|
|

2007-07-21, 23:06
|
Reg.datum: jul 2007
Rykte: 0
|
Överskattat land
Thailand och speciellt Phuket måste vara det mest överskattade turistmålet som finns idag, det duger väl som solsemester men då ligger ju kanarieöarna närmare för man får ungefär samma sak på playa ingles som på patong eller karon: tusentals turister, gnällande barn och menyer på alla nordeuropeiska språk.
Förstår inte hur det fortfarande kan locka så många, ok barnfamiljerna kan jag förstå som vill ha trygghet och ett inarbetat land men de som reser utan barn, se er omkring i asien cirka 3 timmars flygtid österut har ni underbara Filippinerna som har allt Thailand har fast 10 gånger bättre och mindre exploaterat. Stränderna, vattnet, folk som kan tala bra engelska och mat som inte bränner sönder käften men är smakrik.
Billigare, bättre och vackrare med andra ord. Malaysia är också flera snäpp vassare, liksom Indonesien och en rad andra länder men men ska väl inte klaga utan är glad att ni överbefolkar Thailand och lämnar juvelerna åt vi som uppskattar dem.
|
|
|

2007-07-22, 07:37
|
|
|
Phuket är en stor ö, mycket mer än Karon & Patong.
|
|
|

2007-07-22, 09:55
|
|
kanske det...
Ja, jag har sett andra delar också och även om dem inte är lika fyllda av turister som dem största så lockar det lika lite ändå.
|
|
|

2007-07-22, 15:32
|
|
|
Stor skillnad Phuket / Kanarieöarna
Det var någon som sa att Phuket ser ut lika som Kanarieöarna ???????
Rätt stor skillnad VA?????
Visst finns det stränder på Phuket där det är mycket med turister på som på Kanarieöarna.
Men det finns mycket mindre stränder runt Phuket samt öar som man kan billigt o lätt ta sig till.
Man kan även jämföra maten om man skall göra det , Jag tror att det är l.....ite billigare samt godare mat i Thailand och Phuket , Jag tror att jag inte är ensam om att tycka detta.
Det finns så mycket mera att snacka om men det ork ja int / MVH SIAM
|
|
|

2007-07-22, 16:10
|
|
Smaken är som baken...
Visst, alla behöver inte tycka som jag det förstår jag och som sagt tur att det finns såna som du som tycker om thailand så mycket så dröjer det längre innan det ser ut lika "hemskt" och exploaterat på Boracay, Malaspagua eller El Nido.
|
|
|

2007-08-12, 17:58
|
Reg.datum: maj 2007
|
Hej Kille 30!
Människor generellt vet inte att det är lika fint (om inte finare) i resten av Asien också. Många svenskar som åker till Thailand nu är som du säger inte så resvana och har inte varit på andra ställen i Asien än....eftersom de inte vågar göra något som inte grannen och flera andra bekanta gjort. Det känns därför tryggt och bra med Thailand. Sedan har du en annan målgrupp som backpackade i landet redan för 20 år sedan (bla jag själv) och åker tillbaka därför att man hittat sina smultronställen och för att Bangkok är en underbar världsstad.
Jag ska erkänna att jag inte heller förstår vitsen med att åka så långt och välja ett riktigt svenskställe som Koh Lanta, Kata (Phuket), Koh Lak mfl. och bara höra svenska, se skyltar där det står "billigare än Ullared", svenska restauranger, skräddare som kallar sig Bernadotte, mm, mm.
men faktum kvarstår....många gillar det. De är kanske inte så resintresserade utan vill bara ha bättre värme och bad än Kanarieöarna kan erbjuda. Då är verkligen inte Thailand att förakta.
Så njut av resten av Världen Kalle!..innan massorna letar sig till våra små krypin på Filippinernas ö-värld. Jag älskar det landet! Var där första gången 1989 och ska tillbaka i vinter....men jag ska också till Malaysia och bla vandra i Borneos regnskogar. Jag kommer dock inte att missa Thailand för det. Thailand har alltid några givna kort för att en tripp i Sydostasien ska kännas komplett. Resan avslutas därför med ett flyg hem från Bangkok.
Hälsningar Camille
|
|
|

2007-08-12, 21:53
|
|
Hej
Precis, för dem är Thailand (Karon, Kata etc) fortfarande ett paradis och det är väl egentligen bra trots allt så tar det längre tid innan de "oupptäckta" platserna exploateras.
Jag jobbar på resebyrå och säljer väl minst en thailandsresa om dagen under högsäsong och visst, jag erkänner att det är ett bra land att åka till, Bangkoks shopping och övriga upplevelser är inte dumt och för barnfamiljer osv. men frågar dem hur det är på de största turistorterna är jag snabb att förklarar läget och samtidigt erbjuda en resa till kanske Boracay, Lombok eller någon mer exotisk plats i asien.
Jag kommer nog inte att frivilligt åka tillbaka till Phuket igen, möjligtvis Bangkok i transit så kan man bemöda sig att stanna ett par dygn även om shoppingen är desto bättre på SM megamall i Manila.
|
|
|

2007-08-14, 03:36
|
Reg.datum: aug 2007
|
funderar på att åka till Boracay kan du säga lite om det stället skall dit ev med svärmor och svärfar och flickvän ,var inne på thailand igen för 5.e gången men kanske skulle pröva på något nytt
så vad har du och säga om det eller andra tips på filipinerna
mvh Peter
|
|
|

2007-08-14, 10:10
|
|
Tips
Boracay är den plats på Filippinerna med kanske mest turism om man bortser från storstäderna. Ett bra ställe att starta på, kombinera gärna med ett par dagar i Manila om ni gillar att shoppa billigt och uppleva lite kaos ala Jakarta eller Bangkok.
Boracay tar man sig till genom att först flyga från Manila till Caticlan och sen åka båt, det finns svenska researrangörer som anordnar detta om du inte vill/kan boka själv.
Boende på Boracay är marginellt dyrare än andra ställen men ändå mycket billigt med våra mått mätt, kanske 2-300 kr per natt.
Ett annat ställe att rekommendera är Bohol, en ö belägen sydost om storstaden Cebu som kan kan flyga in till istället för Manila. Fina stränder där med, chocolate hills kan ni se samt lite mindre turister.
Också Leyte erbjuder snorkling och dykning i absolut topklass, där tror jag inte någon svensk resebyrå har kontakter så man får klara sig på egen hand i än större utstäckning, ta en båt från Cebu till Maasin (6 timmar) och ta sen i på hotell där eller i Padre Burgos som ligger 30 min österut med taxi.
Kolla in dessa länkar för mer info och inspiration:
http://www.wowphilippines.co.uk/
http://www.maasincity.com/
Lycka till...
|
|
|

2007-08-15, 01:05
|
|
|
tackar kikade med abctours dom har resor dit
|
|
|

2007-08-19, 23:30
|
|
|
Re: Överskattat land
Citat:
|
Ursprungligen postat av kille_30
Thailand och speciellt Phuket måste vara det mest överskattade turistmålet som finns idag, det duger väl som solsemester men då ligger ju kanarieöarna närmare för man får ungefär samma sak på playa ingles som på patong eller karon: tusentals turister, gnällande barn och menyer på alla nordeuropeiska språk.
Förstår inte hur det fortfarande kan locka så många, ok barnfamiljerna kan jag förstå som vill ha trygghet och ett inarbetat land men de som reser utan barn, se er omkring i asien cirka 3 timmars flygtid österut har ni underbara Filippinerna som har allt Thailand har fast 10 gånger bättre och mindre exploaterat. Stränderna, vattnet, folk som kan tala bra engelska och mat som inte bränner sönder käften men är smakrik.
Billigare, bättre och vackrare med andra ord. Malaysia är också flera snäpp vassare, liksom Indonesien och en rad andra länder men men ska väl inte klaga utan är glad att ni överbefolkar Thailand och lämnar juvelerna åt vi som uppskattar dem.
|
Det är mycket billigare i thailand än gran canaria
|
|
|

2007-08-19, 23:31
|
|
|
Re: Stor skillnad Phuket / Kanarieöarna
Citat:
|
Ursprungligen postat av Siam
Det var någon som sa att Phuket ser ut lika som Kanarieöarna ???????
Rätt stor skillnad VA?????
Visst finns det stränder på Phuket där det är mycket med turister på som på Kanarieöarna.
Men det finns mycket mindre stränder runt Phuket samt öar som man kan billigt o lätt ta sig till.
Man kan även jämföra maten om man skall göra det , Jag tror att det är l.....ite billigare samt godare mat i Thailand och Phuket , Jag tror att jag inte är ensam om att tycka detta.
Det finns så mycket mera att snacka om men det ork ja int / MVH SIAM
|
finns väl ingne regnskog på gran kanaria heller
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |