ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-12, 15:18

Egon

Nykomling
Egon är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Rykte: 0

Standard Tips i Tanzania
Hej!
Jag och min flickvän har tänkt att åka på en tripp till Tanzania framåt sommaren, typ juli.
Vi har som mål att åka på en safari som varar i drygt en vecka, tillbringa en vecka på Zanzibar och däremellan göra lite smått och gott, ha en liten tidsbuffert på upp till en vecka.

Vi vill uppleva Serengetti och Ngorongoro-kratern framförallt, men kanske även Lake Manyara. Jag tar tacksamt emot tips på bra lokala guider och resebyråer! Har tittat runt lite här bland de svenska, men oftast är priserna galna! Har förstått det som att man kan komma undan med i alla fall halva priset om man tar direktkontakt med någon på plats, sen gillar jag inte att använda mig av större resebyråer för de kör oftast samma saker hela tiden. En personlig kontakt med lokal guide är det bästa! Guiden behöver verkligen inte kunna svenska! =) Standarden får mer än gärna vara ganska låg! Vi båda vill vara så nära naturen som möjligt så camping passar oss utmärk!

Finns det även turer/guider/resebyråer som man kan arrangera vandringsturer med? Hade varit underbart att vandra omkring 3-4 dagar, och då menar jag inte bestiga Kilimanjaro utan mer hiking i Ngorongoro kratern, i serengetti eller något sånt?

Vidare, vi tänkte ta oss ner till Zanzibar efter safarin, hur är billigaste, enklaste och bästa sättet att göra det från norvästra regionen? Ta sig till Daar es Salam med tåg eller kanske rida på en gnu? =P

Finns det något att göra på vägen? Jag tänker man kanske vill hyra en MC för några dagar och köra eller andra små exkursioner som man kan få för sig?

Vart bör man åka på Zanzibar, några personliga rekommendationer av saker som man borde uppleva och se?

Hur är prisläget idag? Vad kostar en snittmåltid, snittboende typ hotell eller hostel? ett bra pris att jämföra är öl-index eller BigMac index, vad går detta loss på? =)

Sen ännu en fråga, är det någon som vet inte det finns någon bra bergsklättring i Tanzania?

Jag är synnerligen tacksam för svar på lite frågor, tankar, upplevelser, rekommendationer och annat!!

Carpe Diem!

Kristian och Karin
Svara med citat

Gammal 2012-02-11, 09:29

Gäst

Standard Tanzania
Hej Kristian,

Jag och min Sambo var i Tanzania Juli 2011. Vi var på budgetsafari 4 dagar och 3 nätter. Vi bokade inget hemifrån utan träffade Bariki Lobulu från One World Safari av en slump på vårt hotell. Dagen efter gick vi till hans kontor centralt i Arusha och bokade safari. Bariki har bott i Sverige flera år så han pratar svenska vilket underlättade. Vi fick verkligen personlig kontakt med Bariki och var till och med ut och käkade middag med Bariki och hans sambo kvällen innan vi åkte på safari
Vi lyckades snacka till oss en kaffepress under safarit och en bil med eluttag och kylskåp

Se till att ni får åka till "rätt" nationalparker under safarit. Vi valde Tarangire, Serengeti och Ngorongoro. Djuren flyttar sig så och Bariki sa att Lake Manyara inte var bra under denna tid. Serengeti är väldigt stort så vi hade behövt en dag till för att komma längre in i Serengeti och därmed få se fler djur.

Vi var också på Zanzibar och kan starkt rekommendera Mohammeds Bungalows i Matemwe på nordöstra sidan av ön. Billigt och bra! Vi flög från Kilimanjaro Airport eftersom vi tappat några dagar pga sjukdom.

Har inte tid att skriva mer.....hoppas det hjälper lite iaf.

Mvh Tommie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8