ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-02-16, 22:28

Linda&Daniel

Nykomling
Linda&Daniel är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Rykte: 0

Standard Har någon nyttjat dessa safariarrangörer i Tanzania?
Jag och min sambo planerar inför en safariresa i norra Tanzania och har hittat 2 st arrangörer som vi väljer mellan. Det är "dahlsafaris" som en svensk har hand om, samt "Calabash Africa Adventures". Är det någon som kan rekommendera någon av dessa?

Tacksamma för all hjälp vi kan få!
Svara med citat

Gammal 2011-03-08, 12:29

svenne66

Nykomling
svenne66 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Standard Pålitliga safari arrangörer
Jag skall själv åka med Dahl safari, till Tanzania nu i Maj. Har fått bra rekommendationer från en svensk missionär i Dar Es Salaam som alltid skickar sina vänner med dem. Han har bott i Tanzania sedan 1993 så han kan landet. Vad jag förstått så pendlar ägaren Johan Dahl mellan Tanzania och Sverige. Johan jobbar ihop med Stephen Kisanga som numera bor i Arusha efter att tillbringat många år i Sverige. Stephen anses tydligen vara den bästa svensktalande guiden i Tanzania. Jag återkommer till forumet när jag kommer hem, så kan jag berätta om mina erfarenheter.
Svara med citat

Gammal 2011-03-24, 08:55

Martin_82

Standard Jag rekommenderar Real Adventure Safaris
Real Adventure Safaris är jättebra (Real Adventure | Tanzania Safari Adventure Company)! Min bror känner Zephaniah personligen, men gå in och läs recensionerna själva.

Mvh, Martin
Svara med citat

Gammal 2011-03-24, 17:31

Glumsten

Medlem
Glumsten är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard Safari Tanzania
Jag rekommenderar Calabash Adventures som vi reste med nu i februari. Försök att undvika Dar es Salaam och flygplatsen där. Flyg istället till Kilimanjaro via Nairobi och be safariföretaget möta er där, alternativt buss från Nairobi till Arusha. Man har stängt flygplatsen i Arusha från december förra året eftersom landningsbanan är för kort. Jag vet inte när den öppnar igen. Vi reste med Calabash i fem dagar för 3000 USD för fyra personer inklusive måltider, övernattningar och entréer.
Svara med citat

Gammal 2011-04-04, 18:15

Linda&Daniel

Nykomling
Linda&Daniel är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Standard Tack!
Tack för era svar och tips! "svenne66": vi tar gärna del av dina erfarenheter av dahl safaris efter att du är tillbaka.
Svara med citat

Gammal 2011-08-08, 08:52

svenne66

Nykomling
svenne66 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Thumbs up Tillbaka från Safari i Tanzania
Hej Daniel och Linda!
Nu är jag tillbaka och har hunnit smälta alla intryck ifrån Tanzania. Först måste jag bara säga:- Vilket fantastiskt land med dess enorma nationalparker som fullkomligt sprudlar av vilda djur av allehanda slag. Pricken över i:et på den här resan var det Tanzaniaska folket, vilka människor!

Vid ankomst blev vi hämtade på Kilimanjaro airport av Said (Tanzanier som pratar svenska). Under bilresan till hotellet Pamoja Expeditions Lodge i Arusha, "briefade" han oss om allt inför den stundade safarin. Man kände direkt när han började sin genomgång att det stora äventyret börjat.

På morgonen blev vi hämtade av deras svensktalande safariguide Stephen Kisanga för att sedan ge oss iväg på en fantastisk och oförglömlig femdagars safari. Stephen kan verkligen allt om djur och natur, vilket safariproffs!

Det ända tråkiga som hände på resan var en förargerlig punktering på stäppen mellan Serengeti och Ngorongoro, efter lite meckande med att byta hjul var dock missödet fixat efter en halvtimme

Kan verkligen lämna mina varmaste rekommendationer för Dahls safari och jag skulle gärna åka med dem igen.

/Svenne
Senast redigerad av svenne66 den 2011-08-08 klockan 09:58.
Svara med citat

Gammal 2011-08-18, 01:23

Gäst

Standard safari
Hej...jag känner till de 2 nämnda safarifirmorna, detta till trots vill jag nämna ett annat som heter Greatmasai adventures. Det ägs av en massaj, är inte så stort men har UTMÄRKTA guider och kockar att tillgå. De är oerhört sympatiska, har stora kunskaper om natur o viltvård samt inte minst: Bättre socialkompetens kan inte erhållas! Se deras hemsida: greatmasai.com Det går även bra att kontakta mig på mobilnr: 073-823 4617 alternativt maila: jangwaland@hotmail.com

Pepe Joncevski, Luleå
Svara med citat

Gammal 2011-08-22, 19:20

Gäst

Standard tanganyika expeditions
Hejsan.

Var på safari med tjejen i Februari i sex dagar och vi åkte genom Africa Travel Resource (Engelsk firma som jag kan rekommendera! Kanske lite högre priser men utmärkt kvalitet).

Den firman de bokade för våran safari hette Tanganyaka Expeditions Safari Tanzania safari Tanzanie : safari tanzania, tour operator tanzania, travel, receptive agent, trek kilimanjaro , en fransk firma som har sitt säte i Tanzania.

Vi hade en bil för åtta personer själva med chaufför, och han kallade sig Kim (Eliakim).
Pratade bra engelska och var väldigt intresserad av djur och verkade ha ett sjätte sinne för att hitta dem också.
Vi var otrolig nöjda med honom.
Tror han till och med utbildat sig inom biologi eller liknande.

Och missa inte Gibbs Farm, ett idylliskt litet "hotell" på vägen, ni kommer antagligen bli uppgraderade också om det finns rum lediga.
Ett par vi träffade på Kilimanjaro som åkte samma väg som vi träffade på Kilimanjaro fick ett hus med fem rum + vardagsrum bara för att det var ledigt.

Olduvai camp kan jag också rekommendera på väg mot Serengeti (Safari Tanzania Olduvai camp safari Tanzanie : safari tanzania, tour operator tanzania, travel, receptive agent, trek kilimanjaro), dock så kostar det nästan 5000kr per natt, iaf när vi var där. Missa inte vandringen med massaierna, satt och sjöng för oss vid solnedgången det var nice =)

Hur som helst, tror inte själva safaridelen är dyrare än på andra ställen och be om Eliakim (Kim), ni kommer garanterat inte bli besvikna, han var som ett djurlexikon, hade svar på alla udda frågor.
Men lova att hälsa från Mike och Svetlana om ni väljer honom

/Micke
Svara med citat

Gammal 2011-10-31, 11:35

Gäst

Thumbs up skulle vilja rekommendera Way2Africa!
Var i tanzania i somras och hade i Arusha en personlige guide, Amon, som var hur bra som helst! Han tog med mig till ställen jag tror inte så många turister får se och kom själv med förslag på saker som passade mig perfekt innan jag ens sagt vad jag ville se och göra. Egentligen jobbr han inte med stadsguidningar, utan jag lyckades "hitta" honom genom en vän, annars jobbar han på Way2Africa (Way 2 Africa - African Safaris, Trekking and Beach Vacations) med guidade turer i nationalparker, trekkings i Kilimanjaro, och kan även fixa vistelser på Zanzibar. Mycket bra kille, Hälsa gärna från mig om ni kontaktar dem!

Lotta
Svara med citat

Gammal 2012-01-05, 13:23

Linda Marie

Nykomling
Linda Marie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard Arusha Flygplats
För att förtydliga Glumstens inlägg. Arusha flygplats är inte stängd än. Vi hade just gäster som flög därifrån. De vet inte än när ombyggnaden kommer börja...ingen brådska här i Tanzania. Och när den stänger så kommer alla flyg omdirigeras till kilimanjaro flyplast som ligger ca 45 min från Arusha, så ingen fara med det.

Om ni ska resa till Tanzania och vill ha råd och tips, kontakta mig gärna. Jag bor sedan några år i Arusha och driver resturang och bar, Damascus. Kolla in oss på escapetz.com vi bokar också lokal flyg och bokar safaris med operatörer som vi anser tar ansvar för miljö och personal (även om miljön är ett problem med alla bilar som åker runt...)

Tanzania är ett underbart resmål!!

Karibu sana!
Svara med citat

Gammal 2012-02-07, 10:54

Gäst

Thumbs up Annorlunda Afrikaresa
Vad vill ni uppleva?
Djur förstås... Vara där inte så många andra turister varit? Kunna delta aktivt, vara en del i sammanhanget? Få en helhetsupplevelse.
Kolla in Ditt ultimata äventyr - Expeditionsresor i Afrika där DU kan delta! - deras resor är unika!
Just nu är de i Tanzania - läs deras blogg - efter att ha upplevt en massa djur, udda äventyr, genuint umgänge med folk längs vägen. De kör sedan vidare ner mot Sydafrika.

4x4Expedition har nog några platser kvar på Etapp 3 och 4 (som funkar om man har kort med ledighet):

"Från Afrikas sydspets tar vi oss längs den berömda kuststräckan till det bergiga lilla landet Lesotho, vidare upp längs Drakensberg till Swaziland land och Afrikas mest välkända nationalpark, Krugerparken....."

lÄS MER Ditt ultimata äventyr - Expeditionsresor i Afrika där DU kan delta!

Det fanns något annat förslag om ett masajföretag med kunskaper. Ja, våga välj något som inte alla andra väljer du får du unika upplevelser!

Monica B
Svara med citat

Gammal 2012-02-08, 10:16

Gunnar1954

Nykomling
Gunnar1954 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Standard Afrikasafari.se
Jag kom över detta forum, och jag skulle vilja anefale Afrikasafari.se.

Jag har varit på safari i Tanzania med dem förra året och det var en fantastisk resa.

Jeg har varit på denna resa:Safari Tanzania och Zanzibar
Senast redigerad av Gunnar1954 den 2012-02-08 klockan 10:19.
Svara med citat

Gammal 2012-02-22, 13:16

Gäst

Standard
Tycker det är en stor fördel att boka med en svensk arrangör med tanke på den trygghet och rättigheter man har som resenär under hela resan. Man möts vid ankomst. Har en bra safari till rätt delar av Tanzania. En arrangör som är en av de bästa i Tanzania är Andersons. Maila och be dem om en offert på info@andersons.se
Svara med citat

Gammal 2012-03-02, 13:44

Karin T.N.

Standard Safari Tanzania
Hej! Jag är i Ngara i nord-västra Tanzania och gör min praktik till slutet av maj och skulle gärna åka på en kort safari i närheten under våren. Är det någon som är här och vill åka tillsammans eller har några tips?

//Karin

+255758566500/qt_89_@hotmail.com
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8