ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-04, 20:58

allanvall

Standard Maten
Hur är maten? Åker med 2 barn och vill ju ej att de eller vi skall bli magsjuka..
Vad skall jag tänka på?
Tacksam för tips.
//allanvall
Svara med citat

Gammal 2007-07-05, 20:25

Standard Re: Maten
Citat:
Ursprungligen postat av allanvall

Hur är maten? Åker med 2 barn och vill ju ej att de eller vi skall bli magsjuka..
Vad skall jag tänka på?
Tacksam för tips.
//allanvall
Hejsan!
Var i Thailand i Februari och maten är extremt god...
Men då råkade man ju käka en köttbit på en restaurant
och man blev magsjuk.
Det du bör tänka på är just köttet som de är väldigt dåliga
på att tillaga. :? Det ska väl inte vara några problem på
hotellrestaurangerna,men som sagt var försiktig med köttet.
Och ha en trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2007-07-08, 16:00

Cattis

Standard Re: Maten
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Citat:
Ursprungligen postat av allanvall

Vad skall jag tänka på?
Tacksam för tips.
//allanvall
Hejsan!
Var i Thailand i Februari och maten är extremt god...
Men då råkade man ju käka en köttbit på en restaurant
och man blev magsjuk.
Det du bör tänka på är just köttet som de är väldigt dåliga
på att tillaga. :? Det ska väl inte vara några problem på
hotellrestaurangerna,men som sagt var försiktig med köttet.
Och ha en trevlig resa!
Har varit i Thailand två gånger och ingen i min familj har blivit dålig av maten. Vi undvek kulglass och is sågott det gick. När det gäller kött beror det väl på vem som lagat. Välj shyssta resturanger så går det nog bra. Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2007-07-12, 09:36

coolemma

Nykomling
coolemma är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Standard
Det är inte maten direkt. Ät inte sallad eller färksa grönsaker (ej tillagade) om restauranger ser smutsig ut.

Handhygien! Tvätta händerna innan ni äter med de!
Svara med citat

Gammal 2007-07-16, 15:09

Malee

Nykomling
Malee är inte uppkopplad

Standard
Använd vanligt bondförnuft så går det bra. Kom ihåg att dricka massor (ej alkohol) eftersom många tror de är matförgiftade då de håller på att bli uttorkade - samma symptom.

Angående is, det är noga kontroller på is och vatten i Thailand så isen är inte farlig. (Såvida du inte köper nåt i marknadsstånd där du inte kan avgöra om det är köpt is eller inte...)
Svara med citat

Gammal 2007-07-19, 15:34

christina

Globetrotter
christina är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Hej!

Vi har varit i Thailand 5 gånger aldrig varir sjoka ätit allt

MVH Christina
Svara med citat

Gammal 2007-07-20, 08:33

jonsson

Nykomling
jonsson är inte uppkopplad

Standard
Hej var inte orolig, ät där det ser fräscht ut. Är ni överkänsliga kanske ni skall överväga drickvaccin mot magsjuka. Vi var med 3 barn och de åt både glass och grönsaker under 2 veckor, ingen av oss hade någon som helst känning.Tips är att ta med en flaska alkogele som finns på apoteket, vi smörjde händerna innan vi åt hamburgare etc den dödar bakterierna. Nåväl det går nog bra hör mer om folk som blir sjuka i egypten. Ha en jätte trevlig resa
Svara med citat

Gammal 2007-07-22, 19:44

carina

Nykomling
carina är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: nov 2006

Standard
Hej, var i thailand med familj i marsmånad och jag har aldrig varit med om godare mat, min man är laktosintolerant och han har aldrig varit så bra i magen som hanvar därnere.Otroligt gott!!!
Det enda vi inte åt var glasse ute på stan, annars så åt vi allt. Ha det gott och trevlig resa.
Mvh carina
Svara med citat

Gammal 2007-11-06, 22:47

Lucky_star

Globetrotter
Lucky_star är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Standard
Själv ska jag bara äta majskorv och ananas i 14 dagar. de grillar ju majskorv på stranden. det ska jag livnära mig på i 14 dagar.
Svara med citat

Gammal 2008-08-04, 13:37

thaigustav

Medlem
thaigustav är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky_star Visa inlägg

Själv ska jag bara äta majskorv och ananas i 14 dagar. de grillar ju majskorv på stranden. det ska jag livnära mig på i 14 dagar.

Varför då!? :P Den thailändska maten är överlägset bäst! Fast thailändsk färsk ananas är ju inte helt fel det heller
Svara med citat

Gammal 2008-08-05, 19:02

Gäst

Smile Maten
men är det inte ofta så att personer som lever billigt, typ backpackerserna som äter från billiga ställen sällan blir dåliga i magen. samtidigt som barnfamiljer och äldre som går ut på dyrare resturanger ofta blir magsjuka? Stämmer inte detta? Om jag ser till mina vänner och bekanta så stämmer det i alla fall..
Svara med citat

Gammal 2008-08-05, 22:07

Gäst

Standard 9 gånger THAILAND
Hej

Varit 9 gånger i THAILAN OCH ALDRIG VARIT MAGSJUK. äter allt överallt. va i Tunisien i en vecka och låg magsjuk i en månad efter det så det är ingen plåtmage jag har. ALLT i Thailand är tillagat med en gång så ALLT är garanterat fräscht. Ät och njut.

Chrille
Svara med citat

Gammal 2008-08-09, 22:08

Jatsee

Medlem
Jatsee är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Wink
Tips på vägen.
Ha handsprit med dig, sprita händerna innan måltid.
Gå till välbesökta restauranger, bättre att vänta på maten än att få mat som legat på värmning under lång tid.
...sen brukar det funka med en whiskey på morgonen....
Svara med citat

Gammal 2008-08-10, 12:51

STEVEN

Standard
Undvik is. Köp bara frukt som du kan skala själv.Jag har blivit magsjuk av milkshake och av apelsinjuice som dom pressade medans du väntade.
Svara med citat

Gammal 2008-08-10, 18:12

Shopping

Standard
Ser att många säger att man skall undvika is.

Is tillverkas under kontrollerade former, fabrikerna har hårda kontroller. Det är sällan (jag har aldrig varit med om det) att restauranger/barer/annat tillverkar sin egna is, utan den köps i affär.

När det gäller mat då bör man undvika rå mat, tex räkor osv. Mat som tillagas på gatan brukar oftast vara helt okej. Sen är det väl som allt annat att har man otur då kan man bli magsjuk, precis som i Sverige.
Svara med citat

Gammal 2008-08-10, 18:20

Mama

Medlem
Mama är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Standard
Is är väl mest skadligt för att det just är is....Då man annars har varmt och försöker kyla ner sej med kalla drinkar med is i så blir man knasig i magen....magen blir "förkyld". Man bör dricka vätska för att inte torka ur men inte iskall.

Gammal 2008-08-10, 18:37

Shopping

Standard
Förkyld mage? Låter som något unikt. Dricker alltid med is och har inga problem.
Svara med citat

Gammal 2008-08-11, 08:33

Eslöv

Globetrotter
Eslöv är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Rykte: 6

Standard
Vi har varit i Thailand många gånger men aldrig blivit magsjuka. Oftast går vi på små lokala restauranger och beställer något som skall wokas. Alltså sådan mat som är skuren i små bitar och fort blir genomstekta. Det tillagas omgående i het panna och ofta finns köket i ett hörn på matstället. Som andra skrivet var noga med handhygienen, våtservetter eller gel är bra att ha med och tänk på att sedlarna ofta är ganska slitna och inte helt rena.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8