ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-03-15, 17:10

Gäst

Standard Växla pengar eller bankomat?
Vad rekommenderas? Bör man växla till Baht i Sverige eller nere i Thailand för att få förmånligt kurs? eller ska man ta ut från bankomat i Thailand (om det finns gott om sådana)? Tar Thailänska banker uttagsavgift vid uttag från bankomat?
Svara med citat

Gammal 2008-03-15, 17:56

oldie

Globetrotter
oldie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Vi brukar inte växla in utan växlar när vi kommer ner. Det finns gott om bankomater och växlingsställen på samtliga orter. Inga problem alls. Eftersom kursen i regel följer USA-dollarn kan den varieera något. Om det är växlingsavgift på ditt kort beror på vilken bank du är ansluten till. Swed-bank tar ingen avgift däremot gör Nordea det, tyvärr! Därutöver är det inga avgifter vid uttag i Thailand.
Svara med citat

Gammal 2008-03-17, 11:45

Lizzie

Medlem
Lizzie är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av oldie Visa inlägg

Vi brukar inte växla in utan växlar när vi kommer ner. Det finns gott om bankomater och växlingsställen på samtliga orter. Inga problem alls. Eftersom kursen i regel följer USA-dollarn kan den varieera något. Om det är växlingsavgift på ditt kort beror på vilken bank du är ansluten till. Swed-bank tar ingen avgift däremot gör Nordea det, tyvärr! Därutöver är det inga avgifter vid uttag i Thailand.
Hej!

Jag hade härom dagen samma fråga i huvudet, hur skall jag gjöra så jag ringde helt sonika till Forex och frågade. De rekommenderar att växla hela reskassan här hemma (hos dem då) ifall det händer något, är det bra att ha cash, ibland kan magnetbandet krångla på kortet och då står man där! Lite lättare hemma att ordna om det skulle hända. Man skall beställa några dagar innan på sitt lokalkontor eftersom det går mycket Bath nu, alla vill iväg till paradiset, och det tar ca 3 bankdagar att få hem dem till lokalkontoret. Eftersom jag är en sådan person där allt händer och jag råkar ut för det mesta som inte kan hända tar jag det säkra före det osäkra, så använder jag kortet med att dryga ut kassan om det behövs istället.
Oldie jag är ledsen om jag kanske sänker dig lite här, men du har givetvis rätt oxo, men som sagt vet man med sig att man är som jag med allehanda händelser :-)vars innehåll inte saknar spänning
men som kan bli lite för mycket utmaning i sammanhanget finns ju alltid ett alternativ att tillgå sorry

Lizzie
Svara med citat

Gammal 2008-03-26, 15:19

Roine

Standard Uttagsavgift
Tyvärr även Swedbank tar ut avgift, dels en valutaavgift och dels en uttagsavgift (35 SEK/uttag). Den enda bank jag vet som inte har några avgifter alls är ICA banken. I övrigt instämmer jag. Lätt att ta ut pengar i Thailand och utöver en mindre summa att ha akut när man kommer ner så är bankomat att föredra. Så slipper man ha alla pengar i kontanter vilket ju inte känns så bra.
Svara med citat

Gammal 2008-04-02, 21:11

ehamilton

Nykomling
ehamilton är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Standard
Växla lite pengar innan, sen kör du bakomat där nere (enklast är att ha nån hemma som sköter baönsen på kontot så du inte har för mycket där under resans gång.

Jag brukar ta ut en 2 veckorsbudget varje gång ungefär.
Svara

« Krabi | Hjälp! »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8