ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-02-25, 13:05

asaeriksson

Nykomling
asaeriksson är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Talking Zanzibar och vidare till Tanzania
Hej hej.

Jag och familjen ska åka till Zanzibar i decamber i år.
flyg och boende är redan fixat och klart, men saker att göra skule jag gärna vilja ha många tips på.

Vi funderar även på att åka över några dagar till Tanzania och vill då åka på ett safari, har letat runt lite men det verkar bara finnas paketresor med flyg+safari och detta vill vi såklart inte ha.

har förstått att många hotel fixar safariresor, men det skulle vara skönt att boka innan man kommer dit så att man vet.

Är tacksam för alla konkreta tips jag kan få..

// Åsa
Svara med citat

Gammal 2009-03-10, 08:45

Trea

Medlem
Trea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard
Hej hej!

Vill bara säga att Zanzibar är fantastiskt vackert! Vad man kan göra där? Sola och bada förstås... Stränderna är helt sagolika! Många kitesurfar oxå om man nu är road av sånt... Vi tog några båtturer, som vi bokade från vårt hotell. Bland annat åkte vi ut till en liten ö utanför där det fanns jättesköldpaddor och en annan där det fanns massor av fladdermöss och stora landkrabbor. Det finns oxå spice tours där man åker runt och tittar på kryddodlingarna. Vi åkte aldrig på det, men jag har hör av andra att det ska vara bra!

Sen ska man ju förstås se Stone Town. En ganska fin och lite annorlunda stad. Tänk på att det huvudsakligen är muslimskt och att man bör klä sig lite mer täckande än man skulle göra i Europa. (De rekommenderar att man har löst sittande kläder som täcker axlar och knän). I Stonetown kan man förstås passa på att gå på lite olika restauranger och t.ex. äta mat från Swahili-köket. Om man gillar Queen kan det ju vara kul att besöka Freddie Mercury bar också, eftersom han kommer från Zanzibar.

Läs gärna på om Zanzibars spännande och dramatiska histora! Det har hänt mycket där och det gör verkligen besöket mer intressant!

Missa inte att besöka fastlandet i Tanzania. Det skiljer sig verkligen från Zanzibar på många sätt och vi tyckte mycket om Tanzania! Vi var inte på safari, men jag vet att det finns många arrangörer i bl.a. Arousha. Lycka till med letandet och hoppas ni får en bra resa!
Svara med citat

Gammal 2009-03-23, 23:41

StellanJ

Standard tips på safari...
Hej Åsa! Jag och min flickvän var i Tanzania för ett par månader sen och hade den mest fantastiska resa man kan tänka sig. Vi var på safari och på Zanzibar. Jag kan inget annat är rekommendera vår safariarrangör, Calabash Adventures (googla så hittar du deras sajt). Ägaren är typ världens snällaste och hjälpsammaste människa som hjälpte oss med allt. Guiden var fantastiskt kunnig och trevlig, maten topp likaså boendet. Vi tog kontakt med ägaren Tillya, som oftast svarar på mail väldigt snabbt. Vi var på Safari i 5 dagar, fick bestämma längd själva, fick skräddarsy vårt eget safari helt enkelt. Hade själv svårt att bestämma mig för en arrangör, valde till sist att inte ta någon svensk paket-lösning utan att boka av en lokal arrangör, dels för priset och dels för att gynna den lokala rörelsen i Arusha. Är otroligt nöjda med vårt val.
Svara på inlägget om du har mer frågor!
Svara med citat

Gammal 2009-08-19, 17:11

Gäst

Standard Safari Tanzania, Aardvark Expeditions
Hej,

Var på 6-dagars safari i Tanzania i somras till Tarangire National Park, Ngorongoro Crater, Serengeti National Park och Lake Manyara National Park. Åkte med Aardvark Expeditions som är ett mindre Tanzaniabaserat företag (de flesta ägs av utlänningar). Är mycket nöjd, bra och trevlig guidning och mycket hög standard på boende mm. Gå in på deras hemsida och kika: Aardvark Expeditions | Africa Travel | Tanzania Safari | Tanzania Safari Company | Safari Eas Africa | Visit Tanzania | Serengeti Safari De har mycket att erbjuda och skräddarsyr din resa efter dina önskemål.

Andreas
Svara med citat

Gammal 2009-11-18, 15:06

Martin.johansson@me.com

Standard Betalning till Calabash Adventures?
Till er som rest med Calabash - hur gjorde ni med betalning? De vill ha en banköverföring (eller Paypal) innan ankomst. Eller hälften nu vid bokning och resten betalas cash på plats. Det blir ju lite svårt att betala så mkt kontant samt mina erfarenheter av banker i afrika är inte så bra. Kreditkort var inte aktuellt enligt vår kontakt på calabash.

Hur gjorde ni? Kan man känna sig trygg i att betala med banköverföring i förskott till denna arrangör?

Tacksam för all input
Svara med citat

Gammal 2009-12-08, 02:24

amani

Medlem
amani är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Jag rekommenderar er att besöka zanzibar, både Stone town och något chill out ställe längs kusterna själv var jag på den östra sidan på ett ställe som heter bwejuu, underbart vackert, dock kunde man ej bada på dagen pga tidsvattnet!

Ang safari så finns det ett ställe som heter Mikumi, det är inte så jättelångt från Dar es salaam, om ni vill slippa de stora parkerna! Annars finns det ju massa arrangörer i Arusha, är ju säkert billigare att fixa på plats!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8