ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-17, 23:03

stellan

Nykomling
stellan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Rykte: 0

Standard Safari med fantastiskt safariföretag i Tanzania! Calabash Adventures
Jag och min flickvän var i Tanzania under 2009 och besökte Zanzibar utöver vårt safari, en fantastisk resa och vi blev förälskade i landet och folket.

När det gällde vårt safari så tog vi god tid på oss att välja arrangör, dels var det svårt, dyrt och osäkerheten kring vilka företag som var bra, var stor. Vi ville helst hitta ett lokalt, afrikanskt företag för att gynna företagen i Tanzania istället för att välja en stor arrangör från hemmaplan. Vi letade noggrant men det var svårt, men efter ett tag fick vi tips om ett företag som hade bra rykte, ansågs billigt och hade sin bas i Arusha i Tanzania, där safari utgår ifrån. Företaget var Calabash Adventures, Calabashadventures.com som vi tipsades av från läsare på Lonely Planets forum. Vi etablerade kontakt med föetaget som svarade på mail snabbt, alltid inom ett par dagar, ofta samma dag. Deras manager Tillya var otroligt hjälpsam under hela processen och hjälpte oss med allt möjligt kring resan till Tanzania. Han lät oss skräddarsy vårt safari mer eller mindre precis som vi ville det, även om han tipsade om vissa saker. Kontakten sköttes strålande och det gick även att delbetala safarit så att man betalde en del hemifrån och en del på plats. Ovanligt, men en skön säkerhet.

Väl på plats så blev vi bemötta på ett strålande vis, upphämtade på flygplats utan extra kostnad, inkvarterade i deras hotell för en billig peng, fick liten rundtur i området. Vi hade problem med vårt bagage som försvann på vägen till afrika, detta hjälpte Tillya och företaget med. Det kan vara svårt att få gehör på vissa saker som turist annars.

Safarit var en höjdpunkt, boendet bra, guiden fantastisk och vi hade en upplevelse utöver det vanliga.

Tillya och Calabash Adventures fungerade som ett resebolag som hjälpte oss med allt, utan extra kostnad. Så vill ni ha en fantastiskt safariupplevelse och ett minne för livet så kan jag med hela mitt hjärta rekomendera Calabas Adevntures och Tillya. Tips på guide: Charlie, han är fantastisk!

Vill du veta mer så kolla in på deras hemsida genom att klicka på länken: Tanzania Safari | Tanzania Safari Price | Serengeti Safari | Tanzania Safari Budget | Serengeti Migration Safaris

Maila Tillya, så kommer han fixa en kanonresa till er, själv fällde jag en tår när vi lämnade honom och Charlie och begav oss till Zanzibar! Minne för livet!
Senast redigerad av stellan den 2010-01-17 klockan 23:11.
Svara med citat

Gammal 2010-01-28, 10:46

stellan

Nykomling

Standard
Skicka gärna PM om ni är intresserade av mer info kring Tanzania, utöver safari-biten!
Svara med citat

Gammal 2010-02-05, 00:30

Vargflickan

Nykomling
Vargflickan är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Standard Valutan i Tanzania
Åker till Tanzania i mars och ska sen vidare till Zanzibar. Min fråga är om jag ska växla pengar i förväg, tar dom dollar vad gäller?
Hälsningar Vargflickan
Svara med citat

Gammal 2010-02-05, 18:28

stellan

Nykomling

Standard
Under vår resa i Tanzania så gjorde vi så här: Vi hade växlat till oss en del dollar här hemma, ett par tusen kronor. Väl på plats så gjorde vi ett par större uttag, då vi fick ut Tanzania shilling. Allting blir dyrare om du betalar med dollar, så mitt råd är att ta ut pengar på plats. Tänk bara på att det endast finns cirka tre uttagsautomater på Zanzibar, alla i Stone Town.

Återkom om du har fler frågor. Har du bokat safari?
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 14:53

Vargflickan

Nykomling
Vargflickan är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Standard
Hej
Tack för svaret. Jo, vi har bokat safari i 3 olika parker. Har bil med chaufför i Tanzania som kommer att köra runt med oss. Har du några andra tips? Medicin som man ska ta med sig osv? Var ni på Zanzibar? Och isåfall, simmade ni med delfiner?
Hälsningar Vargflickan
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 23:36

stellan

Nykomling

Standard
Hej igen! Jag snickrar ihop ett utförligt svar i veckan...
Svara med citat

Gammal 2011-01-07, 07:47

Glumsten

Medlem
Glumsten är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard VISUM i Dar es Salaam
Citat:
Ursprungligen postat av stellan Visa inlägg

Skicka gärna PM om ni är intresserade av mer info kring Tanzania, utöver safari-biten!
Hej!
Vi åker till Tanzania i februari och har bokat safari med Calabash. Hur lång tid tar VISA-proceduren i Dar es Salaam? Vi har två timmar på oss till flyget till Kilimanjaro. Man har lagt ner linjen till Arusha i december eftersom startbanan kortats. Jag är lite nervös över eventuellt krångel på flygplatsen i Dar es Salaam.
Svara med citat

Gammal 2011-01-13, 20:42

StellanJ

Standard
För oss som gjorde visumansökan i Arusha gick det väldigt snabbt, vet dock inte hur det är i Dar es Salam...
Svara med citat

Gammal 2011-01-15, 11:05

Klas i Tanzania

Standard Visum i Tanzania
I Arusha går det snabbt att fixa med visum eftersom det i praktiken aldrig kommer flera stora flygplan samtidigt. I Dar Es Salaam får man vara lite snabbare, eftersom det kan landa flera internationella flighter samtidigt.

Lämna planet snabbt och leta upp visum ansökningsblanketterna och fyll i dem med raketfart så att du blir färdig före alla andra. Se till att ha följande tillgängligt: En bläckpenna, ett skrivunderlägg som t.ex. en tidning, flight nummer, passnummer och en 50 dollar sedel.

Ifall du vill veta mer så har jag hittat den här matnyttiga länken:
http://www.dahlsafaris.se/pdf/inform...l_tanzania.pdf

Lycka till
Svara med citat

Gammal 2011-02-17, 14:23

Isbjörnen

Nykomling
Isbjörnen är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Standard
Jag skulle verkligen vilja ta tillfället i akt och rekomendera Calabash Adventures. De va helt otroliga. Tillya is the man! Han fixar och skräddarsyr allt du behöver gällande din safariresa och hjälper till med allt runtomkring också. Hotell, upplevelser m.m. runtom hela Tanzania och även Zanzibar så va inte rädd för att fråga honom. Jag tror jag mailade honom en lördag första gången och fick svar direkt. Sen mailade vi fram och tillbaka några dagar och sen va allt löst precis så som vi ville ha det och till ett mycket bättre pris än vi kunde drömma om.
Vi tog en safari på 5 dagar där vi började med Lake Manyara och sen förflyttade vi oss in mot Serengeti. Sov i tält alla dagar för att komma extra nära naturen. Vi hade både guide och egen kock. Vi åkte och släppte av kocken på en camp site nånstans. Där slog han upp tält och lagade mat. Vi va ute ungefär 13-14 tim varje dag med vår guide Abu som visade oss platser som inte så många turister ser. Så fort vi blev hungriga så åkte vi tillbaka till camp siten och då va maten klar. Helt underbara grabbar och som vi även umgicks med efter vår safari. Once in a lifetime experience.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8