ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-08-12, 09:17

Siri

Nykomling
Siri är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Smile Koh Kho Khao - många frågor!!!
Vi tänker boka Koh Kho Kaho i januari, 2 vuxna och 4 tonåringar. Verkar vara underbar ö. Har varit i Khao Lak tidigare ( före tsunamin). Finns det någon shopping och/eller fler restauranger än vad som erbjuds av hotellen? Är det lätt och billigt att ta sig till Khao Lak och Phuket om man vill shoppa någon dag? Tar gärna emot hotellrekommendationer och andra tips!
Svara med citat

Gammal 2008-08-12, 13:59

Gäst

Standard Koh kho khao
Citat:
Ursprungligen postat av Siri Visa inlägg

Vi tänker boka Koh Kho Kaho i januari, 2 vuxna och 4 tonåringar. Verkar vara underbar ö. Har varit i Khao Lak tidigare ( före tsunamin). Finns det någon shopping och/eller fler restauranger än vad som erbjuds av hotellen? Är det lätt och billigt att ta sig till Khao Lak och Phuket om man vill shoppa någon dag? Tar gärna emot hotellrekommendationer och andra tips!
Hej!
Vi var på koh kho khao resort för 2 år sedan!Tycker inte att det var en ö man vill vara på mer än högst 3-4 nätter.
Ingen shopping alls,vi kunde äta på hotellet eller välja grann hotellet.Sedan fanns det nått mer hotell längre bort på stranden.
Vi älskar att snorkla det gick inte alls, vi badade i hotell poolen under dom 4 dagarna vi var där.Vi bodde i en bungalow precis vi strand kanten den var underbar
Svara med citat

Gammal 2008-09-09, 09:58

Rasmus1128

Nykomling
Rasmus1128 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Jag var där för 1,5 år sen. Jag åker nog inte tillbaka, skulle inte vilja vara där mer än några dar. Visst är det fint men det finns inte alls mycket att se. Vi tog oss runt med moppe och såg oss omkring, men nja inte två veckor. Men alla är ju olika, det kanske beror på vart man bor. Skulle hellre bo i khao lak och ta en dagstur med moppe dit!
Svara med citat

Gammal 2008-11-02, 18:05

nissen

Nykomling
nissen är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Siri Visa inlägg

Andra gången vi åker till KKK iår. Ön är inte stor men du får total avkoppling, kanske lite "jobbigt" för 4 tonåringar dock
Man kan hyra moppe men själva ön kör man ju snart över finns ett par/tre (fanns iaf ifjol) små ställen som serverar riktigt god och billig mat, nere vid färjeläget. Annars kan det bli lite enformigt med endast hotellens utbud. Vi bodde/bor på KKK Island Beach Resort - KALAS!!
Kan köra moppe in till Khao Lak och man kan hyra taxi till vart man vill åka, kostar inte stora slantar. Staden Takuapa ligger nära till.
Svara med citat

Gammal 2008-12-08, 23:20

Gäst

Standard Koh Kho Khao
Jag ska åka den 1:e Januari till KKK. Vi är två vuxna samt två barn 10 år samt 13 år.
Varför går det inte att snorkla ?
Visst kan man göra utflykter från KKK resort ? Jag har hört att det är från detta hotell de flesta utflykter går ? Stämmer det ?
Svara med citat

Gammal 2009-02-26, 12:38

Buzpojken

Nykomling
Buzpojken är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Standard
Nu åker vi snart!!! Den 10 mars åker jag och tjejen till KKK och KKK Resort. Jag har några frågor.

Finns några alternativa restauranger i närheten av hotellet?
Hur smidigt är det att själv ta sig till Khao Lak?
Hur är kostnadsnivån på hotellet? Typ middag, drinkar och vad finns i supermarketen?
Vad rekommenderas att se och göra på ön?

Tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2009-02-26, 15:48

Gäst

Standard
Vad kul! Vis kall ochså dit åker 7 mars, två veckor med en 5-åring.
Svara med citat

Gammal 2009-02-27, 16:39

Buzpojken

Nykomling

Standard
Roligt, hör av er så tar vi en drink vid polen!
Svara med citat

Gammal 2009-08-26, 10:33

JennyH

Nykomling
JennyH är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Standard
Till "Buzpojken".

Skulle vilja veta vad du och din tjej tyckte om KKK? Jag och min kille ska dit i mars. Tyckte ni om ön? /Jenny
Svara med citat

Gammal 2009-08-26, 11:10

Buzpojken

Nykomling

Standard
Det var jättemysigt, fast vi var väldigt glada att vi inte var där hela två veckor. Vi är ganska sociala och utåtriktade människor och vi upplevde det som att de flesta i vår ålder höll sig för sig själva. Vi umgicks mest med barnfamiljer eller pensionärspar faktikst, när vi inte bara var för oss själva.

Ön är jättevacker och jag rekommenderar att hyra moppe och åka runt den. En trip till Khao-Lak är också att rekommendera, finns en del fina vattenfall uppåt bergen.

Vi tyckte att prisnivån på ön var relativt låg, men framförallt var servicen oklanderlig.

Hoppas ni får en bra resa. Hör av er om det är något särskilt ni undrar över.
Svara med citat

Gammal 2009-08-28, 11:07

JennyH

Nykomling
JennyH är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Standard
Tack för ditt svar! Vi är nog ganska lugna människor som trivs med att bara strosa omkring på stranden så det blir nog en bra plats för oss. :-)
Eftersom vi mest åker dit för sol och bad så undrar jag, vad tyckte ni om stranden och vattnet? Har läst lite både och.
Svara med citat

Gammal 2009-09-07, 18:25

Gäst

Thumbs up Svar till Jenny H, Koh Kho Khao, mars 2010
Om ni besöker Kho Koh Khao i mars behöver ni inte bekymra er om någon trängsel, varken på stranden eller vid poolen, restaurangerna eller vägarna.

Min man och jag (vi är 50++) bodde på Tacola Resort 3 veckor mars i år (2009) och för det mesta var vi helt ensamma i poolen och havet. Tacola hade då 104 rum/bungalows varav ca 20 var uthyrda. Det var alltså väldigt få gäster på anläggningen och vi slapp skrikande och stimmande barn i poolen och till frukost. MYCKET avkopplande var det, men en sådan semester passar ju inte alla människor. Detta är ingen ö för dem som vill ha lite fart och fläkt eller håll-i-gång.

I mars regnar och åskar det också nästan varje dag. Inga långa stunder men någon timme varje eftermiddag får man räkna med.

Maten i byn, alltså längs vägen som löper från hamnen och norrut är bra på de flesta ställena. Man har ännu inte några hojtande inkastare som står och tjoar för att dra till sig uppmärksamheten, utan man kan lugnt gå runt och läsa menyerna. Vår favorit blev Chili. Suverän mat och en service som var outstanding! Restaurangen längst upp i norr var inte speciellt bra, men det är ju den enda som finns där och är man törstig så duger den.

Hyra moppe var billigt och ett utmärkt sätt att ta sig runt för att se sig om. Kör av på lite småvägar. Med någorlunda lokalsinne och med någon halvbra karta klarar man detta lätt. Vi såg bl a en varan på ca 1 meter när vi var ute och körde på en av småvägarna. Det finns också en marknad ungefär mitt på ön, längs stora vägen. Ett par gånger i veckan kan man "göra fynd" där. Man kan hyra moppe billigare i byn än på hotellen och bor man lite längre bort är det all idé att hyra moppe på veckobasis. Fast det är glest med vägbelysningen. Den slutar vid Tacola Resort ungefär. Därefter är det totalmörker. Men de få bilar som finns kör ganska långsamt och försiktigt.

Tvättservicen i byn kostade knappt 3 SEK per plagg vare sig det var en t-shirt eller ett par jeans. Snabb och bra service. Med det priset finns ingen anledning att inte tvätta alla kläderna innan man åker hem. Det var värt varenda krona att slippa ställa sig i tvättstugan vid hemkomsten kan jag tillägga.

Vi lät också sy upp lite kläder hos byns enda skräddare. De talar utmärkt engelska och håller man dem bara i "örat" och ser till att man får kläderna som man vill ha dem så är det bra. Och se till att ha gott om tid för många provningar. Spar inte detta till sista dagarna för då är risken överhängande att man kommer hem med kläder som inte passar.

Stranden är härligt öde och mjukt "sandig". Beroende på vinden finns maneter eller inte. Bada INTE på öns östra sida, alltså delen mellan fastlandet och ön. Som vanligt finns det inga reningsverk så "allt" pyttsas ut i havet. Det är väl därför man inte får slänga toalettpappret i toaletten utan det skall slängas i en papperkorg vid sidan av. Lite originellt kan tyckas - men vet man bara varför så har det ju sin förklaring. Pappret syns när det spolas ut i havet nämligen.

Vi slog oss samman med ett annat par och hyrde en longtailbåt och for runt hela ön. Det finns ett sandrev på västra sidan som var kritvitt av koraller. Lite vasst att gå på och inga träd eller annat - men vilket vatten att bada i! Därute såg man utan svårigheter ca 12 meter ner till botten. Absolut fantastiskt. Öns östra sida är inte mycket att se. Bara mangroveträsk. Stanna då hellre på västsidan och åk runt lite mer där.

Vi tog också taxi till Takuapa som ligger ca 30 minuter med bil från hamnen på fastlandet. Chauffören hyr man för hela turen och han väntar medan man går runt i en genuin thailändsk mindre stad långt bort från turiststråken. Helt annorlunda än t ex Khao Lak som bara består av en massa turistfällor och i Takuapa är också prisnivån mycket lägre än jämfört med Koh Kho Khao.

Vi hade en mycket avkopplande och lugn semester och kan rekommendera ön om det är detta man är ute efter. För oss var den otroligt skön och avkopplande.
Svara med citat

Gammal 2009-09-08, 19:08

Gäst

Standard
Att loppet går direkt ut i havet är faktiskt ganska ovanligt numera, även på mindre och relativt oexploaterade öar/orter i Thailand. Att man inte får slänga papperet i toan beror på att rören är så smala att det blir stopp annars.
Svara med citat

Gammal 2009-11-05, 21:28

POA

Nykomling
POA är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Standard
Vilket suveränt utförlig redogörelse. Tackar!
Åker dit en vecka i Januari och ska bo på KKK Island Beach Resort.

Någon mer som bott där som vill berätta lite kanske?
nissen verkar ju helnöjd :-)
Svara med citat

Gammal 2010-03-03, 23:56

Katarina M

Medlem
Katarina M är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Nyfiken på hur du upplevde KKK Island Beach Resort och även själva KKK?
Ska åka dit till vintern och tar tacksamt emot alla tips:-)
Svara med citat

Gammal 2010-03-22, 20:21

POA

Nykomling
POA är inte uppkopplad

Smile KKK Island Beach Resort
Hemkommen efter en vecka på KKK Island Beach Resort i kombination med en vecka i Kata. Mycket nöjda med att vi valde KKK.

Ska du bo på The KIB kan jag verkligen rekommendera poolaccess vilket vi hade. De som inte har poolaccess delar på en anmäkningsvärt liten pool utan rening. Vattnet såg på e.m mycket smutsigt och ofräsch ut och tyvärr inte alls inbjudande. Hotellet ligger på en nästan öde strand, där man kan promenera flera hundra meter utan att se eller möta en människa. Havet är inte smutsigt, men Tsunamin slog sönder korallreven utanför vilket gör att det virvlar upp sand som gör vattnet grumligt. Vissa dagar stack och sved det i skinnet när man badade i havet vilket jag antar var maneter, även om vi inte såg några.
Vi mätte upp 32,5 grader i havet, men trots det låg vi mest vid poolen.

Åker du för att träffa folk och slå runt har du valt fel, men åker du för att koppla av är det perfekt. Utöver hotellets restaurang finns ytterligare 2 på gångavastånd, (kanske 400 m), nere på stranden. Enkla men bättre mat än på hotellet. Ytterligare kanske 5 restauranger finns nere i hamnen, där det också finns en lite kiosk + ytterligare några små affärer. Det finns ytterligare några hotell inom gångavstånd. Priserna på mat/dryck är mycket låga. Phuket ligger ca 50% högre.

KKK är nog myggornas paradis på jorden. Det finns mygmedel på plats, men vi hade med MYGGA från Sverige som funkade bra och det luktar inte alls som de inhemska.

Sammanfattning
Mest positivt tycker vi var lugnet och prisnivån. Att det inte var så bra havsbad drar ner lite, men kan mycket varmt rekommendera The KIB, med poolaccess.
Svara med citat

Gammal 2010-05-20, 15:04

Gäst2

Talking Håller både med och inte med...
Citat:
Ursprungligen postat av POA Visa inlägg

Hemkommen efter en vecka på KKK Island Beach Resort i kombination med en vecka i Kata. Mycket nöjda med att vi valde KKK.

Ska du bo på The KIB kan jag verkligen rekommendera poolaccess vilket vi hade. De som inte har poolaccess delar på en anmäkningsvärt liten pool utan rening. Vattnet såg på e.m mycket smutsigt och ofräsch ut och tyvärr inte alls inbjudande. Hotellet ligger på en nästan öde strand, där man kan promenera flera hundra meter utan att se eller möta en människa. Havet är inte smutsigt, men Tsunamin slog sönder korallreven utanför vilket gör att det virvlar upp sand som gör vattnet grumligt. Vissa dagar stack och sved det i skinnet när man badade i havet vilket jag antar var maneter, även om vi inte såg några.
Vi mätte upp 32,5 grader i havet, men trots det låg vi mest vid poolen.

Åker du för att träffa folk och slå runt har du valt fel, men åker du för att koppla av är det perfekt. Utöver hotellets restaurang finns ytterligare 2 på gångavastånd, (kanske 400 m), nere på stranden. Enkla men bättre mat än på hotellet. Ytterligare kanske 5 restauranger finns nere i hamnen, där det också finns en lite kiosk + ytterligare några små affärer. Det finns ytterligare några hotell inom gångavstånd. Priserna på mat/dryck är mycket låga. Phuket ligger ca 50% högre.

KKK är nog myggornas paradis på jorden. Det finns mygmedel på plats, men vi hade med MYGGA från Sverige som funkade bra och det luktar inte alls som de inhemska.

Sammanfattning
Mest positivt tycker vi var lugnet och prisnivån. Att det inte var så bra havsbad drar ner lite, men kan mycket varmt rekommendera The KIB, med poolaccess.
Vi var på KKK i februari/mars 2010 och ska åka tillbaka igen i mars 2011. Det är en underbar ö men som tidigare skribenter sagt så är det definitivt inte en håll i gång ö. Dock regnade det bara en dag under våra två veckor och det i cirka två timmar.

Jag räknade dock restaurangerna och vi kom upp i 22 stycken på ön. Alla vi provade var mycket bra utom Taco Time där det var fruktansvärt . vår favorit blev också Chili och Mr Sid som arbetar där är otroligt trevlig och hjälpsam. Prova även Irish Coffee där, det är gott och rejält . Norra strandens restaurang "Sunset beach" är för oss en av de bästa. man kan sitta och äta, dricka och spela spel eller läsa en bok samtidigt för att sedan vandra ca 100 meter till hängmattorna som hänger under ett glest vasstak. Ljuvligt och vackert!

Det finns en bankomat på ön som fungerar både med elektronkort och kreditkort. Vi använde den många gånger och aldrig några problem.

Som andra sagt så rekommenderar jag också att hyra vespa under vistelsen. Vi hade en vespa under hela tiden och körde både på fastlandet och på ön. Det var kanon att vara så oberoende av taxi. Om man vill ha med den till fastlandet så hjälper båtfolket glatt till. Att ta sig över sundet kostade 50 bath för 2 vuxna och en vespa enkel resa. Bensinen köps i glasflaskor och kostar ca 30 bath/liter. Det går inte åt mycket!

Vi bodde på The Kib, jag rekommenderar hotellet och spat å det varmaste men restaurangen är ingen höjdare förutom frukosten som är suverän! Maten på restaurangerna runt omkring ligger på 120 bath om man ska äta inhemsk mat och detta rekommenderar jag att man gör! Fisken är de mästare på att tillaga.

Vi åkte på elefanttur som även innefattade en tur till Takaupa marknad och en gudomlig flodtur. Marknaden och flodturen gör vi nog om nästa år med, men åka elefant har man gjort nu. Den enda andra utflykten vi gjorde var till Surin för att snorkla. Det var underbart och jag som normalt sett blir äckligt sjösjuk klarade det galant.

Att hitta människor att prata med är inte svårt det verkar som om lugnt får människna att öppna sig och prata om väder och vind med alla. Detta gäller turister likaväl som invånarna själva.

Till sist vill jag bara säga att det var mitt livs bästa resa än så länge och jag längtar längtar längtar tills jag står där igen!

Vänliga hälsningar Nina
Svara med citat

Gammal 2010-05-21, 11:37

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Min flickvän och jag åker till Kho Khao Island Beach Resort 7 Februari 2011 i två veckor med Apollo.

Ser verkligen fram emot resan. Ön ser helt underbart ut men går det att snorkla utanför hotellet, om man simmar ut en bit i havet?

Gammal 2010-05-21, 17:28

Torraryd

Smile Snorkel/hjälm till barn?
Vi funderar på vart vi ska åka på långledighet med våra barn på 5 och 7 våren 2011. Ni som har varit på KKK, finns det snorkel och moppehjälmar för barn där? Är det nån som har lagt märke till det?

Hemskt tacksam för alla svar!
Svara med citat

Gammal 2010-05-21, 20:05

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Torraryd, jag undrar också om det finns snorkelmöjligheter vid hotellet som vi har bokat eller om det bara är sand på botten.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8