ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-01-29, 22:38

Gäst

Standard Peka med fötter i Thailand
I februari ska jag åka till Thailand för första gången och en bekant som varit där har berättat att man inte ska visa/peka med benen för thailändare för att dom tar illa upp då? Är det verkligen så och varför? Kan man gå utan skor på stranden?
Svara med citat

Gammal 2008-01-29, 22:57

sula58

Nykomling
sula58 är inte uppkopplad
sula58s avatar

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 0

Smile Peka?
När pekar man med fötterna? Inte här och inte i Thailand...men din kompis har rätt,dom gillar det nog inte.

Fast det jag tror han menar är att man inte skall visa fotsulorna,det liksom att klappa ngn på huvudet är en förolämpning.Så om du vill ha thai kompisar kan du försöka undvika detta.

Att dom gör saker som vi kanske inte gillar får vi försöka stå ut med när vi är där,jag har väldigt svårt för att dom verkar gilla att peta sig i näsan.Men så är det....vi har lite olika idee'r om en del saker.

Ha en trevlig resa.
Svara med citat

Gammal 2008-02-19, 14:48

Gäst

Standard Peka med fötterna
jag är thailändare och att peka med fötterna anses oartigt för i vår kultur så anses fötter för orena och klapppa någon på huvudet betyder otur att få leva ett bra liv
Svara med citat

Gammal 2008-02-19, 15:33

Gäst

Standard
Jag tycker det känns jättejobbigt att inte visa fotsulorna när jag ligger i solstolen. Det blir lätt att man inte tänker sig för och lägger ner benen. Kanske bör man ha sockar på sig?
Svara med citat

Gammal 2008-02-25, 11:05

Gäst

Standard
Hur gör ni andra? Har ni sockar eller flipflops på er i solstolen? Eller försöker ni ligga så ni har fotsulorna neråt?
Svara med citat

Gammal 2008-03-16, 12:12

Gäst

Standard Fötter
Visst stämmer det att man inte bör visa fotsulorna mot en thailändare eller att peka med foten. Däremot så är det helt OK att ligga på sin solstol med fotsulorna mot förbipasserande. Det är helt vedertaget på stranden. Om en thailändare däremot måste visa upp sin fotsula, som när en thailändsk vän till mig skulle visa på ett sår han fått under foten, så sa han "excuse me" innan han visade foten.
Svara med citat

Gammal 2008-03-16, 13:44

oldie

Globetrotter
oldie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard Böcker om vett o etikett bl a för Thailand
kan i sammanhanget berätta att det finns två små böcker:

Världens koder - resernärens guide till gränslös kommunikation/ Machael Powell
Världens etikett - resenärens guide till gott uppförande/också av Michael Powell

Roliga böcker som kostar dryga 100:- och ger matnyttiga tips och råd för många länder, bl a Thailand. Rekommenderas varmt
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8