|
|

2009-03-20, 10:39
|
|
|
Charterbolag eller ej?
Hej...
Vi ska åka till Thailand i januari 2010 och undrar vilket charterbolag som är bäst? Det vi känner mest för nu är Fritidsresor? Någon som har erfarenhet av dem?
Blir det annars billigare att boka flyg och hotell själv eller är det ungefär samma som med charter? Är det smidigre med charter?
Det här kommer bli våran första långresa så tips mottages tacksamt...
|
|
|

2009-03-20, 10:51
|
|
|
Charter
Svårt att säga iom att priserna stiger.
Charter är ju som förstagångsresenär bekvämt och bra.
Fritidsresor är ju väl etablerade på plats (det såg vi prov på i tv.....chartersvenskar)
|
|
|

2009-03-20, 11:12
|
|
|
Ok
Kanske smartast att boka nu istället för att vänta eftersom du säger att priserna stiger?
Vill ju inte krångla till det i onödan eftersom vi aldrig varit på en sån här resa förut... Vill ju dessutom åka till två resmål, till exempel Bangkok några dagar + något annat ställe,
|
|
|

2009-03-20, 12:21
|
|
|
Allt beror på hur flexibel du kan vara med din resa.
Inte alls=boka så tidigt som möjligt.
Hur flexibel som helst=bolka så sent som möjligt.
|
|
|

2009-03-20, 15:40
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 0
|
Vi åker numera alltid flygstol med charter. Smidigast, åker direkt från Landvetter till Phuket och slipper reguljärflygets mellanlandningar och planbyten.
Boka boende några nätter hemifrån, se´n kan ni fytta runt lite och pröva olika ställen beroende på hur länge ni skall vara borta.
Fritidsresor, Apollo eller Ving, ingen större skillnad. Solresor verkar struligt med stora förseningar m.m.
Hasse
|
|
|

2009-03-20, 19:05
|
|
|
Reguljärflygens mellanlandningar och planbyte ????????
Visst, Thai byter ju plan i Bangkok, men vad får du på resan innan ??????
Jo, allt vad du vill dricka är gratis, bra mycket bättre sittplats och service !!!!!
|
|
|

2009-03-21, 21:01
|
|
|
Thai flyger inte från gbg så det ända sättet att åka direkt är flygstol med charter.
|
|
|

2009-03-22, 12:11
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Allt beror på hur flexibel du kan vara med din resa.
Inte alls=boka så tidigt som möjligt.
Hur flexibel som helst=bolka så sent som möjligt.
|
Okej, vi är nog rätt så flexibla, vi har däremot ingen större koll på vart vi ska ännu...
Hur är det att hitta boende medans man är där nere?
|
|
|

2009-03-22, 19:04
|
|
|
Boka?
Jag personligen rekommenderar charter som 1:a gångs resenär till Thailand.
Då har ni ett hotell som bas och kan ta det som det faller sig .....utflykter ett par dagar
osv. Det är inte kul att släpa runt på packning i hettan för att leta rum. Kring jul/nyår
kan det ibland vara i stort sätt omöjligt att få rum pga stor efterfrågan.Då blir det en natt här o en natt där o mycket spilltid för att förflytta sig, packa/packa upp osv.
Har ni åkt charter så har ni tid att bilda er egen uppfattning och "reka" till nästa resa.
Hur man är som person ålder,resvana osv spelar ju så stor roll i den här frågan.
Lycka till
|
|
|

2009-03-22, 20:23
|
|
|
Citat:
Jag personligen rekommenderar charter som 1:a gångs resenär till Thailand.
Då har ni ett hotell som bas och kan ta det som det faller sig .....utflykter ett par dagar
osv. Det är inte kul att släpa runt på packning i hettan för att leta rum. Kring jul/nyår
kan det ibland vara i stort sätt omöjligt att få rum pga stor efterfrågan.Då blir det en natt här o en natt där o mycket spilltid för att förflytta sig, packa/packa upp osv.
Har ni åkt charter så har ni tid att bilda er egen uppfattning och "reka" till nästa resa.
Hur man är som person ålder,resvana osv spelar ju så stor roll i den här frågan.
Lycka till
|
Ja, lite så tänkte vi också, känns smidigast med charter med tanke på att vi inte varit i thailand eller annat ställe som ligger så långt bort.
Vi är mer utav fjällvandrartypen om jag säger så =)
|
|
|

2009-03-23, 16:56
|
|
|
Jag och min sambo åkte med Apollo i början av februari i år och vi är riktigt nöjda. Vi valde deras kombinationsresa vilket innebar att vi bodde 11 nätter på Koh Chang och sen 3 nätter i Bangkok. Vi tyckte det va skönt att ha allt klart och vi räknade lite på om vi skulle bokat samma sak själva vid tidpunkten då vi bokade och det skulle inte blivit speciellt mkt billigare. Vi fick nu flyga reguljärt med SAS direkt till Bangkok, inga mellalandningar, eftersom Apollos flygbolag Novair bara flög till Phuket. Vi bodde på ett 3+ hotell på Koh Chang och 3 i Bangkok.
Det fanns flera alternativ på kombinationer om man vill till Bangkok kunde man även välja Hua hin och Koh Samet att kombinera med. Man kunde även välja om man ville ha Bangkok i slutet eller början av resan. Apollo var de enda man kunde välja Bangkok i slutet, vilket gjorde att vi valde dem. Vi bokade ca 11 månader innan vi åkte och då hade vi de flesta valmöjligheterna!
Hoppas informationen var till lite hjälp och trevlig resa!
|
|
|

2009-03-23, 17:13
|
|
|
....
Ja, tack vilken bra info!
Får jag fråga vad resan gick på totalt?
|
|
|

2009-03-23, 19:56
|
|
|
Svar
Hej,
Vår resa gick på totalt 25.300 SEK för två personer. Då ingick flyg tor (all mat och alkoholfridryck och två alkoholhaltiga drycker ingick), alla transfer, hotell med frukost för 14 nätter och avbeställningsskydd. När vi kom hem tittade jag på vad samma resa skulle kosta samma tid nästa år och då skulle den bli ca 4.000 SEK dyrare. Vi tyckte det va ett helt ok pris speciellt eftersom vårt hotell på Koh chang visade sig va riktigt toppen!
Det enda som va lite jobbigt var att man fick åka minibuss i 5h från Bangkok till "hamnen" från vilken man åkte över till Koh Chang. De kör inte speciellt sakta i thailand om man säger så
|
|
|

2009-03-23, 20:40
|
|
|
25.300 för 2 veckor, det var ett jäkla dyrt pris. Så mycket har vi aldrig lyckats göra av med när vi åkt och då i 3 veckor.
|
|
|

2009-03-24, 09:09
|
|
|
Citat:
25.300 för 2 veckor, det var ett jäkla dyrt pris. Så mycket har vi aldrig lyckats göra av med när vi åkt och då i 3 veckor.
|
Är det? Jag hittar bara resor som kostar så och mer än det... det billagaste går just på runt 25 tusen...
|
|
|

2009-03-24, 13:51
|
|
|
Läste på en annan sida att det fanns flygbiljetter med Quantas i Jan/febr. för 5000 sek.
|
|
|

2011-02-14, 19:23
|
Reg.datum: feb 2011
|
Valt Fritidsresor
Hej på er!
Hoppar in här i tråden efter lång tid ser jag men någon av er kanske finns kvar på forumet:-)
Vi har precis bokat till nästa år (2012)..Ja, ni såg rätt...Ute i god tid med andra ord.
I mars åker vi till Khao Lak med Fritidsresor i två veckor.
Oxå första gången vi åker till Thailand och vi har resonerat precis som några av er skrivit i tråden -att det kan var skönt att åka med ett säkert kort första gången och "reka" lite för hur läget är, vad man skulle kunna tänka sig till nästa gång osv.
Vi betalar 53.000:- för två vuxna och två barn (då 6 och 9 år).
Dyrt?? Ja, betydligt dyrare än om man pusslar själv.
Men för oss är det så mkt värt att ha resan smidigt bokad.
Höll på att bli tokig av alla utlandslänkar med bokningsalternativ, kolla upp dessa och deras trovärdighet, regler, betalningar, restider, flygbolag mm.
Vi vill ha ett direktflyg och flyga på så bra tid som möjligt med tanke på barnen...Det fann vi alltså med Fritte!
Vi är supernöjda ...iallafall för denna gången.
Möjligt att vi vågar ta ut svängarna nån annan gång.
|
|
|

2011-02-15, 10:41
|
Reg.datum: feb 2011
|
Resa
Vill bara tala om att jag bokade resa till Thailand 14/2-11 Resan kostade 14690 skr åker den 12/4 från Arlanda direktflyg till Bangkok reser runt till olika platser Chang mai ,Koh Samet,Koh Chang och Bangkok.Inrikes flyg från trat till Bangkok och vidare till Chang mai och åter till Bangkok ingår transfer hotell frukost hem den 6/5 3veckor Vet inte om jag får länka resebyrå vill ni veta så lägg upp er e-postadress
Mvh...Lasse
|
|
|

2011-02-15, 11:53
|
Reg.datum: maj 2009
|
Hej.
Jag åker alltid charter när jag reser. Tycker jag hittat en billig resa med Fritte. Vi åker nu 3 Mars till Karon, ska vara borta 3 veckor. Paketpris med hotell, transfer och mat kostar oss 11 750 kr per person :-)
lillan
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|