den östra.
Jag åkte själv från Kuala Lumpur till Thailand senast i somras, och jag är en 21årig liten blond tjej och hade INGA problem och skulle rekomendera vem som helst att göra det!
Jag åkte till Perlis i Malaysia, bara några km från den thailändska gränsen, och från Perlis tog jag båt till Langkawi. Från Langkawi tog jag, några dagar senare, en färja till Satun i Thailand, och från Satun kan du ta dig precis vart du vill i Thailand.

Så, regeln för alla backpackers jag träffade som hade åkt via landsvägen eller vattenvägen är att åka in på Thailands västra sida och undvika den östra.
Inga problem, inga farligheter, bara en helt vanlig resa. =)

Från Perlis tar det ca 7 timmar till KL. Färja Perlis - Langkawi tar ca en timme, och färja Langkawi - Satun tar också ungefär en timme.
Svara med citat

Gammal 2009-04-27, 10:19

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Jesla Visa inlägg

Men gud vad du verkar vara sur och aggressiv, herregud, det är väl bara bra att folk ifrågasätter och vågar tänka själva, och inte bara sväljer det som svenska myndigheter skriver på sina hemsidor, rakt av.

TS: Tusentals resenärer, både locals och västerlänningar, framför allt backpackers korsar gränsen själva via landsvägen eller båtvägen och det är inga problem så länge du gör det på VÄSTRA sidan av Thailand, och inte den östra.
Jag åkte själv från Kuala Lumpur till Thailand senast i somras, och jag är en 21årig liten blond tjej och hade INGA problem och skulle rekomendera vem som helst att göra det!
Jag åkte till Perlis i Malaysia, bara några km från den thailändska gränsen, och från Perlis tog jag båt till Langkawi. Från Langkawi tog jag, några dagar senare, en färja till Satun i Thailand, och från Satun kan du ta dig precis vart du vill i Thailand.

Så, regeln för alla backpackers jag träffade som hade åkt via landsvägen eller vattenvägen är att åka in på Thailands västra sida och undvika den östra.
Inga problem, inga farligheter, bara en helt vanlig resa. =)

Från Perlis tar det ca 7 timmar till KL. Färja Perlis - Langkawi tar ca en timme, och färja Langkawi - Satun tar också ungefär en timme.
Finns folk som gått genom många farliga områden, detta gör inte att de är säkra eller att rekommendera. Finns folk som gått genom minfält och klarat sig utan problem, ska dessa personer säga att det inte är någon fara? Enligt ditt tankesätt, ja.

Det säger sig själv att 100% råkar inte ut för något, men om UD rekommenderar, om thailändska regeringen sätter in militär i regionen, om tidningarna rapporterar om överfall en gång i veckan osv osv, då är inte området säkert. När det gäller kritik då bör man välja var man skall ifrågasätta, på något sätt ta reda på fakta ett anonymt Internetforum kanske inte är det bästa stället.

Om man ändå skall bege sig in i ett område som UD inte rekommenderar då bör nästa steg vara att kolla upp vad ens försäkringsbolag säger.

Bomber har inga ögon, spelar ingen roll om är 21, blond och liten. De kollar inte heller pass.

Det är det kul att du garanterar säkerheten, du går helt enkelt emot hela västvärlden. Men då tar du eventuella kostnader som trådskaparen kan få om hon råkar ut för något. Vad är nästa rekommendation du har, en schysst trecking in i gyllene triangeln?
Svara med citat

Gammal 2009-04-27, 10:39

Jesla

Medlem
Jesla är inte uppkopplad

Standard
Jadu, att lyssna på andra resenärer som faktiskt rest i området och har egna erfarenheter av gränsövergångar är väl ganska lämpligt om man ska resa någonstans? Du har stirrat dig blind på en text på UDs hemsida men du verkar ju inte ha samtalat med folk som faktiskt befunnit sig i ovannämnda område.

Som jag sa så sker dagligen massor med gränsövergångar på VÄSTRA sidan av Malaysia/Thailand och jag upplevde det som helt tryggt och ja, jag skulle rekommendera andra att göra samma sak. Den östra sidan är inte att rekommendera ,men saken är den att det knappt GÅR att åka över på östra sidan heller, eftersom även lokalbefolkningen undviker den gränsövergången för att den är relativt osäker.
Men på västra sidan går det massor av buss och båtar och om thailändarna och malayerna själva åker där utan att vara det minsta oroliga, well, det tycker jag talar för sig själv.

Dina argument är fåniga, du säger att jag ska betala för om TS råkar ut för något och att jag garanterat TS säkerthet men exakt var i min text har jag skrivit det? Det jag skriver är mina egna erfarenheter och åsikter, jag har befunnit mig i området, jag har gjort gränsövergången, jag har pratta med andra som gjort gränsövergången och min åsikt är att det inte är några problem och att vem som helst kan göra dne utan problem.

Sen vill jag tillägga att det som står på UDs hemsida äre rekommendationer och inte skrivet i sten. Folk BOR , arbetar och färdas i området du talar om, utan att dö eller bli skjutna eller kidnappade, men de kanske bara missat varningarna på UDs hemsida?
Svara med citat

Gammal 2009-04-27, 11:04

Gäst

Standard
Citat:

Jadu, att lyssna på andra resenärer som faktiskt rest i området och har egna erfarenheter av gränsövergångar är väl ganska lämpligt om man ska resa någonstans? Du har stirrat dig blind på en text på UDs hemsida men du verkar ju inte ha samtalat med folk som faktiskt befunnit sig i ovannämnda område.

Som jag sa så sker dagligen massor med gränsövergångar på VÄSTRA sidan av Malaysia/Thailand och jag upplevde det som helt tryggt och ja, jag skulle rekommendera andra att göra samma sak. Den östra sidan är inte att rekommendera ,men saken är den att det knappt GÅR att åka över på östra sidan heller, eftersom även lokalbefolkningen undviker den gränsövergången för att den är relativt osäker.
Men på västra sidan går det massor av buss och båtar och om thailändarna och malayerna själva åker där utan att vara det minsta oroliga, well, det tycker jag talar för sig själv.

Dina argument är fåniga, du säger att jag ska betala för om TS råkar ut för något och att jag garanterat TS säkerthet men exakt var i min text har jag skrivit det? Det jag skriver är mina egna erfarenheter och åsikter, jag har befunnit mig i området, jag har gjort gränsövergången, jag har pratta med andra som gjort gränsövergången och min åsikt är att det inte är några problem och att vem som helst kan göra dne utan problem.

Sen vill jag tillägga att det som står på UDs hemsida äre rekommendationer och inte skrivet i sten. Folk BOR , arbetar och färdas i området du talar om, utan att dö eller bli skjutna eller kidnappade, men de kanske bara missat varningarna på UDs hemsida?
Såklart det bor folk där, annars skulle det vara svårt att få någon effekt av bomber osv. Det bor även folk i Afghanistan, Irak mm. Detta gör inte att det är bra ställen att åka till, fast folk inte automatiskt dör när det går in på området.

Läs igenom din egna text, se om du garanterar säkerhet i området. I mina ögon gör du detta. Det är INGA problem att färdas där.

Anledningen till att UD rekommenderar är att de inte kan förbjuda. Eller vill du att UD ska börja förbjuda svenska medborgare hur och vart de kan åka?

Gillar att du anser att mina argument är fåniga, jag säger att UD upplever regionen som instabil, jag säger att varje vecka sker något i regionen, allt från bomber till mord, jag säger att man bör lyssna på UD för att de är ganska restriktiva att varna för områden.

Du däremot säger, jag åkte igenom och det bor folk där så det är lugnt!
Svara med citat

Gammal 2009-04-27, 11:22

Jesla

Medlem
Jesla är inte uppkopplad

Standard
Såhär tycker jag: UD kan skriva rekommendationer men de är bara rekommendationer och eftersom jag själv varit i området och inte tyckte det var farligt så skulle jag säga till andra att de också kan åka till. Hur svårt kan det va? När var du själv senast i området? Och på vilket sätt bevakar du de händelser som sker där, med tanke på att du får det att låta som en av de farligaste platserna i hela Asien?
Jag har rest som backpacker i SOA i två omgångar, flera månader varje gång och ena gång helt ensam, och jag har ALDRIG stött på någon backpacker som haft några som helst problem med gränsövergången Thailand/Malaysia, det tycker jag säger mycket om hur läger ligger.

Dock at "alla" medvetna om att man gör gränsövergången på västra sidan av landet, för att det är enklast och smidigast, och vill man sedan ta sig över till östkusten för att besöka t ex Perhentian så gör man det väl inne i Malaysia, t ex via Ipoh.

Nu orkar jag inte skriva mer med dig för jag tycker verkligen inte alls som dig, jag tycker du avråder folk utan att ha några andra erfarenheter eller "källor" än en UD-rekommendation och du verkar ju inte alls bry dig om folks egna upplevelser. Enligt dig är allt farligt och hemskt och jag hoppas jag slipper möta dig på någon resa, fast chansen är nog inte så stor eftersom du verkar vara en riktig charterhjälte som bara tillbringar din tid på en välinhägnad all inclusive-resort.

Jag har inget mer att säga dig, men skriver gärna med andra här i tråden om de har frågor, eller om TS undrar mer om hur man korsar gränsen.
Svara med citat

Gammal 2009-04-27, 12:20

Gäst

Standard
hej, trådskaparen här.

jag vill tacka jesla för dina erfarenheter, det lutar nog åt att det blir en resa ändå. är det nån mer som rest i området?
Svara med citat

Gammal 2009-04-27, 12:31

Gäst

Standard
Citat:

Såhär tycker jag: UD kan skriva rekommendationer men de är bara rekommendationer och eftersom jag själv varit i området och inte tyckte det var farligt så skulle jag säga till andra att de också kan åka till. Hur svårt kan det va? När var du själv senast i området? Och på vilket sätt bevakar du de händelser som sker där, med tanke på att du får det att låta som en av de farligaste platserna i hela Asien?
Jag har rest som backpacker i SOA i två omgångar, flera månader varje gång och ena gång helt ensam, och jag har ALDRIG stött på någon backpacker som haft några som helst problem med gränsövergången Thailand/Malaysia, det tycker jag säger mycket om hur läger ligger.

Dock at "alla" medvetna om att man gör gränsövergången på västra sidan av landet, för att det är enklast och smidigast, och vill man sedan ta sig över till östkusten för att besöka t ex Perhentian så gör man det väl inne i Malaysia, t ex via Ipoh.

Nu orkar jag inte skriva mer med dig för jag tycker verkligen inte alls som dig, jag tycker du avråder folk utan att ha några andra erfarenheter eller "källor" än en UD-rekommendation och du verkar ju inte alls bry dig om folks egna upplevelser. Enligt dig är allt farligt och hemskt och jag hoppas jag slipper möta dig på någon resa, fast chansen är nog inte så stor eftersom du verkar vara en riktig charterhjälte som bara tillbringar din tid på en välinhägnad all inclusive-resort.

Jag har inget mer att säga dig, men skriver gärna med andra här i tråden om de har frågor, eller om TS undrar mer om hur man korsar gränsen.
Nej det är inte världens farligast plats, däremot tävlar den med gyllene triangeln i Thailand på farligaste områdena i landet. Inget av områdena rekommenderar jag någon att åka till. Att folk i regionen skadas regelbundet av gerillan detta anser du inte är nog att undvika området. Du vet föresten om att det finns en gerilla i området? Vet du vad terrorhandlingarna handlar om? Vad kan du egentligen om regionen förutom att du anser att västra sidan är jättesäker och östra är jättefarlig. Om man använder din logik kan du inte varna för östra sidan, du har ju aldrig varit där.

Du har helt fastnat på rekommendationer från UD. Läs noga nu, UD kan inte förbjuda folk att besöka något land, de kan BARA ge rekommendationer. Vilket/vilka ord förstår du inte? Sverige är ett någorlunda fritt land, vi har friheten att själva bestämma vart vi vill resa.

Andra källor än UD, tja bland annat Bangkok Post? Läs den när du är i Thailand, jag gör det dagligen. Egna besök, nej, men jag har inte heller besökt Gaza, men skulle inte säga åt någon att det är "helt okej" där för alla som är i området dör inte, det är inte heller så att alla skadas. Det är helt enkelt ett olämpligt område.

Angående ditt försök att "hoppa på mig".

Tycker det är lite kul att en 21 årig tjej som åkt lite i Asien ska slå sig för bröstet och hävda att alla andra är charterturister. Sen försöka framhäva att backpacking är något som verkligen lär en allt om ett land. Du har ingen aning om mina kunskaper om Thailand eller UD, däremot anser du dig som en fullfjädrad expert för att du passerat en gränsövergång och backpackat lite, ja i mina ögon är 2 resor lite, vad snackar vi totalt 4-5 månader?

Du blir sur och irriterad över att Sverige rekommenderar sina medborgare att undvika området för att det anses som instabilt. Du har ingen aning om vad som egentligen föregår i regionen, utan bygger hela ditt säkerhetstänk på att det bor folk där och du har befunnit dig i regionen under några dagar och då hände minsann inget.

Du kanske bör inse att du är inte bland de 100 första som åkt till sydost Asien, du är inte ens bland de 100 000 första att backpacka i regionen. Du är inte heller bland den första miljonen att åka dit fler gånger osv osv. Helt enkelt, inse att du inte gjort något nytt, kanske bland dina polare men inte ute i stora världen där folk är äldre än 21.
Svara med citat

Gammal 2009-04-27, 13:18

lenita

Medlem
lenita är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 0

Standard
Hej!
Du kan ju ta färjan från Koh Lanta till Langkawi, företaget som kör rutten heter Tigerline. Tyvärr ligger deras sida nere till i höst, men rutten går från Koh Lanta via Koh Mook, Koh Hai, Koh Kradan, Koh Lipe, in till Trang och sedan vidare till Langkawi. Tror att det var något sånt.
Lena
Svara med citat

Gammal 2010-03-02, 11:34

Gäst

Standard Försäkringar
Det som kan vara bra att känna till är att när UD avråder så gäller inte några försäkringar hos de flesta försäkringsbolagen..... bara det skulle göra att jag inte åkte dit.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8