|
|

2008-11-27, 14:30
|
|
|
Dollar eller euro
Jag undrar vilket som är bäst att ta med för att växla till inhemsk valuta i Thailand, dollar eller euro?
|
|
|

2008-11-27, 18:42
|
|
|
Du ska alltså först växla till dollar/euro för att sedan växla till THB?
Varje gång du växlar, då förlorar du, så först tar du en förlust på första växlingen och sen en förlust på andra växlingen.
Någon genial tanke bakom din plan?
Det är 2008, det går att växla SEK-THB.
|
|
|

2008-11-28, 10:48
|
|
|
Jag är inte helt tappad bakom en vagn. Det är klart jag vet att man kan växla från SEK till THB. Men nu är det så att vi har en del dollar hemma från en resa där man inte kunde växla från SEK till den inhemska valutan, men även en del Euro från en annan resa. Då undrar jag om det är någon mening med att ta med det ena eller det andra och vilket som i så fall är bäst. Eftersom jag inte varit i Thailand så vet jag inte hur det fungerar där, det är därför jag frågar. Jag hoppas på en seriös upplysning från någon som vet.
|
|
|

2008-11-28, 13:32
|
|
|
Med tanke på frågan så undrar jag om inte den där vagnen finns där framme.
Vad som är bäst för att växla till lokal valuta, dollars eller euro... tja vad tror du?
Eller undrar du om Thailand har någon bonus om man växlar in Euro istället för Dollar? Då är svaret nej, när du växlar in på en bank eller växlingskontor, då används internationella kurser samt eventuella pålägg. Precis som i Sverige och övriga världen, får du sämre kurs om du växlar in på ett hotell osv.
Thailand fungerar precis som Sverige när det gäller valutor.
|
|
|

2008-11-28, 14:49
|
|
|
Jag har varit i länder där dollarn är väldigt attraktiv och där det definitivt lönar sig att växla med dollar, så min fråga är inte helt tagen ur luften. Jag känner fortfarande inte till hur det förhåller sig i Thailand och det verkar inte som jag kan få något vettigt svar heller.....
|
|
|

2008-11-30, 19:59
|
|
|
Lika
skulle tro att det är ungefär samma att växla svensk krona som dollar, just nu.
men har hört från en vän att euron inte är värd ett piss i vissa områden.
ta med så du har i olika valörer.
ca 10.000 svenska
1000 dollar
800 e
då vet du att ni klarar er.
hur länge ska ni vara borta?
vart ska ni bo?
GÄST SOM TIDIGARE SVARAT ÄR SÄKERT BARA AVUNDSJUK PÅ OSS SOM KAN RESA,
|
|
|

2008-12-01, 01:09
|
|
|
Gäst som rest en hel del i Asien tar aldrig med sig några pengar utan kör med bankomatuttag, skaffa ett ICA kort då slipper du bära större mängder kontanter... men det visste du ju redan... uttagen sker till en helt okej kurs samt att de inte kostar något. Ja just de ja, det här visste du ju redan.
Påståendet om att Euro inte skulle vara värt ett piss i vissa områden är lite konstigt, det är inte så att det råder brist på banker i Thailand och mig veterligen har de alla samma växlingskurs. Men väljer man att växla på hotell eller i affärer då förtjänar man en taskig kurs.
Att slänga fram avund så fort någon inte håller med dig eller du inte gillar en persons svar är lite mycket tonårsmentalitet.
|
|
|

2008-12-01, 17:01
|
|
|
Tack "Skön är jag" för ett sakligt och trevligt svar. Vi växlar till THB här hemma och tar med och sen tar vi med oss våra "överblivna" dollar och euro, så får vi väl se när vi väl är på plats vad som är lämpligast. På några av våra tidigare resmål har vi blivit varnade för att ta ut pengar i bankomater, så det vill jag helst undvika att göra. Det är väl bäst att tillägga, utifall vår vän "Gäst" läser det här, att jag förstår att riskerna med bankomater är olika på olika platser i världen, men jag har aldrig varit pigg på att ta ut pengar på det sättet utomlands och har blivit mer och mer sparsam med att göra det även här hemma i Sverige. Vi har rest en del i olika delar av världen, även i Asien, men kan absolut inte påstå att vi vet hur det förhåller sig på alla platser. Det kan till och med vara så att två personer kan ha helt olika erfarenheter och uppfattningar om exakt samma plats.
Hursomhelst, vi ska åka till Khao Lak och vara borta i två veckor. Det ska bli underbart, hoppas jag. Vi har i alla fall bara goda vitsord med oss av Thailand i bagaget.
|
|
|

2008-12-02, 11:15
|
|
|
Skimmningrisken (det heter väl skimmning?) är i mina ögon lägre chans i Thailand än i de större städerna i Sverige. Svenskars misstro mot utlandet är fascinerande.
Själv har jag rest i en hel del länder i Asien och alltid använt bankomat, att gå omkring med större belopp eller att förvara större belopp på hotell ger mig bara huvudvärk/oro. Sen är det självklart att man kollar in bankomaten lite extra, både i Sverige och Thailand. Fördelen i mer Internationella länder som Thailand, Singapore osv är att vissa bankomater har folk runt omkring sig hela tiden, detta gör att de för mig känns säkrare. Att någon skulle ställa sig och mixtra med en bankomat när det finns folk runt omkring, är inte så stor.
Att förvara pengar på rummet i värdeskåp är något som jag anser är överskattat, universal koder och dylikt finns ute för de flesta elektroniska skåp och nycklar är inte direkt svårt att kopiera.
Angående seriöst och sakligt svar, du har fått exakt de svar du förtjänat med tanke på dina frågor, att du sedan vill vända detta till att andra är ironiska/elaka säger mer om dig än andra.
Ta en titt på din första fråga och sedan dina förklaringar, dags att växa upp och inse att du inte började den här tråden på bästa sätt, för att sedan i alla inlägg påpeka att svar som inte passar dig är oseriösa och otrevliga.
|
|
|

2008-12-09, 22:53
|
|
|
Konstigt bemötande
Första gången jag är inne på detta forum. Inget trevligt bemötande dom får som frågar.
Men besservisser-typer finns väl överallt. Personen som frågade om euro, dollar borde kunna få ett vettigt svar. Jag sökter fortss info via andra sidor. Ha det.
|
|
|

2008-12-10, 08:02
|
|
|
1: En person frågar om det är bäst att växla in till euro eller dollars för att semestra i Thailand, det finns inget annat sätt att tolka första frågan.
2: Får svar att det är korkat att växla in till euro eller dollars för det går att växla sek för att få thb.
3: Personen förklarar då att hon minsann inte är helt korkad utan sitter på en massa dollars och euro och undrar vad hon skall ta med sig, samtidigt förklarar personen att svaret hon fick på sin första briljanta fråga var dåligt och oseriöst.
4: Hon får svaret att det inte spelar någon roll, det fungerar precis som i Sverige.
5: Frågeställaren vill nu förklara att hon minsann rest förut och då har dollars fungerat bättre när det gäller växling. Samtidigt som hon inte är nöjd med det helt korrekta svaret att det fungerar precis som i Sverige.
6: Nu hoppar någon käck person in och föreslår att hon kan ta med sig lite av varje och växla på plats, samtidigt som personen hävdar att euro inte skulle vara värt ett piss på vissa platser i Thailand.
7: Den käcka personen får det förklarat att vissa hotell kan köra med helt egna kurser men att de större bankerna som finns i hela Thailand behandlar all valuta på samma sätt som i Sverige. Här ges även tipset att köra med ICA kort, troligen det bästa sättet för en svensk att hantera pengar i Thailand.
8: Den första frågeställaren tackar för den käcka personens svar, som då egentligen inte var något svar. Samtidigt passar hon på att påpeka att bankomater inte är pålitliga i utlandet. Samtidigt påpekas det igen att man minsann rest förut.
9: Får en förklaring att bankomaterna i Sverige är troligen mer utsatta än i Thailand samtidigt tipsar om att säkerhetsskåpen i Thailand inte behöver vara så säkra bara för att de heter säkerhetsskåp/kassaskåp.
10: En gäst kommer in och påpekar att man får ett otrevligt bemötande.
Ovan är väl lite snabbt vad som sagts.
Om vi tittar på tråden så får frågeställaren ett helt korrekt svar i punkt 4. Det fungerar precis som i Sverige.
Nivån lades redan i grundfrågan, personen förutsatte att andra skulle veta hur hon hade tänkt och skulle därigenom ha ställt frågor hur hon menade. Men kan ni andra tolka första frågan som något annat än att hon ville växla till euro eller dollar för att sedan i landet växla till den lokala valutan?
Att frågeställaren sedan har valt att med en dåres envishet ignorerat korrekta svar och kallat dem oseriösa är fascinerande.
|
|
|

2008-12-10, 14:06
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Jag håller helt med Gäst, den första frågan var konstigt ställd, och jag tycker svaren som Gäst gav var helt riktiga.
I Thailand finns det växlingskontor precis överallt, mer eller mindre seriösa, och med olika kurser, men huruvida man växlar in Euro eller USD spelar ingen roll.
Att folk kan vara så rädda för att ta ut i bankomater utomlands... Personligen tycker jag det känns säkrare att ta ut pengar lite då och då från ATM's medan man reser, för då slösar man inte lika mycket som om man skulle gå runt med hela reskassan, plus att om man skulle bli rånad/tappa plånboken så blir man bara av med lite pengar istället för mycket.
|
|
|

2009-02-10, 11:11
|
|
|
Pia Lisa har rätt
Det är som Pia Lisa skriver att man förr kunde växla till mycket bättre kurser på gatan om man hade dollar. Så gick det till i BKK för tio år sedan.
Sedan var väl inte Pialisas fråga särskilt detaljerad från början men Gäst antog att hon var dum i huvudet och det var elakt och nedsättande.
|
|
|

2009-02-10, 14:25
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Det är som Pia Lisa skriver att man förr kunde växla till mycket bättre kurser på gatan om man hade dollar. Så gick det till i BKK för tio år sedan.
Sedan var väl inte Pialisas fråga särskilt detaljerad från början men Gäst antog att hon var dum i huvudet och det var elakt och nedsättande.
|
Om Pia Lisa skall ha rätt med sin fråga då skall hon resa med tidsmaskin, gäst, dvs jag, hade ingen aning om att Pia Lisa skulle dra med en tidsmaskin. Men självklart skulle jag ha insett att hon hade en till förfogande.
Jag antog självklart att hon skulle åka i nutid, då det inte existerar någon "svartväxling" på gatorna, nutid då det lönar sig att betala med kort. Växling funkar lika bra med sek som dollars eller euro.
Att mina svar skulle ha varit elaka och nedsättande är en ren tolkningsfråga, varenda svar har svar gets efter de förutsättningarna som frågeställaren har bestämt. Att hon sedan anser att man skall inse hur det egentligen ligger till fast frågorna säger något helt annat, säger mer om Pia Lisa än mig.
|
|
|

2009-10-01, 12:36
|
|
|
Dollar.
Utan tvekan. Ta med dollar. Helt överlägset. Jag bor i Thailand. End of story.
|
|
|

2009-11-11, 15:57
|
|
|
UHM
tycker inte denna fråga e något speciell. När jag va i Etiopien va det mycket bättre att bara gå till en marknad eller kiosk o växla usd på black market som det kallas där, dem gav ganska mkt mer mot stora valörer, dvs 100usd. Ska till Thailand tar med mig 500usd och 20'000 TBh som sedan öppnar jag ett konto där och för över pengar, känns säkrare att använda atm kort som man får från banken, tar med mig kreditkortet men känns inte säkert att ha det med sig, man vet aldrig vad som händer och usd/resecheckar känns säkrare.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|