ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-11-05, 17:13

theaxxxx

Nykomling
theaxxxx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jun 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till theaxxxx
Standard Säkraste sättet att förvara pengar på?
Hej,

Far om några dagar äntligen till Thailand och detta är min första resa dit! Jag undrar om någon kan ge mig tips på hur jag förvarar mina pengar på bästa sätt? Jag kommer att växla till en hel del bath innan jag far, samt ha med mig mitt visakort. Min fråga är nu, hur tusan förvarar jag pengarna och kortet säkert nu när vi är ute på resan? Kommer att fara till södra thailand och dess ö-värld. Finns det säkerhets skåp i bungalow byar? Är de säkra att lämna kort, kamera och pengar i ? Om det inte är säkert att lämna värdesaker i säkerhetsfacken hur gör jag då? Tex. om jag och min kille far ut på en utflykt så vill jag ju helst slippa ta med mig pengar och visa kortet. Dessutom kan man ju aldrig slappna av om man har med sig detta för en måste ju ha koll på det hela tiden. Hur löser ni detta :?: Tacksam för svar...många funderingar inför resan blir det..

/Tess

Gammal 2006-11-08, 17:48

Standard
Ska själv till Thailand på måndag och vi har köpt en värdeväska som e vattentät.. som man kan bära med sig om man ska bada och så!
Svara med citat

Gammal 2006-11-24, 12:45

sharleene

Standard vattentät värdeväska
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Ska själv till Thailand på måndag och vi har köpt en värdeväska som e vattentät.. som man kan bära med sig om man ska bada och så!
Hej!

Jag ska åka till phuket om 1 vecka undrar vart man kan köpa den vattentäta värdeväskan :?:
Lite ont om tid nu så jag hoppas få svar snart.
Mvh sharleene
Svara med citat

Gammal 2006-11-24, 15:45

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Hej!

Kolla på http://www.resklar.se , där hittar du alla sådana prylar du behöver.
Här är vattentät förvaring: http://www.resklar.se/sida_1_9.asp
Svara med citat

Gammal 2006-11-26, 18:28

Cajsa

Standard Pengaförvaring i Thailand...
Oroa dig inte för mycket, det löser sig alltid. Safetybox finns om ni bor på ett finare och dyrare ställe. Min första resa hade jag också liten midjeväska att gömma värdesaker, papper, pengar mm i, vilket jag gjorde första dagen, sen föll man in i den slappa levnadsstil som råder. Det händer inte så mycket som man tror och man orkar inte vara orolig hela tiden. Ta det som det kommer, ta inte ut jättemycket pengar, ha extra bankomatkort med er. Thailändarna stjäl inte, det är isf turisterna ni ska se upp för. Hoppas ni får det jättebra!
Svara med citat

Gammal 2006-12-03, 13:03

josefine

Standard Re: Säkraste sättet att förvara pengar på?
jag åker till thailand igen för andra gången nu på lör. första gången hade jag en hederlig midjeväska (som alla dock retade mej för) men den var JÄTTEBRA. var dubbla dragkedjor så jag hade ett litet hänglås o låste fast de oxå.
denna gången har jag beställt en väska på resesäkerhetsbutiken.se att ha under kläderna (dock svårt som tjej under tajta linnen). får se om det blir bra. ha iaf ALLTID värdesakerna med dig, gärna under kläderna. när du åker långa rssor med buss stoppar du in sånt under kläder, i sovsäck etc. när man sover på rum stppar jag ner värdesaker i kuddfodralet.

hoppas det går bra.

mvh josefine
Svara med citat

Gammal 2007-02-01, 22:30

GBG_mogge

Standard Hotellet
Bor man på hotell som har medelklass och uppåt så brukar det alltid finnas säkerhetsskåp på rummen där man kan förvara ett par dagars utgifter.
I receptionen brukar det även finnas bevakade säkerhetsskåp, kostar en del men man vet att pengar och annat finns kvar där när man behöver plocka ut mer.
Svara med citat

Gammal 2010-08-19, 16:53

Gäst

Cool
Inser att det är 4 år sedan denna diskussionen var igång, men jag måste bara tipsa om handledsplånboken "Hidie" som finns att köpa på SOJAC / SOJAC.

Den är hur bra som helst, och man har ALLTID koll på vart man har sina värdesaker!
Svara med citat

Gammal 2010-08-24, 11:14

Thailand_JB

Globetrotter
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 2

Standard
Själv tycker jag att allehanda midjeväskor etc. är en dålig idé. Utöver att man visar att man är turist (iofs svårt att dölja just i Thailand) så visar det även att man har mycket pengar på sig, samt att man är ovan att resa (lättlurad). Typisk måltavla för en tjuv/rånare.

Det absolut bästa tipset är att förvara pengar+kort i en vanlig sedelklämma i fickan. Lämna hälften av kontanterna på hotellet tillsammans med ett extra visakort, och ta med dig hälften av pengarna + ett visakort.

Ta ut lagom stora belopp i taget, t.ex 10 000 Baht. Vilket innebär med denna metod att du har 5000 baht i fickan, motsvarande ca 1000 SEK. På detta sätt behöver du aldrig vara överdrivet försiktig, samt att du ändå aldrig kommer bli förstahandsvalet för en potentiell tjuv/rånare.

Denna metod kör jag alltid med när jag reser. Har aldrig blivit utsatt för stöld.

Kuriosa: Senast jag var i Bangkok, glömde jag en morgon att låsa safty-boxen innan jag lämnade hotellet. Dock hade jag lagt i pengar, kreditkort etc.

Städaren hade lämnat en lapp om att påminna mig att stänga boxen, men inga pengar saknades

Gammal 2010-08-24, 12:02

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Thailand_JB Visa inlägg

Själv tycker jag att allehanda midjeväskor etc. är en dålig idé. Utöver att man visar att man är turist (iofs svårt att dölja just i Thailand) så visar det även att man har mycket pengar på sig, samt att man är ovan att resa (lättlurad). Typisk måltavla för en tjuv/rånare.

Det absolut bästa tipset är att förvara pengar+kort i en vanlig sedelklämma i fickan. Lämna hälften av kontanterna på hotellet tillsammans med ett extra visakort, och ta med dig hälften av pengarna + ett visakort.

Ta ut lagom stora belopp i taget, t.ex 10 000 Baht. Vilket innebär med denna metod att du har 5000 baht i fickan, motsvarande ca 1000 SEK. På detta sätt behöver du aldrig vara överdrivet försiktig, samt att du ändå aldrig kommer bli förstahandsvalet för en potentiell tjuv/rånare.

Denna metod kör jag alltid med när jag reser. Har aldrig blivit utsatt för stöld.

Kuriosa: Senast jag var i Bangkok, glömde jag en morgon att låsa safty-boxen innan jag lämnade hotellet. Dock hade jag lagt i pengar, kreditkort etc.

Städaren hade lämnat en lapp om att påminna mig att stänga boxen, men inga pengar saknades
Så gjorde jag med, hade pengarna i fickan. Ute på utflykter så hade jag dem iofs i en vattenskyddad (inte vattentät fick jag lära mig den blöta vägen) ficka dock.

Jag tog alltid ut 10000 BHT åt gången, lämnade det mesta på rummet och sen var det bara att njuta av tillvaron. Märkte aldrig av något konstigt.

Jag kommer köra på samma koncept i vinter när jag åker till SoA igen.
Svara med citat

Gammal 2010-08-24, 12:04

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Risken att bli rånad/bestulen på hotellrummet är ganska liten i större delen av världen, av den enkla anledning att om det sker så kan hotellet riskera att förlora mycket kommers i form av att turister väljer andra hotell efter att ha läst om stölder på forum som detta. Jag tycker inte man skall vara överdrivet paranoid, men å andra sidan skall man absolut inte vara likgiltig inför riskerna.

Åkte plazkart-vagn på tåget i Ukraina i sommras och oroade mig aningen för innehållet i min ryggsäck, systemkamera, pass, iPod osv, men, det är även så att ingen förmodligen vågar försöka stjäla något eftersom det är för många som kan se.

Safteybox brukar jag begagna när jag sover på hotell utomlands, om jag har mycket pengar/värdehandlingar med mig. Har man mycket pengar på sig kan det vara bra att ha en lagom trovärdig summa i en lätt tillgänglig ficka ifall man mot förmodan blir rånad så är det bara att räcka över den slanten, och hoppas att de nöjer sig med det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8