ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-03-12, 20:02

Mattias_ti

Smile Bangkok och vidare...
Hej alla resenärer

Jag och flickvännen plannerar inför resa till Thailand i slutet av Nov 08 och hoppas på lite hjälp från er.

Planen är att flyga från Köpenhamn till Bangkok (6900 SEK/pers, billigt?). Tänkte stanna två nätter i Bangkok och sedan ta buss ner till Hua Hin. Stanna där ca 2-3 nätter och sedan vidare ner till Phuket området och stanna i området (tänkte åka runt och besöka 2-3 ställen) ca 7 nätter. Till sist flyga från Phuket till Bangkok och stanna ytterliggare en natt inann vi flyger hem.

1) Har någon nån erfarenhet av att åka buss i Thailand? Kan man åka från Hua Hin till Phuket? Hur lång tid tar det (har läst att det ska ta ca 6 h)? Vill gärna åka buss pga av att vi vill se något av omgivningarna och inte bara turist orter.

2) Fickpengar? Räknar med ca 1000 SEK/dygn för bägge där hotell, mat och utflykter ska ingå (även bussresorna men vad jag har förstått så är dessa ganska billiga). Hotell kravet är rum med dusch, vi kan gärna tänka oss bungalows på stranden...

3) Säkerhet! Hur säkert är det att göra en sådan "mini rundresa". Är Thailand säkert att röra sig i?

4) Ni får gärna komma med förslag på "stopp" längs rutten. Vi är beredda på att offra några nätter i Phuket om någon har några bättre förslag. Vad jag har förstått av forumet så är det förhållande vis dyrt där. Är det kanske även lite försvenskat?

5) Några måsten i Bangkok?

6) Några måsten i Hua Hin?

7) Några måsten i Phuket?

Tack på förhand! Litar på er hjälp nu och gärna så snart som möjligt (måste boka biljetter).

Mvh
Mattias
Svara med citat

Gammal 2008-03-12, 20:42

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias_ti Visa inlägg

Hej alla resenärer

Jag och flickvännen plannerar inför resa till Thailand i slutet av Nov 08 och hoppas på lite hjälp från er.

Planen är att flyga från Köpenhamn till Bangkok (6900 SEK/pers, billigt?). Tänkte stanna två nätter i Bangkok och sedan ta buss ner till Hua Hin. Stanna där ca 2-3 nätter och sedan vidare ner till Phuket området och stanna i området (tänkte åka runt och besöka 2-3 ställen) ca 7 nätter. Till sist flyga från Phuket till Bangkok och stanna ytterliggare en natt inann vi flyger hem.

1) Har någon nån erfarenhet av att åka buss i Thailand? Kan man åka från Hua Hin till Phuket? Hur lång tid tar det (har läst att det ska ta ca 6 h)? Vill gärna åka buss pga av att vi vill se något av omgivningarna och inte bara turist orter.

2) Fickpengar? Räknar med ca 1000 SEK/dygn för bägge där hotell, mat och utflykter ska ingå (även bussresorna men vad jag har förstått så är dessa ganska billiga). Hotell kravet är rum med dusch, vi kan gärna tänka oss bungalows på stranden...

3) Säkerhet! Hur säkert är det att göra en sådan "mini rundresa". Är Thailand säkert att röra sig i?

4) Ni får gärna komma med förslag på "stopp" längs rutten. Vi är beredda på att offra några nätter i Phuket om någon har några bättre förslag. Vad jag har förstått av forumet så är det förhållande vis dyrt där. Är det kanske även lite försvenskat?

5) Några måsten i Bangkok?

6) Några måsten i Hua Hin?

7) Några måsten i Phuket?

Tack på förhand! Litar på er hjälp nu och gärna så snart som möjligt (måste boka biljetter).

Mvh
Mattias

Hej!!

Det går alldeles utmärkt att åka buss från Bankok till Huahin. Vi åkte sträckan Huahin-Bankok förra veckan och det kostade inte mycket 450 TB för 2 vuxna och ett barn. Men ni måste ta taxi till busstationen och det kostade ca 200 TB. Vi har också åkt buss Huahin Puketh det tog ca 6 h, jag kommer inte ihåg vad det kostade. Ni kan också ta tåget från Bankok till Huahin. Buss och tåg är ett säkert sätt att transportera sig på, men passa er för minibussar. Det gär även att åka tåg söderut men då blir det buss från Surattani och jag tror att det tar längre tid. Vi var i Puketh för 5 år sedan jag skulle inte välja det, men det beror ju på vad man vill ha.

I Huahin finns det mycket att titta på om man vill handla, det är marknad vid Grandhotell onsdag-söndag. Och på tisdagar är det tjuvarnasmarknad på andra sidan järnvägen.

Vi bodde på PP villa det ligger bredvid burgerking och kostade 1200 TB ett trevligt ställe.

När vi var i Bankok så var vi på en jätte marknad där dom hade allt och jättebilligt. Ta skytrain till Mo shit där ligger marknaden den går inte att missa. Men den är bara öppen på helgerna.

Vidare besökte vi ett stort akvarium, det var sevärt.

Ha en trevlig resa
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8