ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-10-22, 18:33

Gäst

Standard Resa länge med barn...
Hej!
Jag drömmer om att åka till Thailand på en längre resa nästa vinter (har aldrig varit där). Då kommer vi att ha en (nästan) 4,5-åring och en 9 månaders. Hoppas på att kanske kunna vara borta runt tre månader.
Än så länge har jag bara precis klivit in i "dröm-stadiet" men tänkte höra om nån kan tipsa om bra siter, kanske nån som skrivit resedagbok, hur man går tillväga för att hitta boende på plats etc. Vilka orter som är bra för barnfamiljer, klarar oss utan "håll-i-gång", men vi vill gärna ha NÅT mer än beach...
Vill också bo i hus med möjlighet till självhushåll nära/på stranden. Och gärna testa ett par olika orter/öar. Bestämma på plats hur länge vi vill stanna helt enkelt.
Undrar också hur man ska få reda på vilka flygbolag som är "ok", och vad deras olika klassindelning innebär... Thai / Malaysian / Turkish airways ect, är de pålitliga, serviceminded, hur är sätena, är deras "Economy Class" jämförbara eller skiljer det sig mycket? Och vad är det för skillnad på Economy, Business och First?

//Nybörjaren
Svara med citat

Gammal 2007-11-27, 11:06

carina63

Standard Resa med barn
Hej. Jag har varit i Thailand 6 gånger och luffa runt. Första gången 1987. Jag tycker att finnair, sas,lufthansa,thai air är bra bolag att resa med barn. Naturligtvis har jag provat Aeroflot men men inget för barnfamiljer. Då det blir förseningar och sådant så blir man bättre omhändetagen av de mer "etablerade" bolagen. I Bangkok har våran familj även mormor och morfar som brukar luffa runt själv(+67 år) valt Hotel Rino. Inget lyxhotel men dom har en liten pool och gångväg till stora MBK (mabongkrong)osäker på den stavningen där allt finns, mac donalds, pizzahut skor kläder supermarket osv. 6 våningar enormt stort bara 3-4 minuters gångväg från hotellet. Annars är ju Kho Chang ganska nära Bangkok, eller Kho Samet. Min syster var till kho Chang förra året med sina barn 9 och 3 år. Det gick så fint. Att välja de öarna är ju för att man skall slippa så lång flygresa (bara till Bangkok) och kan stanna i Bangkok för att sova in sej först. Vill man söderut så kan man boka anslutningsflyg, som går hela dagen. Tänk på vilken landningstid du har i Bangkok då . vid 13-14 tiden så brukar avgång söderut vara lämplig 17. Då hinner man genom custum och byta kläder, äta lite och sträcka på bena. Oj det blev mycket detta men det är ju lite av vad jag tycker är ok. Själv så skall jag och min man och barna 10 år, 7 år till Vietnamn i 2 mån 2008. Har aldrig varit där så det skall bli spännande. Lycka till.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8