|
Tanzania - Zanzibar - Stonetown
|

2005-12-27, 11:16
|
Reg.datum: dec 2005
Rykte: 0
|
Tanzania - Zanzibar - Stonetown
Vill passa på att rekommendera Tanzania som resemål. Var där med min sambo 2001 och hade en kanonsemester! Hann med en hel del på två veckor.
Bode först i Dar-es-Salaam. Efter att ha njutit ett par dagar av staden tog vi oss med hjälp av en chaufför med bra bil (ett måste) i väg på egen safari. Det finns parker nära Dar-es-Salaam, man behöver inte åka upp till Sarengeti. Vi hyrde guide i parken och på två dagar hann vi se alla djur man räknar med att se. Helt otroligt. Som att titta på naturfilm i jätteformat! Överallt sprang elefanter, zebror och giraffer, och där, under ett träd låg en hel lejonfamilj och njöt av de sista bitarna av en zebra. Vi var inte mer än någon meter från dem - en väldigt mäktig känsla.
Från Dar-es-Salaam går det små båtar över till öar där man kan stanna en hel dag och sola, snorkla och bara njuta.
Packade sedan ihop för att åka över till Zanzibar. Rekommenderar den snabba båten! Tog den långsamma ena vägen, det var rätt segt.. Men många trevliga människor att prata med! Nästan direkt träffade vi på taxichauffören Ali som vi snabbt bekantade oss med. Han guidade runt oss i flera dagar. Han tog oss bla till södra ön där vi badade med delfiner (i havet, inte i små bassänger) och hjälpte oss med båt till Prison Island där det bor jättestora landsköldpaddor.
Enda platsen vi inte riktigt trivdes på var norra Zanzibar där många britiska charter resenärer höll till. Efter en natt där åkte vi tillbaka till Stonetown där vi trivdes bättre.
En helt otrolig semester med många trevliga männsikor, god mat och vädigt bra priser! De sista nätterna bodde vi på ett väldigt lyxigt hotell i utkanten av Stonetown, men det kostade inte mycket det heller.
|
|
|

2006-03-07, 19:39
|
Reg.datum: mar 2006
|
frågor ang Zanzibar
Hej.
Jag är lite sugen på att åka till Zanzibar och har lite frågor. I så fall gäller det nog en 3-veckors semester. Skulle du rekommendera att flyga till Dar-es-Salaam och utgå därifrån? Ett par dagar/en vecka med safari och utflykter till inlandet för att sen ta båten över till Zanzibar och backpacka runt där. Är ön så stor att man kan tillbringa ca 2 veckor där utan att bli uttråkad? Bör man boka boende hemifrån eller finns bungalows osv som man lätt bokar på plats? Vad jag menar är, är det lika lätt att resa runt i Afrika som det är i ex Thailand? Hur är vattnet. Varmt, antar jag... men snorkling? Vita stränder eller korallrev? Är det röjigt nattliv eller lugna solnedgångar på Zanzibar? Man vill liksom ha lite av allt. Inte lätta önskemål. Vad kostar det att flyga t.o.r till Dar-es-Salaam, 3 veckor? Vilken tid på året är bäst? Finns det någon regnperiod där som man bör undvika? Hur mycket pengar kan man räkna med att göra av med per dag på boende och mat? Är det billigt i Afrika?
Ja, lite frågor som sagt, vad rekommenderar du?
|

2006-03-08, 12:42
|
|
Hej!
Jag skulle nog rekommendera Dar-es-Salaam. När jag var där hade vi lite hjälp av min sambos syster som jobbade där så vi tog oss runt på egen hand med hjälp av henne. Vi var där sammanlagt 2½ vecka. Först dar-es där det finns mycket att göra. Det finns små öar precis utanför som man kan åka till som var rena paradiset.
Vi åkte på safari till en park som är nära Dar-es. Inte en av de stora parkerna, men vi såg alla djur vi ville se + lite till. Mängder av elefanter, och vi var nog inte ens en meter från en lejonflock. Riktigt häftigt!
[pic:8cba83974d]123[/pic:8cba83974d] [pic:8cba83974d]122[/pic:8cba83974d]
Zanzibar är ju lite turistigare. Vi var på ett ställe i norra delen där man bodde i Bungalows, men det var väldigt turistigt. Massa engelska fulla männsikor som vi kände att vi inte riktigt orkade med. Så vi bodde mest i och utanför Stonetown och gjorde resor därifrån. När man anländer till Zanzibar blir man snabbt uppjagad av taxichaufförer som vill skjutsa en överallt. Vi valde en mindre framfusig man som heter Ali som var jättetrevlig. Han tog oss ut på allt möjligt och fixade jättefint hotell utanför Stonetown. Vi var på Prisonisland, kryddsafari, badade med delfiner och allt annat man måste göra där. Skillnaden var att Ali fixade egna båtar så vi tuffade omkring med lokala guider medans vi såg andra turister som säkert köpt paket pris fösas ihop rätt många i samma båt. Dessutom tror jag vårt sätt blev mycket billigare.
Det finns mycket hotell i stonetown, vi bodde riktigt billgt första natten och det var helt OK.
Jag snorklar bara på semestrar, så jag har inga stora krav, men jag tyckte det var toppen där! Utanför Prisonisland fanns stora rev och massa roliga fiskar att titta på.
Vattnet är varmt och alldeles underbart! Sanden på stränderna jättehet och fulla med snäckor. Alla stränder vi var på ingick i miljöprojekt så de var fint skötta och de bad oss om att inte plocka snäckor och sånt. (hör ju hemma i naturen)
Finns säkert röj någonstans, men jag upplevde mest lugna solnedgångar. Men det finns ju charter resor, så på sådna hotell finns säkert röj om man nu skulle vilja ha det när man bor på vykortsvackra stränder..
Vi var där oktober, och det var helt OK. Har för mig att det var slutet av regnperioden, men tror det går åka i stort sett när som.
Kommer inte ihåg vad resan kostade. Flyget var rätt dyrt, men man gjorde inte av med mycket pengar där. Hotell och mat var billigt!
Jag har inte varit i Thailand, så svårt att jämföra, men det kryllade inte direkt av turister, och det är sådant jag uppskattar.. Tror iofs inte det var högsäsong när vi var där.
Jag rekommenderar verkligen Tanzania, men tre veckor på Zanzibar är nog mycket. Det är lätt att åka mellan Stonetown och Dar-es, så jag skulle fördela tiden mellan ställerna. Zanzibar är inte jätestort, men som sagt, vi trivdes inte i norra delen där jag tror flesta charter resernärerna håller till.
|
|
|

2006-03-08, 16:13
|
Reg.datum: mar 2006
|
Tack Katta
Tack Katta för alla tips. Nu vet jag lite mer än jag gjorde tidigare!!! Ska kolla lite priser och se hur många banker jag måste råna för att ha råd...
:smt068
|

2006-09-09, 19:51
|
|
|
Tanzania
Hej Anko och Katta!
Har du varit iväg än Anko? Hur vart resan? Jag undrar också Katta ( eller någon annan som vet) om man kunde sova i tält eller lodge på safarin som låg nära Dar-es Salaam? Eller kan man bara göra det på de största parkerna?
|
|
|

2006-12-26, 21:53
|
|
|
Re: Tanzania
Citat:
|
Ursprungligen postat av Malino
Hej Anko och Katta!
Har du varit iväg än Anko? Hur vart resan? Jag undrar också Katta ( eller någon annan som vet) om man kunde sova i tält eller lodge på safarin som låg nära Dar-es Salaam? Eller kan man bara göra det på de största parkerna?
|
http://www.savannen.com/saadani.htm
Det skall finnas camper och lodger
Hej!
undrar dock. Jag åker ner till tanzania med min flickvänn nu på nyårsafton och har läst om att det finns en park 10mil norr om dar es salam som heter Saadani, var det där ni var? är det svårt att få tag i en egen bil o guide som kör en på safari i 2,3 dagar när man väl är i Dar es salam? man vill ju lixom inte bli inföst med 30 andra.. får man fråga taxi förare om hjälp eller skall man vända sig till hotellet?
|
|
|

2006-12-27, 12:47
|
|
Hej Johan!
Jag tror det var Saadini vi var i. Det tog inte jättelång tid att köra dit från Dar es Salaam, så det verkar stämma. Vi hade tur med chaufför och fick hjälp med det via en kontakt. Jag skulle tro som du föreslog att man kan få hjälp med detta på hotell, för jag rekommenderar verkligen att hyra en egen chaufför i stället för att åka med massa andra människor man inte känner. Men chauffören måste ha ett tillstånd för att få köra på turister. Vi fick åka till en byggnad och skaffa ett sånt, men det gick fort och kostade inte mycket alls. I vår deal med chauffören skulle vi betala hans logi och mat, och han valde ännu billigare hotell än oss. Vi bodde i stuga precis utanför parken, billigt har jag för mig.
Guide får man när man kommer till parken. Tror tom att man inte fick åka in utan en guide. I jämförelse med allt annat var han lite dyrare, men det var det absolut värt. Vill man komma extra nära tex lejon går det bra att muta guiden.. ;-)
Vi var på safari i 2 dagar och det räckte. Giraffer, zebror och elefanter ser man hela tiden, så man "vänjer" sig rätt snabbt. När man väl sett lejonen är man liksom "klar".
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|