ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-05-30, 21:26

Sara. a

Standard orm?
Ska eventuellt åka till Tanzania, kruxet är min otroliga ormfobi. Hur är det med ormar i Tanzania?
Svara med citat

Gammal 2008-05-31, 10:35

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Det finns helt klart ormar i Tanzania.
Men låter du dom vara så låter dom dig vara, och det är inte som att dom är "överallt" ..

Jag såg en grön mamba när jag var där (eller en liknande ofarlig snok, svårt att säga) men den var inte så intresserad av mig
Svara med citat

Gammal 2008-06-13, 00:22

Gäst

Standard huggorm
i afrika, mellanöstern, iran, kaukasus mfl skall man framför se upp med huggormar. vissa arter är oerhört farliga. de är oftast små, snabba och ibland agressiva. de smälter in i underlaget och är därför ofta svårupptäckta. ofta upptäcker man dem när man håller på att trampa på dem.

sandrasselhuggormen, som lever i torra områden i bl a afrika, mellanöstern, arabien, indien och iran, orsakar omkring 20.000 dödsfall om året runt om i världen, vilket är långt fler än någon annan orm. den är mycket aggressiv och giftig. går man i vildmark bör man absolut gå i kängor och tjocka byxor. det viktigaste är lokalkännedom. ta reda på på plats var det finns orm och hur farliga de är och hur man snabbt får hjälp vid ormbett. kan vara skillnaden mellan liv och död.

har själv varit nära att trampa på dödliga ormar vid ett par tillfällen utan att att ha rört mig alltför mycket i vildmark. när det händer går det så fort att man varken hinner reagera eller bli rädd, men efteråt inser man vilken tur man haft.
Svara med citat

Gammal 2008-06-13, 00:32

Gäst

Standard
för övrigt är sandrasselhuggormen mycket vanlig i många områden och finns ofta där människor bor. ormen är den farligaste finns - en kombination av dess agressivitet, giftighet och levnadssätt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8