Jag och min flickvän var i Tanzania under 2009 och besökte Zanzibar utöver vårt safari, en fantastisk resa och vi blev förälskade i landet och folket.
När det gällde vårt safari så tog vi god tid på oss att välja arrangör, dels var det svårt, dyrt och osäkerheten kring vilka företag som var bra, var stor. Vi ville helst hitta ett lokalt, afrikanskt företag för att gynna företagen i Tanzania istället för att välja en stor arrangör från hemmaplan. Vi letade noggrant men det var svårt, men efter ett tag fick vi tips om ett företag som hade bra rykte, ansågs billigt och hade sin bas i Arusha i Tanzania, där safari utgår ifrån. Företaget var
Calabash Adventures, Calabashadventures.com som vi tipsades av från läsare på Lonely Planets forum. Vi etablerade kontakt med föetaget som svarade på mail snabbt, alltid inom ett par dagar, ofta samma dag. Deras manager Tillya var otroligt hjälpsam under hela processen och hjälpte oss med allt möjligt kring resan till Tanzania. Han lät oss skräddarsy vårt safari mer eller mindre precis som vi ville det, även om han tipsade om vissa saker. Kontakten sköttes strålande och det gick även att delbetala safarit så att man betalde en del hemifrån och en del på plats. Ovanligt, men en skön säkerhet.
Väl på plats så blev vi bemötta på ett strålande vis, upphämtade på flygplats utan extra kostnad, inkvarterade i deras hotell för en billig peng, fick liten rundtur i området. Vi hade problem med vårt bagage som försvann på vägen till afrika, detta hjälpte Tillya och företaget med. Det kan vara svårt att få gehör på vissa saker som turist annars.
Safarit var en höjdpunkt, boendet bra, guiden fantastisk och vi hade en upplevelse utöver det vanliga.
Tillya och
Calabash Adventures fungerade som ett resebolag som hjälpte oss med allt, utan extra kostnad. Så vill ni ha en fantastiskt safariupplevelse och ett minne för livet så kan jag med hela mitt hjärta rekomendera Calabas Adevntures och Tillya. Tips på guide: Charlie, han är fantastisk!
Vill du veta mer så kolla in på deras hemsida genom att klicka på länken:
Tanzania Safari | Tanzania Safari Price | Serengeti Safari | Tanzania Safari Budget | Serengeti Migration Safaris
Maila Tillya, så kommer han fixa en kanonresa till er, själv fällde jag en tår när vi lämnade honom och Charlie och begav oss till Zanzibar! Minne för livet!