|
Tips inför resa med 1-åring i Asien?
|

2009-03-01, 11:12
|
Reg.datum: feb 2009
Rykte: 0
|
Tips inför resa med 1-åring i Asien?
Hej!
Vi funderar på att förlägga lite utav vår föräldraledighet i Asien. Vår dotter kommer att vara cirka 15-16 månader när vi åker. Är det någon som har några tips och idéer om resemål? Både jag och min sambo är ganska resvana och har tidigare kuskat runt lite i Asien, men då utan barn. Så denna gång tänkte vi lämna enkla hyddor med råttor och skumma insekter därhän och kosta på oss bra boende och "lyxigt" levene. Vill att denna resa ska bli roligt och riktigt härlig så det som känns viktigt för oss denna resa är:
- Klimat som en 1-åring klarar av
- Bra sjukvård (hoppas verkligen inte att det kommer att behövas men vi vill vara på säkra sidan)
- Inga farliga sjukdomar
- Barnvänligt
Vi tänker vara borta i cirka 3 månader. Thailand lockar pga att det känns ganska så "säkert" (med tanke på sjukvård, mat m.m.). Men samtidigt skulle det vara kul att se något annat. Någon som har erfarenhet från ex Filippinerna?
Mycket tacksam för tips och idéer!! Det är som sagt första gången vi reser långt med vår dotter. Även tips inför flygresan välkomnas!
/Bubbel
|
|
|

2009-03-02, 02:16
|
|
|
Klimat som en ettåring klarar? Alaska? Nya Guinea? Thailand? Sverige? Italien? Egypten? I alla dessa områden hittar du ettåringar.
Bra sjukvård finns på alla större orter, oftast större internationella sjukhus. Bättre sjukvård än i Sverige.
Inga farliga sjukdomar. Fågelinfluensan dyker upp lite här och var, då och då sen finns allt annat och lite till.
Barnvänligt. På alla bebodda orter finns vilda hundar, de finare områdena rensar ut hundarna men annars finns de överallt. Skulle aldrig låta min unge ränna omkring så att hundarna kommer åt barnet eller barnet kommer åt hunden.
Du får ursäkta men dina fyra frågor är lite konstiga, speciellt om du varit i Asien förut.
Om jag skulle spendera en längre tid i Thailand då faller mitt val på Bangkok eller någon annan större stad. Många som flyttar till Thailand tror att de kommer spendera majoriteten av tiden på stranden, oftast blir det några gånger i början och sen lockar allt annat. Med Bangkok (eller en annan större stad) ger ett bra utbud när det gäller allt, vill man bada då åker man iväg över en weekend eller går till ett hotell med pool och betalar någon skitsumma för att få nyttja poolen.
Man behöver inte bo mitt i centrum utan det går att hyra en villa med trädgård i någon förort för 10 000 b och uppåt per månad. El ingår oftast inte.
Om man är ute efter västerländsk standard då rekommenderas Singapore. Låg brottslighet, alla pratar engelska, allt finns och landet fungerar i stora drag som vilket land som helst i västvärlden. Dock dyrare, men trygghet kostar som överallt annars i världen.
|
|
|

2009-03-02, 10:21
|
|
|
Resa med 1-åring
Hej
Jag har själv ingen erfarenhet av att resa med så små barn till Asien, min yngsta var 4 år första gången vi var där och det var inga problem.
Man jag rekommenderar dig att läsa resedagböcker på minTur.se - av resenärer, för resenärer. Där skriver många om detta. Skickar med en länk till en av dessa dagböcker.
Texter i resdagboken Thaimout i Thailand
Det är kul att läsa hur andra har det på sina resor och glädjas med dem och längta tillbaka själv.
//AnnaE
|
|
|

2009-03-02, 11:02
|
|
|
Bra tips!
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaE
Hej
Jag har själv ingen erfarenhet av att resa med så små barn till Asien, min yngsta var 4 år första gången vi var där och det var inga problem.
Man jag rekommenderar dig att läsa resedagböcker på minTur.se - av resenärer, för resenärer. Där skriver många om detta. Skickar med en länk till en av dessa dagböcker.
Texter i resdagboken Thaimout i Thailand
Det är kul att läsa hur andra har det på sina resor och glädjas med dem och längta tillbaka själv.
//AnnaE
|
Tack för jättebra tips! Ska ta och kolla in resdagböckerna. Hade faktiskt inte tänkt på det innan du skrev.
|
|
|

2009-03-02, 11:11
|
Reg.datum: feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Klimat som en ettåring klarar? Alaska? Nya Guinea? Thailand? Sverige? Italien? Egypten? I alla dessa områden hittar du ettåringar.
Bra sjukvård finns på alla större orter, oftast större internationella sjukhus. Bättre sjukvård än i Sverige.
Inga farliga sjukdomar. Fågelinfluensan dyker upp lite här och var, då och då sen finns allt annat och lite till.
Barnvänligt. På alla bebodda orter finns vilda hundar, de finare områdena rensar ut hundarna men annars finns de överallt. Skulle aldrig låta min unge ränna omkring så att hundarna kommer åt barnet eller barnet kommer åt hunden.
Du får ursäkta men dina fyra frågor är lite konstiga, speciellt om du varit i Asien förut.
Om jag skulle spendera en längre tid i Thailand då faller mitt val på Bangkok eller någon annan större stad. Många som flyttar till Thailand tror att de kommer spendera majoriteten av tiden på stranden, oftast blir det några gånger i början och sen lockar allt annat. Med Bangkok (eller en annan större stad) ger ett bra utbud när det gäller allt, vill man bada då åker man iväg över en weekend eller går till ett hotell med pool och betalar någon skitsumma för att få nyttja poolen.
Man behöver inte bo mitt i centrum utan det går att hyra en villa med trädgård i någon förort för 10 000 b och uppåt per månad. El ingår oftast inte.
Om man är ute efter västerländsk standard då rekommenderas Singapore. Låg brottslighet, alla pratar engelska, allt finns och landet fungerar i stora drag som vilket land som helst i västvärlden. Dock dyrare, men trygghet kostar som överallt annars i världen.
|
Sorry om mina frågor är konstiga. Tycker själv de är ganska så befogade. Men tack för att du tog dig tid att svara. Känner inte att jag måste förklara mina frågor ytterligare, utan ni som anser att de är värda att svara på och förstår vad jag menar är mycket välkomna att komma med tips! Anna E - som sagt tack för tipsen om resdagböckerna!!
|
|
|

2009-03-08, 20:50
|
|
|
Vi har varit både i Patong (lillasyster 6 månader, storebror 6 år) och Khao Lak (lillasyster 1,5 år och storebror 7 år) med småbarn i november/december.
Patong var helt ok om man bor på rätt sida (mot Karon). Mycket att titta på för liten i vagnen och underbara människor.
I Khao Lak var det betydligt bättre strand där barnen kunde springa fritt på ett helt annat sätt än i Patong och det är ju en viktig bit. I Khao Lak blev vår dotter sjuk med feber i 10 dagar så vi fick till slut åka till sjukhuset i Phuket Town. Supertrevliga läkare som pratar perfekt engelska. Läkemedel som verkar direkt och rena fina sjukhus. Jag har 100% förtroende för sjukvården. Även läkaren i Khao Lak pratade perfekt engelska och hjälpte till med transport till och från sjukhuset + tolk till taxichauffören.
Ta med alvedon och ipren på "sup" och ta med mycket. Det finns inte i Thailand. All medicin är orallösning. Vår dotter gillade inte saften som finns i Thailand så det tänker jag ta med svensk nästa gång. Man får ju lätt panik när de har feber och inte vill dricka...
Ett annat råd är en rejäl vagn, ej paraplysulky. Mycket gupp, nivåskillnader mm och det är bra med en riktig vagn till middagsvilan.
|
|
|

2009-03-09, 00:33
|
|
|
Varför så långt?
Hej!
Varför resa med så små barn ända till Asien ( kan väl ändock inte vara för barnets skull)
Lååång flygresa,annan bakterieflora och alldeles för hett för svenska småbarn enligt min åsikt. Vad har egentligen barnet för utbyte av detta "miljöombyte" undrade vi många ggr. när vi såg överhettade småbarn och svettiga föräldrar i Thailand! Landet är väl knappast vagnvänligt heller ,men föräldrar sågs släpande på vagnar i sand,trängsel o avgaser.Inga Thai
använder vagn(månntro varför)
Finns trevliga resmål på närmare håll och barn uppskattar nog Asien vid högre ålder bättre.
Har rest med barnen men sparade Thailand till 12-års åldern,även då tyckte de att flyg- resan var jättejobbig !
Hälsn./ T.O.
|
|
|

2009-08-26, 18:31
|
|
|
varför inte?
T.O du måste ju vara den tråkigaste jag har hört på! "flyg resan va jätte jobbig" "bakterieflora" "för varmt" va det något med din resa som va bra?
|
|
|

2009-08-26, 18:49
|
Reg.datum: aug 2009
|
Stad
Någon större stad är antagligen det klokaste alternativet.
|
|
|

2010-06-09, 00:05
|
Reg.datum: jun 2007
|
Det finns väl ingen resa som är till för BARNETS skull när det är så litet, oavsett om det är i Europa eller Asien. Men oftast så mår barn väldigt bra av det i alla fall med två närvarande föräldrar under en längre period än bara helger och kvällar. Dessutom är man oftast mer avslappnad och glad och slipper vardagen med allt vad det innebär (städ, disk, handling etc). Så visst mår barnen väldigt bra utbyte av det. Sen om det är i Thailand eller hemma i Svedala är ointressant men det är lättare att ha semester utomlands.
Om man åker på hösten och vintern så finns inte så mkt att tillgå. Åker hellre till Thailand med deras bakterieflora än exempelvis Egypten där nästan varenda en jag känner som vart där, blivit ordentligt magsjuka. Sen är tråkiga Grand Canaria kvar och det är ju lika dyrt att vara där som att åka i thailand (inte mkt skillnad).
Tycker tyvärr inte att det finns så många alternativ om man vill komma iväg någostans under vinterhalvåret. Men tipsa gärna!!!!
QUOTE=T.O.;92982]Hej!
Varför resa med så små barn ända till Asien ( kan väl ändock inte vara för barnets skull)
Lååång flygresa,annan bakterieflora och alldeles för hett för svenska småbarn enligt min åsikt. Vad har egentligen barnet för utbyte av detta "miljöombyte" undrade vi många ggr. när vi såg överhettade småbarn och svettiga föräldrar i Thailand! Landet är väl knappast vagnvänligt heller ,men föräldrar sågs släpande på vagnar i sand,trängsel o avgaser.Inga Thai
använder vagn(månntro varför)
Finns trevliga resmål på närmare håll och barn uppskattar nog Asien vid högre ålder bättre.
Har rest med barnen men sparade Thailand till 12-års åldern,även då tyckte de att flyg- resan var jättejobbig !
Hälsn./ T.O.[/quote]
|
|
|

2010-07-03, 01:53
|
|
|
jag minns när jag var liten och satt i vagn i bangkok
ingenting jag rekomenderar. alldeles för mycket avgaser och sådant
|
|
|

2011-01-25, 15:02
|
|
|
Jag har vart i Asien ggr flera och har både mött folk som reser med barn och rest ihop med folk som reser med barn, och det har aldrig vart några problem. Det som är viktigt med barn(och vuxna för det delen också) är vätska, saltbalans och föda vid resa i varma länder.
Jag och min sambo planerar en resa till Thailand och närliggande länder hösten 2011, och vi väljer att resa på hösten eftersom det är lågsäsong/regnsäsong och inte lika mycket sol samt att det är lite svalare än under vintern/våren.
Vår dotter kommer fylla 1 under resan, så de flesta förstår att vår dotter inte kommer ha jätte mycket att komma ihåg från denna resan, dvs resan är för oss. Jag är en van "Backpacker" och har tillbringat mycket tid i Asien innan, samt att min bästa kompis bor i Bangkok och pratar flytande Thai vilket inte gör det svårare för oss väl i Thailand.
Vi kommer ha med Vagn(Bugaboo cameleon), bärryggsäck och en stor(Berghaus Vulcan) ryggsäck för våra kläder och saker. Visst kommer vi inte kunna resa som jag gjort utan barn, men fortfarande kommer vi kunna röra oss fritt. Precis som någon sa innan i tråden kommer vi hoppa de absolut billigaste Guesthouse'n med lägst standard, men vi behöver inte ta de absolut dyraste rummen bara för att man tror det är bättre. Vi kommer resa och ha en bra standard, men inte lyxstandard. Pool är ett plus, men inget vi kommer leta efter. Oftast kan man betala ett hotell för att använda deras pol.
|
|
|

2011-02-04, 08:21
|
|
|
Jag har rest med min dotter kors och tvärs långt och kort i världen sedan hon var 9 månader och flygresan eller klimatet har aldrig varit ett problem. Hon har sovit som en klubbad säl under långflygningarna. Små barnen har den fördelen att de kan kura ihop på ett flygsäte som en hudnvalp.
Ett tips dock - ta med allahanda små leksaker, färgrkritor, papper vad du än kommer på. Har sett många föräldrar åka med sina barn och de har inte haft vett att packa med pyssel till barnen. Jag har genom åren lånat ofta våra leksaksgrejer till andra barn på flyget, båtutflykten, långa bussresan... you name it!
|
|
|

2011-02-04, 14:28
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 3
|
Det enda jag hört och läst om Asien vad gäller sjukvård är att Kambodja inte har allt för bra sjukvård, där rekommenderas man ha en reseförsäkring som ger dig möjligheten att få medivac till Vietnam eller Thailand. Thailand har dock vad jag förstår väldigt bra sjukvård, i alla fall om man har slanten =}
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|